K R E U
I V
SHTETI I EPIRIT
1. LINDJA E SHTETIT TEK EPIROTËT
Territori dhe popullsia
Në periudhën antike treva që nga malet e Llogarasë
dhe të Kudhësit me rrjedhjen e mesme të Vjosës
në veri dhe deri në gjirin e Ambrakisë dhe në
kufijtë e Etolisë në jug, që nga malet e Pindit
në lindje e deri tek brigjet e detit Jon në perëndim,
përbënte një njësi gjeografike-politike më
vete të formuar historikisht dhe të njohur me emrin Epir,
nga greqishtja e vjetër Apeiros që do të thotë
stere, tokë.
Me fjalën Epir autorët grekë nënkuptonin në
fillim çdo vend kontinental përballë ishujve. Po
me këtë kuptim, p.sh., Homeri e quan Akarnaninë Epir,
gjithashtu më vonë edhe Tukididi. Kështu i quanin
edhe brigjet përkundrejt tyre banorët e ishujve të
Jonit, duke u nisur nga pozita e vet ishullore.
Ky emër i përdorur në fillim si një emër
i përgjithshëm për të caktuar pozitën kontinentale
të krahinës etnikisht ilire, që ndodhej përballë
tyre, u shndërrua më vonë në një nocion
të përveçëm gjeografik, që i atribuohej
një krahine të veçantë me kufijtë pak
a shumë të përcaktuar historikisht.
Në këtë kuptim emri Epir ndeshet për të
parën herë tek shkrimtari grek i fundit të shek.
VI p.e.sonë, Hekateu, kur thotë se Oriku është
liman i Epirit, dhe pak më vonë tek Pindari, i cili e
quan Epirin “të famshëm me hapësira kodrash
të shkëlqyeshme ... që fillojnë nga Dodona e
deri në brigjet e Jonit”.
Në gjysmën e dytë të shek. IV p.e.sonë,
me transformimin e bashkësisë molose në një
shtet të ri federativ, të quajtur epirot, që përfshinte
pjesën më të madhe të popullsisë së
këtij territori duke pasur një nënshtetësi të
vetme, epirote, emri Epir merr tani një kuptim të përcaktuar
qartë politik.
Shkrimtari grek i shek. IV p.e.sonë numëron në këtë
kohë në Epir vetëm 14 fise, por nga burimet e tjera
historike-epigrafike rezulton që ky numër të ketë
qenë shumë më i madh. Nga fiset më kryesore
ilire, të cilat luajtën një rol të rëndësishëm
në historinë politike të kësaj krahine, përmenden
sidomos thesprotët, kaonët, molosët etj. Ndërmjet
këtyre fiseve ndodhnin luftëra të vazhdueshme për
epërsi territoriale dhe politike dhe kishte një prirje
për separatizëm midis sundimtarëve të veçantë
të tyre. Kjo gjendje vazhdoi të paktën deri në
fillim të shek. IV p.e.sonë, kur mbretërit molosë
arritën t’u imponohen shumë prej fiseve fqinje epirote
dhe të krijonin një mbretëri të fuqishme, me
bazë federative, që autorët grekë e quanin Koinon
të molosëve.
Premisat për krijimin e shtetit në Epir
Si rezultat i zhvillimit të mëparshëm ekonomiko-shoqëror,
në shek.V p.e.sonë në Epir ishin krijuar të
gjitha premisat për lindjen e formacioneve të hershme
shtetërore.
Diferencimi social, sidomos tek fiset ekonomikisht më të
përparuara të kësaj krahine, siç ishin molosët,
kaonët, thesprotët etj., pasqyrohet qartë në
burimet historike që në shek. VIII-VII p.e.sonë,
por tani ai merr përpjesëtime më të gjera. Aristokracia
epirote e tokës dhe e bagëtive, kishte arritur t’u
impononte pushtetin e vet prodhuesve të vegjël fshatarë
dhe të shfrytëzonte për interesat e saja ekonomike
punën e shtresave të tjera e të skllevërve.
Në duart e kësaj aristokracie ishin grumbulluar tashmë
pasuri të mëdha që i mundësonin asaj të
hynte në marrëdhënie të ngushta me shoqërinë
antike të Greqisë.
Në gjysmën e dytë të shek.V p.e.sonë, në
Epir ekzistonin edhe shtresa të tjera; përveç aristokracisë
së tokës, ishte fuqizuar edhe shtresa e zejtarëve
e tregtarëve. Shumë kuptimplotë në këtë
drejtim paraqitet një mbishkrim i vitit 427/426 zbuluar në
sanktuarin e Poseidonit në Tenarë, sipas të cilit
një farë Eskrioni, epirotas, liron skllavin e tij, Herakleid,
duke ia kushtuar këtë akt hyut të detrave. Sipas
përmbajtjes dhe vendgjetjes së mbishkrimit Eskrioni duhej
të kishte qenë pikërisht njëri nga përfaqësuesit
e tregtarëve skllavopronarë epirotas të lidhur me
tregtinë detare. Kjo është prova më e hershme
epigrafike, që dëshmon për ekzistencën e institucionit
të skllavërisë në Epir të paktën që
nga gjysma e dytë e shek. V p.e.sonë.
Mbi bazën e këtij diferencimi të brendshëm dhe
të luftës së vazhdueshme që bënin sundimtarët
e fiseve të veçanta për nënshtrimin e fqinjëve
të tyre, në Epir lindën një tok federatash,
sistemi politik i të cilave mbështetej në bashkimin
e një grupi fisesh të federuara të quajtura koine.
Më herët këto bashkësi u krijuan rreth fiseve
ekonomikisht dhe politikisht më të fuqishme të Epirit,
si tek thesprotët, kaonët dhe molosët. Ashtu siç
paraqiten në mesin e shek.V, ato ndryshonin midis tyre jo vetëm
nga madhësia dhe rëndësia politike, por edhe nga
struktura e tyre organizative. Sipas një lajmi të Tukididit,
i cili u referohet viteve të para të luftës së
Peloponezit, Koinonet e kaonëve dhe të thesprotëve
nuk e njihnin pushtetin e mbretit. Në krye të tyre qëndronin
dy magjistratë më të lartë ekzekutivë të
quajtur në traditën historike, prostatë, të
cilët zgjidheshin çdo vit nga rrethet aristokratike
të fisit që kryesonte Koinonin.
Molosët, ndryshe nga dy koinonet e para, sundoheshin nga mbretër,
pushteti i të cilëve tanimë ishte bërë
i trashëgueshëm. Tukididi përmend që në
vitin 470 p.e.sonë një mbret molos Admetin, që i
dha strehim politik gjeneralit grek Themistokliut të dëbuar
me ostrakizëm nga Greqia. Sipas përshkrimit të kësaj
ngjarjeje, Admeti paraqitet si një sundimtar me origjinë
fisnike, i fuqishëm dhe me influencë deri në rrethet
qeveritare të Athinës.
Për veprimtarinë politike të federatave të Epirit
burimet historike heshtin pothuajse fare. Ato i shohim të dalin
në skenën e historisë vetëm në kohën
e luftës së Peloponezit, kur ushtritë e kaonëve,
të thesprotëve, të molosëve etj., me sundimtarët
e tyre në krye, marrin pjesë në anën e Spartës
në ekspeditën luftarake kundër qytetit Strato të
Akarnanisë.
Midis këtyre bashkësive të veçanta rolin më
të rëndësishëm dhe aktiv në historinë
politike të vendit filloi ta luajë Mbretëria e Molosëve.
Në qoftë se deri në fundin e shek. V p.e.sonë
këto bashkësi vepronin të veçuara dhe në
konflikte të brendshme me njëra-tjetrën, tani është
Mbretëria Molose ajo që do të marrë iniciativën
për të zgjeruar pushtetin e saj dhe për ta vënë
Epirin në rrugën e bashkimit të tij politiko-ushtarak.
include ("../reklama460.php");
?>
2. KOINONI (LIDHJA) E MOLOSËVE
Gjendja ekonomiko-shoqërore dhe kulturore
e Epirit në fundin e shek. V dhe gjatë shek.
IV p.e.sonë
Nga fundi i shek.V dhe sidomos gjatë shek. IV p.e.sonë,
në Epir vihet re një zhvillim i mëtejshëm i
ekonomisë në të gjitha degët e saj: në
bujqësi, blegtori, e sidomos në zejtari; zhvillohet prodhimi
i mallrave, zgjerohen lidhjet tregtare etj.
Në Epir shfaqet tani një faktor shumë i rëndësishëm
që luan një rol të ndjeshëm në zhvillimin
e mëtejshëm, ky është qyteti epirot. Kështu
në fundin e shek. V dhe në gjysmën e parë të
shek. IV, sipas të dhënave burimore historike dhe arkeologjike,
lindin qytetet Kasope, në krahinën e Kasopisë në
skajin jugperëndimor të Epirit dhe Elea afër Velianit
në krahinën Eleatis të Thesprotisë. Në
Epirin Qendror lindin qytetet Passaron (Gardhiqi), kryeqendra tradicionale
e shtetit të molosëve dhe qyteti i Kastrisë që
identifikohet me Euremenin ose Tekmonin antik.
Në gjysmën e dytë të shek. IV p.e.sonë
urbanizimi në Epir mori përpjesëtime më të
mëdha dhe rritet akoma më shumë pesha e tij në
zhvillimin ekonomik dhe politik të vendit. Lindin qytete të
reja, midis të cilave në Thesproti, Elina (Dymokastro),
Kutçi dhe Gitana (Gumani) që sipas Tit-Livit, duhet
të ishte qendra kryesore e Koinonit të thesprotëve;
në Kaoni, Teqeja e Melanit, Himara, Foinike (Finiqi), që
ishte qyteti më i madh dhe më i fortë i Kaonisë
dhe kryeqendra e saj.
Qytetet e Epirit, ashtu sikurse dhe ato të Ilirisë, ishin
të fortifikuara me mure të fuqishme prej blloqesh shumëkëndëshe
ose të ndërthurura me teknikë muraturash trapezoidale
apo kuadratike sipas kushteve të veçanta të terrenit
ose të guroreve. Për përforcimin e mureve ngriheshin
kulla në vendet më të atakueshme nga armiku. Në
sistemet më të hershme fortifikuese këto kulla mungonin
ose ishin dukuri të rralla. Vetëm nga gjysma e dytë
e shek. IV, ato hynë në përdorim të gjerë
si një komponent i nevojshëm dhe i domosdoshëm në
kushtet e zhvillimit të mëtejshëm të teknikës
luftarake.
Mënyra antike e prodhimit i dha një hov të menjëhershëm
prodhimit zejtar dhe sidomos atyre degëve që lidheshin
me ndërtimet. Brenda mureve mbrojtëse të këtyre
qyteteve kishte muratorë, gurskalitës, farkëtarë,
poçarë, tjegullabërës, arkitektë etj.
Zhvillimi i degëve të ndryshme të zejtarisë
dhe shtimi i prodhimeve bujqësore dhe blegtorale nxitën
dhe më tej zgjerimin e tregtisë brendapërbrenda,
me kolonitë helene të bregut të Jonit dhe sidomos
me krahinat fqinje mesdhetare. Kjo e fundit zhvillohej më tepër
përmes trafikut detar, të përcaktuar nga vetë
pozicioni i favorshëm bregdetar i krahinave, megjithëse
funksiononin në këtë drejtim dhe rrugët tokësore.
Në qoftë se deri në shek. V p.e.sonë Epiri lidhjet
ekonomike i mbante kryesisht me Korinthin dhe kolonitë e tij
në brigjet e Jonit, nga fundi i këtij shekulli ai filloi
të orientohet edhe nga Athina. Tani janë mallrat e prodhimit
atik, ata që mbizotërojnë në tregjet e Epirit.
Prej këtej Athina si këmbim tërhiqte prodhime bujqësore
e sidomos blegtorale, lëkura, lëndë druri etj., për
të cilat ajo kishte gjithnjë nevojë. Në zhvillimin
e tregtisë detare rol të veçantë luanin edhe
portet detare në brigjet e Kaonisë, si Onkesmi, Himara,
Butrinti etj.
Zgjerimi dhe intensifikimi i tregtisë çoi nga ana e
vet në shtimin progresiv të prodhimit të mallrave,
bëri të nevojshme lindjen dhe qarkullimin e monedhës
autonome. Në fillim ishte Lidhja e Molosëve ajo që
hedh e para në treg monedhën e vet (rreth viteve 400 p.e.sonë).
Këto ishin monedha kryesisht prej bronzi, megjithëse pati
në këtë kohë edhe prerje jetëshkurtër
dhe të kufizuar monedhash prej argjendi. Më vonë
filluan të presin monedha edhe qytete të veçanta
dhe në fund të shek. IV edhe shteti federativ i epirotëve.
Mbretëria e Molosëve gjatë sundimit të
Tharypës (423-385 p.e.sonë)
Në çerekun e fundit të shek. V p.e.sonë shtetin
e molosëve e kryesonte Tharypa (423-385 p.e.sonë), i cili,
sipas një lajmi të Tukididit, e trashëgoi fronin
mbretëror të babait në një moshë të
mitur duke pasur për një kohë si tutor Sabylintin,
prijësin e atintanëve.
Tradita historike i atribuon këtij sundimtari një seri
reformash të karakterit ekonomik, ushtarak dhe kulturor, të
cilat çuan në zgjerimin dhe në forcimin e mëtejshëm
të Mbretërisë Molose. Në radhë të
parë ato prekën formën e hershme të qeverisjes
dhe legjislacionin e vjetër të vendit. Kuvendi i popullit
si organ i trashëguar nga rendi i komunës primitive, mori
tani përmbajtje të re. Në organet drejtuese të
shtetit, rol të rëndësishëm fillon të luajë
prostati, funksionari më i lartë i shtetit pas mbretit.
Ky zgjidhej për çdo vit në Kuvendin e Popullit
nga rrethet aristokratike, të cilat ushtronin fuqishëm
autoritetin e tyre në kuvend. Duke qëndruar pranë
mbretit, si mbrojtës i ligjeve të vendit, prostati në
fakt e kufizonte shumë pushtetin mbretëror, dhe me këtë
ai ruante të palëkundshme pozitat e aristokracisë
në veprimtarinë politike të shtetit.
Kjo formë e kufizuar e pushtetit qendror nga aristokracia e
tokës, si edhe ligjërimi i të drejtave të tjera
të saj, i japin Mbretërisë Molose atributet e një
shteti me mbeturina të theksuara të rendit fisnor.
Mbretëria Molose që në fillim të veprimtarisë
së saj politike tërhoqi vëmendjen e shteteve fqinje
të Mesdheut dhe sidomos të Athinës dhe të Spartës,
të cilat sapo kishin nisur midis tyre konfliktin e armatosur
për supremaci ekonomike dhe politike në Greqi. Në
këtë konflikt historikisht të njohur si Lufta e Peloponezit
dhe që, siç dihet, zgjati me ndërprerje të
vogla plot 28 vjet (432-404 p.e.sonë) dhe pati pasoja të
rënda për Greqinë, të dyja palët ndërluftuese
bënë përpjekje që të siguronin përkrahjen
e shtetit të ri të molosëve, meqë territori
i tij zinte një pozicion mjaft të favorshëm strategjik
me rrugën midis brigjeve veriperëndimore të Greqisë
dhe të Maqedonisë e Thesalisë.
Në fillim ishte Sparta ajo që ushtroi ndikimin e saj mbi
shtetin molos. Në vitin 429 p.e.sonë, molosët i ofrojnë
asaj deri ndihmën ushtarake, duke dërguar kontingjente
të konsiderueshme luftëtarësh për pushtimin
e qytetit Stratos të Akarnanisë.
Mirëpo edhe pas kësaj fushate të pasuksesshme, e
cila synonte të dobësonte ndikimin e Athinës në
këtë zonë kufitare të Epirit, diplomacia athinjote
nuk hoqi dorë nga përpjekjet e saj për të përmirësuar
marrëdhëniet me shtetin e molosëve. Ajo kishte shumë
nevojë për përkrahjen e këtij shteti të
ri energjik në qendër të Epirit. Përmes territorit
të tij Athina mund të kontrollonte nga shpina maqedonët
e paqëndrueshëm të Perdikës si dhe thesalët,
me të cilët ajo sapo kishte krijuar lidhje miqësore
pas kryengritjes së lynkestëve (433 p.e.sonë).
Nga ana tjetër, me këto marrëdhënie Athina synonte
të kishte edhe përfitime ekonomike. Se sa rëndësi
i jepte Athina lidhjeve me shtetin molos, këtë e tregon
dhe fakti se ajo në këtë kohë merr përsipër
edukimin e Tharipës së vogël në një nga
shkollat e Athinës dhe e pret atë më vonë në
Athinë me nderime të veçanta duke e regjistruar
si qytetar nderi.
Për vendosjen e marrëdhënieve të mira me Athinën
ishte i interesuar gjithashtu edhe vetë shteti i molosëve,
i cili kërkonte të siguronte përkrahje për politikën
e zgjerimit territorial që projektoi Tharypa, të cilën
ai filloi ta realizonte në vitet e fundit të jetës
së tij.
Këto marrëdhënie të ngushta ekonomike dhe politike
me Athinën i hapën rrugë depërtimit të
ndikimit të qytetërimit helen, i cili u shfaq në
strukturën organizative të shtetit, në ndërtimet,
në përdorimin e gjuhës dhe të shkrimit grek
në rrethet e aristokracisë dhe të administratës
shtetërore, në trajtimin tipologjik dhe metrologjik të
monedhave të para molose sipas prototipave të monedhës
atike të fundit të shek.V dhe fillimit të shek. IV
p.e.sonë. Ky ndikim do të shfaqet gjithashtu dhe në
jetën kulturore e artistike, qendra e së cilës bëhen
qytetet. Në Passaron, p.sh., mendohet të jetë ftuar
dramaturgu i shquar grek Euripidi, për të vënë
në skenë tragjedinë e tij “Andromaka”,
ku lavdërohej origjina dinastike e mbretërve molosë.
Kjo vepër ndikoi shumë në kultivimin e mitit gjenealogjik
të molosëve, sipas të cilit zanafilla e tyre i referohet
tani Molosit, biri i Neoptolemit të Akilit dhe i Andromakës,
të vesë së Hektorit, që pas shkatërrimit
të Trojës erdhën dhe u vendosën në Epir.
include ("../reklama460.php");
?>
Lidhja Molose (çereku i parë i shek. IV p.e.sonë).
Struktura e saj organizative
Gjatë sundimit të Alketës, birit të Tharypës,
shteti molos mori zhvillim të mëtejshëm. Nuk është
përcaktuar me saktësi se në ç’kohë
dhe në ç’rrethana e trashëgoi fronin. Dihet
se në vitin 385 p.e.sonë ai gjendej i strehuar politik
tek Dionizi, tirani i Sirakuzës. Në burimet historike
nuk jepen as motivet që e shtynë Alketën të
braktiste fronin. Ka mundësi që ky, duke dashur të
vazhdonte politikën e aleancës me Athinën, në
një kohë kur kjo kishte pësuar tashmë humbje
ushtarake dhe diplomatike nga Sparta, të ketë ndeshur
në kundërshtimin e partisë filospartane. Në
këtë kohë kjo filloi të aktivizohej shumë,
sidomos pas fitoreve të Agesilaut në Akarnani (389-388
p.e.sonë), që i hapën rrugën Spartës për
të shtrirë ndikimin e vet jo vetëm në Greqinë
Veriperëndimore, por edhe në Epir.
Dionizi që ishte interesuar dhe po vepronte aktivisht për
të vendosur një kontroll efektiv në detin Adriatik
dhe mbi rrugët që të çonin për në
Epir, e mirëpriti Alketën dhe e ndihmoi atë që
të rikthehej në fronin e humbur. Me këtë mënyrë
tirani i Sirakuzës synonte të siguronte një aleat
të ri, që do të përkrahte pikësynimet e
tij politike dhe tregtare në brigjet e Ilirisë dhe të
Epirit. Për këtë qëllim në vitin 385 p.e.sonë,
Dionizi bëri një marrëveshje me Alketën për
të ndërhyrë ushtarakisht në territorin e shtetit
të molosëve duke i siguruar një ndihmë efektive
në kontingjente luftarake dhe armatime. Ky sulm i papritur
i forcave të bashkuara iliro-sirakuzane, u shkaktoi molosëve
rreth 15 000 të vrarë sipas Diodorit të Sicilisë.
Përforcimet që u dërgoi Sparta molosëve nuk
e ndryshuan gjendjen e tyre të vështirë. Siç
duket, ajo nuk u angazhua aq shumë në këtë luftë,
pasi nuk ishte e interesuar të hynte në konflikt me Dionizin.
Kështu ky aksion i nxitur prej tiranit të Sirakuzës
përfundoi me sukses dhe me rivendosjen e Alketës në
krye të shtetit molos.
Pasi përforcoi pozitat brendapërbrenda mbretërisë,
Alketa vazhdoi politikën e zgjerimit territorial të shtetit
të tij të filluar që në kohën e Tharypës,
rivendosi marrëdhëniet e ndërprera për pak kohë,
me Athinën. Në vitin 377 ndihmoi aktivisht Lidhjen e dytë
detare të Athinës, duke lehtësuar veprimet e saj
luftarake kundër Spartës në pellgun e Jonit. Në
vitin 372 p.e.sonë Alketa i dha mundësi një reparti
prej 600 pelltastësh të Stesiklit, të kalonin nëpër
territorin molos dhe të lidheshin në Korkyrë përmes
bregut të Epirit.
Me politikën e tij ekspansioniste, Alketa arriti të shtrijë
sovranitetin e vet mbi një territor të konsiderueshëm
të Epirit. Sipas një mbishkrimi dekretor të viteve
370-368 p.e.sonë kufijtë e Mbretërisë Molose
që trashëgoi në këtë kohë i biri i
tij Neoptolemi, shtriheshin në lindje deri në Hestiotiden
perëndimore, në verilindje deri në kufijtë e
Orestides në luginën e sipërme të Haliakmonit
dhe në veriperëndim përmes një rripi toke deri
në kufijtë e Parauejes në rrjedhjen e mesme të
Vjosës. Molosët dolën në det siç duket
në zonën e Kestrinës, në veri të lumit
Kalama (Thiamis). Nga perëndimi pas aneksimit të Dodonës
në fund të shek. V p.e.sonë, molosët e shtrinë
kontrollin e tyre deri tek lugina e sipërme e Aheronit.
Kjo shtrirje territoriale e Mbretërisë Molose në
kohën e Alketës, duket se përputhet plotësisht
me cilësimin që i bën këtij sundimtari Polidami
i Fardales në një fjalim të transmetuar nga historiani
e gjenerali grek Ksenofoni, kur e quan atë “sundimtar
suprem të Epirit”.
Këto të dhëna burimore dhe epigrafike tregojnë
se në kohën e këtij sundimtari dhe të pasardhësit
të tij kishte avancuar mjaft procesi i bashkimit politik të
popullsive të veçanta të Epirit, proces ky që
çoi në krijimin e organizimit më të gjerë
shtetëror që njihet me emrin Lidhja e Molosëve.
Duke gjykuar nga të dhënat mbishkrimore të kësaj
periudhe, në këtë Lidhje përveç molosëve
bënin pjesë edhe shumë popullsi të tjera epirote,
si tripolitët, kelaithët, paialët, arktanët,
genoait, ethenestët, onopernët, etj. Këto grupe të
veçanta etnike merrnin pjesë në qeverisjen e kësaj
lidhjeje përmes përfaqësuesve të zgjedhur të
tyre, të cilët në dekretet mbishkrimore quhen demiorgë
ose synarhontë.
Një mënyrë e tillë qeverisjeje, i jepte këtij
formacioni të ri shtetëror karakter federativ, por nën
hegjemoninë e molosëve.
Lidhja Molose, e cila përfaqësonte etapën e parë
në procesin e zgjerimit dhe të konsolidimit progresiv
të shtetit federativ të Epirit, kishte një strukturë
organizative të brendshme të përcaktuar qartë
me institucione legjislative dhe ekzekutive. Në krye të
Lidhjes së Molosëve qëndronte mbreti nga familja
e Eakidëve. Por pushteti i tij, ashtu siç e thekson
Aristoteli, ishte i kufizuar. Mbreti kur merrte pushtetin në
dorë, ishte i detyruar të bënte fli në altarin
e hyut të luftës në Passaron dhe të betohej
përpara përfaqësuesve të shtetasve të tij,
se do të sundonte sipas ligjeve të vendit. Përfaqësuesit
nga ana e tyre, i premtonin mbretit se do ta përkrahnin atë
gjatë sundimit të tij. Ky betim tradicional midis mbretit
dhe përfaqësuesve, ishte një formë e trashëguar
nga rendi i vjetër fisnor, por që tani merr një përmbajtje
të re duke siguruar me këtë ndikimin e aristokracisë
në drejtimin e kësaj lidhjeje shtetërore.
Mbreti ishte komandant suprem i ushtrisë së Lidhjes Molose
dhe gëzonte një pushtet të padiskutueshëm në
kohë lufte. Pas mbretit funksionari më i lartë në
Lidhjen Molose vinte Prostati, një magjistrat eponym që
zgjidhej për çdo vit nga komunitetet e ndryshme etnike
të bashkuara në këtë lidhje. Ai kryesonte kuvendin
e popullit, e thirrte atë, drejtonte punët e tij, paraqiste
propozimet për t’u miratuar etj.
Në mbishkrime së bashku me prostatin përmendet edhe
sekretari, që zgjidhej për çdo vit zakonisht nga
i njëjti fis, të cilit i përkiste dhe prostati. Kuvendi
i popullit përbëhej, me sa duket, nga të gjithë
burrat e aftë për luftë, qofshin këta molosë
apo anëtarë të bashkësive të tjera që
përfshiheshin në Lidhjen e Molosëve. Ky kuvend votonte
vendime, të cilat akordonin të drejta qytetarie, proksenie
dhe privilegje të tjera. Në këtë kuvend legjislativ
mund të merrnin pjesë të gjithë burrat e aftë
për të mbajtur armë të të gjitha komuniteteve
etnike të përfshira në Lidhjen e Molosëve. Kuvendi
mund të mblidhej disa herë në vit, me përjashtim
të rasteve të jashtëzakonshme. Vendi i mbledhjeve
të tij ishte Passaroni, megjithëse ato mbaheshin edhe
në qendra të tjera, si p.sh. në Dodonë etj.
Vendimet apo ligjet për të cilat votonte Kuvendi, përgatiteshin
siç duket nga një institucion tjetër i veçantë,
nga Këshilli. Ky ndoshta ishte ai senat për të cilin
flet Justini duke ia atribuar krijimin e tij mbretit Tharypë.
Organ tjetër, i ndryshëm nga Këshilli, ishte dhe
kolegji i përfaqësuesve të komuniteteve të ndryshme
në Lidhjen e Molosëve, me anë të të cilëve
ato merrnin pjesë në drejtimin e përbashkët
të punëve të shtetit. Në krye të këtij
kolegji, qëndronte mbreti nga familja e Eakidëve dhe dy
magjistratët e zgjedhur çdo vit, prostati dhe sekretari,
të cilët mund të ishin molosë ose jo. I tërë
ky organizim shtetëror i jepte Lidhjes Molose, që përfaqësonte
njëkohësisht dhe shtetin më të fuqishëm
në Epir deri në çerekun e fundit të shek.
IV p.e.sonë, formën e një shteti federativ monarkik.
Marrëdhëniet politike të Lidhjes me Maqedoninë
Pas viteve 60 të shek. IV p.e.sonë në politikën
e jashtme të Lidhjes Molose vihen re ndryshime të dukshme,
që çuan në zgjerimin territorial dhe në fuqizimin
e mëtejshëm politik të saj.
Në këtë kohë në kufijtë verilindorë
të Epirit filloi të mëkëmbet me shpejtësi
shteti maqedon. Gjatë sundimit të Filipit II Maqedonia
u shndërrua në një monarki të fuqishme të
centralizuar, në një forcë kryesore politike dhe
ushtarake në Ballkan.
Duke shfrytëzuar krizën e shteteve greke, Filipi pasi
zgjeroi dhe konsolidoi shtetin e vet, nuk vonoi të ndërhynte
edhe në çështjet e brendshme të tyre duke
zhvilluar një politikë konsekuente hegjemoniste mbi to.
Në këtë drejtim Epiri duhet të shërbente
si një mbështetje për të shtrirë kontrollin
maqedon në brigjet perëndimore të Greqisë, për
këtë qëllim Filipi II i dha një rëndësi
të veçantë vendosjes së një aleance të
qëndrueshme me Lidhjen Molose. Për këtë aleancë
ishte interesuar dhe vetë Lidhja, sa kohë që Maqedonia
do t’i linte dorë të lirë për ta çuar
më tej politikën e zgjerimit të mëtejshëm
të kufijve të saj. Dhe jo rastësisht Arryba, i cili
kryesonte në këtë kohë Lidhjen, shpejtoi të
lidhte krushqi me Filipin II, duke i dhënë këtij
të fundit në vitin 357 p.e.sonë mbesën e tij,
Olymbinë për grua.
Midis viteve 360-344 p.e.sonë, Lidhja Molose shënon një
zgjerim të mëtejshëm të territorit të saj
nga verilindja duke arritur kufirin më të largët
në këtë drejtim deri tek Parauejtë në pellgun
e Përmetit, Timfejtë dhe Orestët në luginën
e sipërme të Haliakmonit.
Por në vitin 344 p.e.sonë, Lidhja detyrohet të heqë
dorë nga këto krahina, të cilat Filipi II ia kaloi
Maqedonisë. Kur pak më vonë Athina nisi të përzihet
në çështjet e brendshme të Epirit, duke rrezikuar
pozitat e Maqedonisë në Epir, Filipi II sulmoi ushtarakisht
Ambrakinë duke kaluar nëpër territorin shtetëror
të Lidhjes. Pasi mposhti Ambrakinë dhe nënshtroi
kolonitë helene të elejve në Kasopi, Buketin, Pandosinë
dhe Eletren, zboi nga froni Arrybën, aleatin e lëkundur
dhe të pabindur të Maqedonisë, i cili kërkoi
strehim në Athinë. Në krye të Lidhjes Molose
vuri kunatin e vet Aleksandrin 20-vjeçar, të mbiquajtur
Molos, të cilit i dorëzoi dhe qytetet që sapo i kishte
pushtuar. Për ta angazhuar edhe më shumë ndaj Maqedonisë,
Filipi II i dha Aleksandrit për grua të bijën, Kleopatrën,
dhe e përkrahu atë në politikën e zgjerimit
territorial të shtetit molos. Gjatë sundimit të Aleksandrit
(342-331 p.e.sonë), Lidhja Molose i zgjeroi shumë kufijtë
e saj në drejtim të krahinave jugore dhe veriperëndimore
të Epirit. Nën kontrollin e Lidhjes hynë tani jo
vetëm kolonitë elease, por edhe tërë Kasopia
fqinje, të cilat u bënë aleatë të saj (symnatios),
duke gëzuar një farë autonomie dhe të drejtën
që të prisnin monedhat e tyre.
Aleksandri arriti t’i imponojë pushtetin e tij dhe Koinonit
të thesprotëve, deri atëhere i pavarur, megjithëse
territorialisht në përfitim të Lidhjes Molose, e
cila ushtronte mbi të presion të vazhdueshëm, për
të dalë në det. Jashtë kontrollit të shtetit
molos ende mbetej në këtë kohë Koinoni i kaonëve,
që vazhdoi të ruante pavarësinë e tij. Zgjerimi
territorial në drejtim të pjesës më të
zhvilluar nga pikëpamja social-ekonomike të Epirit dhe
në mënyrë të veçantë dalja e tij
gjerësisht në det, e fuqizuan edhe më shumë
ekonomikisht dhe politikisht shtetin molos, dhe hapën rrugë
për një intensifikim të lidhjeve sidomos me brigjet
perëndimore të Mesdheut.
Në vitin 334 p.e.sonë Tarenti kërkoi nga Aleksandri
molos ndihmë ushtarake, meqenëse po rrezikohej pavarësia
e qytetit dhe e aleatëve të tij nga lukanët. Aleksandrit
do t’i jepej mundësia që të përhapte influencën
e Epirit edhe në qytetet e tjera të Italisë së
Jugut, për të cilën ishin të interesuara shtresat
sunduese të vendit, që ai përfaqësonte dhe në
mënyrë të posaçme ajo tregtare. Kjo u bë
nxitje që Aleksandri të ndërhynte aktivisht në
çështjet e qyteteve greke të Italisë së
Jugut.
Pasi ia la sundimin e Mbretërisë Epirote gruas së
vet sa kohë që ai do të mungonte, Aleksandri u nis
për në Itali me forca të kufizuara, sipas Aristotelit
me 15 anije ushtarake dhe mjaft anije tregtare. Me të zbritur
në Itali, ai e zgjeroi bërthamën e ushtrisë
së tij relativisht të vogël, me forca tarentine si
edhe me mercenarë, me lukanë të dëbuar dhe me
kontingjentet që i vunë në dispozicion qytetet e
tjera greke të kërcënuara nga fiset italike.
Në fillim Aleksandri korri një sërë fitoresh
kundër lukanëve dhe samnitëve, futi në dorë
Heraklenë, koloninë e Tarentit, Sipontin e Apuljes etj.,
dhe për një kohë ai e konsideroi veten sundimtar
të plotë mbi to. Nga kjo pozitë, ai bëri marrëveshje
dhe me qytete të tjera, madje dhe me Romën. Nga vendet
e kontrolluara prej tij dërgoi për në atdhe 300 familje
të shquara si pengje. Më vonë lukanët dhe samnitët
e morën veten dhe me forca të shumta të bashkuara,
filluan të ushtrojnë përherë e më tepër
presion mbi ushtrinë epirote dhe të aleatëve të
saj numerikisht më të pakët, derisa në dimrin
e vitit 331-330 p.e.sonë, pas një beteje të përgjakshme
pranë Pandosisë, jo larg Kozencës, forcat e Aleksandrit
u thyen keqas dhe ai mbeti i vrarë në këtë betejë.
Me rrjedhimet që patën këto ngjarje në Epir
mbyllet dhe etapa e parë e zhvillimit historik të shtetit
federativ epirot.
include ("../reklama460.php");
?>
3. ALEANCA (SYMAHIA) EPIROTE
Formimi i shtetit të epirotëve dhe organizimi
politik i tij
Në gjysmën e dytë të shek. IV p.e.sonë
ndodhën ndryshime të një rëndësie të
veçantë në organizimin shtetëror të Epirit.
Lidhja e Molosëve shndërrohet tani në një formë
të re shtetërore të një karakteri gjithnjë
federativ, si edhe më parë, por me një emërtim
të ri kushtetues, të quajtur aleancë e epirotëve.
Ky shtet i epirotëve, siç rezulton nga të dhënat
e ndryshme burimore të kohës, u formua nga bashkimi i
shtetit të molosëve me aleatët (symahoi) e tij, me
Kasopene dhe qytetet e Eleasë fqinje me të, si edhe me
shtetin e thesprotëve.
Nuk njihen me saktësi motivet që çuan në konsolidimin
juridik të këtij organizimi të ri shtetëror;
po kështu ekzistojnë mendime të ndryshme rreth saktësimit
të datës së kësaj ngjarjeje, duke e vendosur
atë në kohën e Aleksandrit ose fill pas vdekjes së
tij kur ishte regjente e shoqja e tij Kleopatra. Në qoftë
se do të pranohet se organizimi i kësaj forme të
re shtetërore u bë nga Aleksandri Molos, përpara
se ai të fillonte fushatën luftarake në Itali, atëherë
kjo duhet të ketë qenë rrjedhojë e fuqizimit
të mëtejshëm të Mbretërisë Molose.
Por, nëse formimi i saj do të ketë ndodhur fill pas
vdekjes së Aleksandrit, ky organizim duhet parë si rrjedhojë
e dobësisë së autoritetit të sundimtarëve
molosë. Megjithatë, është e sigurt, se rruga
drejt kësaj zgjidhjeje të re në organizimin shtetëror
të vendit qe hapur nga Aleksandri me politikën e federimit
të territoreve të reja që i ishin atashuar Lidhjes
Molose.
Federata epirote nga pikëpamja e formës së qeverisjes,
përfaqësonte një shtet federativ me bazë monarkike
dhe me të drejta të barabarta të të gjithë
pjesëmarrësve në të. Në kuadrin e kësaj
federate çdo bashkësi e madhe apo e vogël etnike
kishte organizimin e brendshëm të saj, Kuvendin e popullit,
prostatin e tij. Bashkësitë merrnin pjesë në
qeverisjen e shtetit epirot nëpërmjet kolegjit të
përfaqësuesve (damiorgë) të tyre, që dilte
nga çdo komunitet i veçantë etnik.
Institucionet drejtuese të këtij shteti nuk ndryshonin
nga pikëpamja funksionale nga ato të Lidhjes Molose. Ndryshimi
i emrave të tyre nga molos në epirot, nuk shprehin ende
ndonjë diferencim real të institucioneve shtetërore.
Në këtë drejtim mund të thuhet se Lidhja e Molosëve
vazhdon, zgjerohet, por pa u dobësuar, në një formë
të re, në atë të shtetit epirot.
Në krye të shtetit qëndronte mbreti, i cili zgjidhej
gjithnjë nga familja mbretërore e molosëve të
dinastisë tradicionale të Eakidëve, por tani si mbret
i shtetit epirot. Si edhe më parë, pushteti i tij vazhdoi
të ishte i kufizuar nga prostati, i cili megjithëse ruante
titullin “i molosëve” ushtronte autoritetin e tij
mbi të gjithë territorin e shtetit epirot. Ai kishte për
detyrë të ruante ligjet, të organizonte mbledhjet
e asamblesë të nënshtetasve epirotë, t’i
drejtonte ato, të bëhej interpret midis mbretit dhe nënshtetasve
në këmbimin e premtimeve reciproke në faltoren e
Zeusit Arcios, në Passaron etj.
Eklesia e molosëve, ia lëshon vendin tani një asambleje
të re më të gjerë ku merrnin pjesë popullsia
e tërë shtetit epirot. Kjo asamble me funksione legjislative,
që miratonte edhe dekretet shtetërore quhej Symahia e
epirotëve.
Kjo federatë me karakter të theksuar politik-ushtarak
merrej edhe me çështje të veçanta ekonomike
dhe financiare që ishin në funksion të saj. Kështu
p.sh. në bazë të një mbishkrimi dekretor të
viteve 317-312 p.e.sonë, gjetur në Dodonë, nxirret
përfundimi se të ardhurat doganore ishin caktuar të
mblidheshin për llogari të kësaj aleance.
Me krijimin e kësaj kushtetute konfederale epirote, ndryshoi
dhe sistemi i mëparshëm monetar. Monedhat e molosëve,
të thesprotëve dhe të kasopasve, të cilat qarkullonin
deri atëherë në Epir si monedha autonome, zëvendësohen
tani me një prerje të përbashkët për të
tërë Epirin, gjë që pasqyrohet qartë dhe
në legjendën e tyre, “e epirotëve”. Nuk
dihet me saktësi se ku qenë prerë këto monedha
të Symahisë. Mund të mendohet të ketë qenë
Dodona, ku më vonë do të provohet dhe ekzistenca
e një punishteje monetare. Por kjo nuk përjashton mundësinë
që ato të jenë prerë dhe në ndonjë
vend tjetër, si p.sh. në Pasaron.
Aleanca epirote, me gjithë ndryshimet që mund të
ketë pësuar gjatë jetës së saj, historikisht
vazhdoi të ekzistonte rreth një shekulli deri në
vitet 334-233 p.e.sonë, kur u zëvendësua nga Lidhja
Republikane Epirote.
Shteti i ri epirot në çerekun e fundit të
shek. IV p.e.sonë
Pas vdekjes së Aleksandrit molos, shteti i Epirit u gjet përpara
vështirësive serioze, të shkaktuara nga grindjet
e brendshme midis grupeve të ndryshme politike të shtresave
sunduese, si edhe nga krijimi i situatave të jashtme të
jo të favorshme, që çuan në prishjen e ekuilibrit
në marrëdhëniet midis shtetit të Epirit dhe
të Maqedonisë.
Në krye të luftës kundër Maqedonisë u vu
tani Olymbia. Kjo, fill pas vdekjes së vëllait, qe kthyer
në vendlindje për t’iu kundërvënë
Antipatresit të Aleksandrit maqedon, me të cilin ishte
në opozitë. Duke ardhur në Epir ajo zboi nga regjenca
Kleopatrën (330-328 p.e.sonë) dhe filloi të sundojë
shtetin epirot si tutore e të nipit të mitur, Neoptolemit
II për një kohë dhe bashkë me Ajakidin të
birin e Arrybës.
Në vitin 317 p.e.sonë, përpjekjet e Olymbisë
për të marrë pushtetin në Maqedoni, u kurorëzuan
me sukses, por vetëm për pak kohë, pasi qe e detyruar
ta lëshojë atë nga presioni ushtarak që i bëri
asaj Kasandri, i biri i Antipatrit. E ndjekur prej tij Olymbia u
strehua në Pella, ku më kot priti ndihmën e Ajakidit,
meqenëse një pjesë e madhe e ushtrisë së
tij kundërshtoi vendimin për të hyrë në
luftë me Maqedoninë. Kjo revoltë e ushtarëve,
aktivizoi në prapavijë elementët promaqedonë,
të cilët e detyruan këshillin e aleancës më
në fund të dëbojë Ajakidin nga froni dhe të
rivendosë lidhjet me Maqedoninë. Olymbia e lodhur nga
rrethimi i gjatë, uria dhe nga sulmet e pareshtura të
armikut, u dorëzua më në fund dhe u vra nga kundërshtarët
e saj. Kjo disfatë në frontin e luftës, i dha shkas
një vale të tërbuar ndjekjesh kundër përkrahësve
të Ajakidit. Opozita kërkoi të zhdukte edhe të
birin e tij, Pirron dyvjeçar, por nuk arriti, pasi njerëzit
e tij e dërguan fshehurazi tek mbreti ilir Glaukia, me të
cilin Ajakidët kishin lidhje.
Për të shuar qëndresën antimaqedone në
vend, Kasandri vendosi në Epir një regjim pushtimi. Ai
e bëri këtë siç duket, me qëllim që
të ishte i lirë në zbatimin e politikës së
tij pushtuese në brigjet e Jonit dhe të Adriatikut. Por
ky presion i vazhdueshëm politik dhe shoqëror i Maqedonisë,
shkaktoi një valë të papërmbajtur zemërimi
midis popullsisë epirote, e cila u hodh në opozitë
të hapur me shkelësit e të drejtave të saj.
Këtë pakënaqësi e shfrytëzoi Ajakidi. Ky,
pasi u kthye në atdhe në vitin 313 p.e.sonë, me ndihmën
e përkrahësve të tij nga Etolia, mundi të organizojë
me lehtësi ushtrinë epirote dhe sulmoi kundërshtarët
e tij të brendshëm dhe të jashtëm. Kjo ndodhi
në një kohë kur Maqedonia sapo kishte filluar luftën
kundër etolëve dhe ilirëve. Megjithatë kjo fushatë
e Ajakidit nuk pati sukses dhe vetë mbreti mbeti i vrarë
në fushën e betejës.
Gjendja në Epir nuk ndryshoi as më vonë, kur në
krye të shtetit epirot u vendos Alketa II, i biri i Ajakidit.
Ai bëri shumë përpjekje për t’u shkëputur
nga Maqedonia, por pavarësisht nga sukseset e përkohshme,
ai u detyrua më në fund të pranonte paqen me kundërshtarin
në kushte të favorshme për këtë. Alketës
II iu desh të ndryshonte dhe politikën e vet dhe të
bënte aleancë me Maqedoninë. Ky veprim krijoi një
opozitë të fortë në Epir, kundër së
cilës ai luftoi me ashpërsi, por pa rezultat. Ndërkaq,
veprimet e tij arbitrare, shkaktuan zemërimin e popullsisë,
që shpërtheu në një kryengritje hakmarrëse
dhe që përfundoi me vrasjen e Alketës II dhe të
bijve të tij.
Në vitin 307 p.e.sonë u duk sikur gjendja do të ndryshonte.
Glaukia, duke mos e parë me sy të mirë fuqizimin
e ndikimit maqedon në Epir, ndërhyri me forcë në
punët e brendshme të tij dhe vendosi në fronin mbretëror
Pirron 12-vjeçar dhe bashkë me të edhe ndikimin
e tij. Por ky nuk zgjati më shumë se 5 vjet, pasi Kasandri
organizoi me njerëzit e vet shfronësimin e Pirros, në
një kohë kur ai ende nuk kishte forcuar mirë pozitat
e tij, dhe vendosi në fron Neoptolemin II. I ndodhur në
këtë kohë jashtë Epirit, Pirroja u vu në
shërbim të sundimtarëve helenistikë, Demetër
Poliorketit dhe Ptolemeut të Egjiptit për disa vite me
radhë. Në këto vende ai pati rast që të
shohë e të mësojë shumë si nga jeta shoqërore,
ashtu edhe nga arti luftarak i këtyre vendeve, ku dhe u dallua
së tepërmi duke treguar shkathtësi, guxim dhe trimëri
të rrallë në një varg betejash.
Në vitin 297 vdekja e Kasandrit të Maqedonisë dhe
zemërimi i popullsisë epirote ndaj sundimit arbitrar të
Neoptolemit II, e ndihmuan Pirron që të rikthehej në
atdhe. Për këtë veprim ai qe përkrahur dhe nga
Ptolemeu, i cili shpresonte të kishte në personin e Pirros
një mbështetje efektive për planet e tij në
Greqi. Pasi zbarkoi në brigjet e Epirit me forcat e veta ushtarake
të sjella nga Egjipti dhe duke gjetur përkrahjen e popullit
që, sipas Plutarkut, e priti duke e përshëndetur
me mbiemrin “Shqiponjë”, Pirroja u vendos më
në fund në fronin e Mbretërisë Epirote. Në
fillim ai u përpoq të përforconte pozitat e tij në
Epir, dhe këtë e arriti me durim, duke e ndarë për
një kohë fronin me Neoptolemin II, i cili kishte ende
përkrahës në qarqet sunduese. Kur ia arriti këtij
qëllimi, dhe, pasi mori vesh se rreth tij po kurdisej një
kurth nga përkrahësit e Neoptolemit, Pirroja e vrau këtë,
dhe pas kësaj shpejtoi të përqendronte të tërë
pushtetin mbretëror në duart e veta.
include ("../reklama460.php");
?>
Epiri në kohën e sundimit të Pirros (297-272
p.e.sonë)
Në fillim të shek. III p.e.sonë, Epiri del nga kriza
e vështirë dhe me pasoja të rënda politike që
e kishte mbërthyer pas vdekjes së Aleksandrit Molos dhe
vihet në rrugën e zhvillimit të mëtejshëm
ekonomiko-shoqëror dhe politiko-kulturor.
Nga një politikë e paqëndrueshme e brejtur nga kontradikta
të brendshme dhe presione nga jashtë, shteti epirot kalon
tani në një politikë energjike të pavarur, me
një perspektivë të gjerë në fushën
e forcimit të pushtetit shtetëror dhe të zgjerimit
territorial të tij, që u realizuan me një shpejtësi
dhe me një mënyrë të paparë deri atëherë.
Gjatë sundimit të Pirros shteti epirot bëhet një
fuqi imponuese e kohës me një pushtet të fortë
mbretëror, me një potencial të madh ushtarak si dhe
me një autoritet politik të shquar në botën
mesdhetare të kësaj kohe.
Pirroja vendosi marrëdhënie diplomatike me disa shtete
të fuqishme të asaj kohe dhe i forcoi lidhjet me martesa
të shumta që bëri me bijat e sundimtarëve të
tyre. Që kur ishte në oborrin e Ptolemeut I, Pirroja qe
martuar me të bijën e tij Antigonën, më vonë
pas vdekjes së saj, me Lanasen, të bijën e Agathoklit
të Sirakuzës, prej së cilës mori si prikë
dhe Korkyrën që ai kishte pushtuar dhe pastaj edhe me
të bijat e sundimtarëve ilirë, Audoleonit të
paionëve dhe të Bardhylit të Ri. Pirroja i kushtoi
vëmendje të posaçme organizimit të ushtrisë,
përpunimit të një strategjie efektive luftarake,
për të cilat kishte njohuri të mëdha teorike,
si dhe rritjes së aftësisë luftarake të ushtrisë.
Ai favorizoi gjithashtu dhe përparimin ekonomik dhe kulturor
të vendit që u pasqyrua në zhvillimin dhe në
intensifikimin e mëtejshëm të urbanizimit të
Epirit. U zhvillua një veprimtari e dendur ndërtuese në
qytetet ekzistuese si në Dodonë, Ambraki apo në qytetet
e tjera të reja epirote, midis të cilëve Berenike,
Kasopi dhe Antigonea në Kaoni, të cilët mbajnë
emra që kanë të bëjnë me siguri me kohën
e sundimit të Pirros. Për një nivel të lartë
të artit të ndërtimit në këtë kohë
dëshmojnë edhe shtëpitë shumë të bukura
dhe të ruajtura mirë të Amotoposit në Molosi,
ku mendohet të ketë qenë dhe Fylakeja antike.
Pirroja projektoi një politikë të jashtme aktive
ekspansioniste. Ai ndërhyri në çështjet e
ndërlikuara të botës greko-maqedone dhe italike me
mendimin që të krijonte një shtet të madh epirot,
i cili do të përfshinte Ballkanin dhe përtej detit,
Gadishullin Italik.
Së pari, Pirroja e drejtoi vëmendjen nga Maqedonia, ku
pas vdekjes së Kasandrit kishin shpërthyer turbullira
për trashëgimin e fronit. Këtë gjendje të
vështirë të Maqedonisë e shfrytëzoi për
të ndërhyrë në punët e brendshme të
saj si përkrahës i Aleksandrit, të birit të
Kasandrit. Me këtë rast Pirroja i shkëputi Maqedonisë
mjaft krahina që gjendeshin në atë kohë nën
kontrollin e saj dhe pikërisht Tymfenë e Paraunenë
epirote të pushtuara nga Filipi II, Amfilokinë, Akarnaninë
dhe Ambrakinë, të cilën e bëri kryeqytet të
mbretërisë së tij.
Marrëdhëniet e fqinjësisë së mirë
me Maqedoninë nuk vazhduan shumë dhe u prishën në
vitin 294 p.e.sonë, kur Demetër Poliorketi zhduku aleatin
e tij Aleksandrin dhe mori në duar frenat e Mbretërisë
Maqedone. Në këtë situatë Pirroja duke mos qenë
më i sigurt në kufijtë lindorë të mbretërisë
së tij, u vu në opozitë të hapur me sundimtarin
e ri maqedon dhe aderoi në aleancën antimaqedone që
u krijua pak më vonë në Greqi. Në vitin 289
p.e.sonë, Demetri duke dashur t’u imponohej kundërshtarëve
të vet, pushtoi Etolinë dhe sulmoi Epirin, por Pirroja
kundërveproi menjëherë. Pasi theu maqedonët
në Etoli, duke u shkaktuar atyre humbje shumë të
mëdha, i detyroi ata të tërhiqeshin dhe nga Epiri.
Kundër Demetrit të Maqedonisë filloi të veprojë
pak më vonë koalicioni i sundimtarëve helenistikë:
Ptolemeu i Egjiptit u nis me një flotë të madhe dhe
ngriti kundër tij qytetet e Greqisë, kurse Lysimaku, sundimtar
i Trakisë dhe i një pjese të Azisë së Vogël,
hyri në Maqedoninë Veriore duke e shkretuar atë.
Kjo gjendje vuri në lëvizje edhe Pirron, i cili e sulmoi
Maqedoninë nga jugu. Ky iu drejtua qytetit Edisa, dhe e pushtoi
atë pa hasur në ndonjë qëndresë të
madhe, meqë forcat më të rëndësishme të
ushtrisë së Demetrit ishin dislokuar në veri kundër
Lysimakut. Pirroja ndërkaq përparonte pa ndonjë qëndresë
nga ana e maqedonëve dhe arriti, madje, të shpallej mbret
i tyre. Por kjo gjendje nuk zgjati shumë, pasi qe detyruar
t’i ndante zotërimet e tij në Maqedoni me Lysimakun,
i cili pretendonte se kishte dhënë ndihmesë në
sukseset e Pirros duke mbërthyer për një kohë
forca të shumta të Demetrit në kufirin verior të
Maqedonisë. Këto lëshime të Pirros mënjanuan
konfliktin e mundshëm me Lysimakun, por nuk zhdukën kontradiktat
midis tyre.
Në këtë kohë, zotërimet e shtetit epirot
në Ballkan arritën zgjerimin e tyre më të madh.
Pirroja sundonte tani jo vetëm mbi tërë Epirin, por
edhe mbi një pjesë të madhe të Maqedonisë
dhe të Thesalisë në lindje, mbi krahinat greke në
jug të Epirit, ku bënin pjesë Ambrakia, Amfilokia
e Akarnania. Në veri zotërimet e tij shtriheshin dhe mbi
një pjesë të vogël të Ilirisë, si
edhe mbi disa ishuj të Jonit ku bënte pjesë edhe
Korkyra. Kjo hapësirë territoriale, megjithatë, nuk
përbënte një organizim të qëndrueshëm
politik rreth një bërthame të fuqishme qendrore,
as edhe një komunitet territoresh dhe popullsish të bashkuara
me interesa të përbashkëta, por një konglomerat
popujsh me zhvillim jo të njëllojtë social, ekonomik
dhe politik, të nënshtruar nga ushtria epirote në
krye të së cilës qëndronte si komandant Pirroja.
Kjo ishte arsyeja që këto zotërime, në rastin
më të volitshëm, u shkëputën nga varësia
e Epirit. Dhe ky rast u shfaq menjëherë pas shpartallimit
të Demetrit në Azi. Lysimaku që e ndiente tani veten
të lirë dhe kohën të përshtatshme për
të aneksuar tërë Maqedoninë, u drejtua me forca
të mëdha kundër Pirros dhe e detyroi atë të
hiqte dorë nga pushtimet në Maqedoni dhe në Thesali.
Ndërkaq në Italinë e Jugut u zhvilluan ngjarje, të
cilat nuk lanë pa tërhequr vëmendjen e sundimtarit
epirot, sidomos tani pas humbjes së Maqedonisë. Qytetet
greke të Italisë së Jugut, me të cilat Epiri
kishte vendosur me kohë lidhje tregtare, të dobësuara
nga lufta e konkurrenca ndërmjet tyre, nuk qenë në
gjendje të zhduknin kontradiktat e ashpra që karakterizonin
marrëdhëniet midis tyre.
Këtë gjendje e shfrytëzoi me sukses Roma, e cila
ndërhyri për t’i zgjidhur këto kontradikta
në të mirën e vet. Por ky fakt ngjalli pakënaqësi
tek Tarentinët, që hynë në konflikt të
hapur me romakët. Duke mos e përballuar epërsinë
e forcave romake, me të cilët u bashkuan si aleatë
edhe lukanët, mesapët dhe tarentinët kërkuan
ndihmën e Pirros.
Shtetit epirot iu dha për të dytën herë mundësia
që të ndërhynte aktivisht në punët e brendshme
të qyteteve të Italisë së Jugut. Qarqet sunduese
të Epirit e mirëpritën këtë ftesë,
duke shpresuar se lufta në Itali do t’u sillte përfitime
të mëdha. Pirroja iu përgjigj me kënaqësi
kësaj thirrjeje, duke menduar se kishte ardhur koha për
të bërë hapin e rëndësishëm në
formimin e një perandorie të madhe në perëndim.
Pirroja në Itali
Në vitin 280 p.e.sonë, në krye të një ushtrie
të madhe të përbërë kryesisht nga kontingjente
molosësh, thesprotësh dhe kaonësh (20 000 këmbësorë,
3 000 kalorës, 2 000 varkëtarë e 500 hobetarë),
Pirroja u nis për në Itali, duke pasur me vete dhe 200
elefantë. Pasi arriti në Tarent ai mori menjëherë
masa për ta vënë qytetin në pozita lufte; rekrutoi
ushtarë nga popullsia qytetare dhe në krye të forcave
të bashkuara i doli përpara ushtrisë romake që
po përparonte në drejtim të qytetit. Të dy ushtritë
kundërshtare u ndeshën pranë Heraklesë. Këtu
u zhvillua beteja e parë, në të cilën Pirroja
korri një fitore të shkëlqyer, që ia ngriti
lart autoritetin mbretit epirot në sy të aleatëve.
Në anën e tij kaluan tani dhe fiset italike kundërshtare
të Romës, si edhe pjesa më e madhe e qyteteve greke
të Italisë së Jugut.
Fitorja e Heraklesë, megjithatë nuk e zgjidhi fatin e
luftës. Në vitin 277 p.e.sonë, Roma grumbulloi forca
të tjera të mëdha dhe e detyroi Pirron të hynte
përsëri në luftë me të. Por në një
betejë të ashpër dhe të përgjakshme që
u zhvillua pranë Askulit, Pirroja arriti t’i thyente
për të dytën herë romakët. Ata nuk mundën
t’i qëndronin manovrimit taktik luftarak të Pirros
dhe aq më pak sulmit të tërbuar të elefantëve,
të cilët sollën panik në ushtrinë romake.
Pirroja fitoi edhe kësaj radhe, por kjo fitore i kushtoi atij
humbje shumë të mëdha. Që atëherë
fitore të tilla me humbje u bënë zakon të quhen
fitore pirrike ose “fitore e Pirros”. Pavarësisht
nga sukseset e para të shpejta dhe të bujshme të
Pirros, gjendja e tij në Itali sa vinte e vështirësohej.
Forcat epirote të ndodhura larg atdheut të tyre, vinin
gjithnjë duke u pakësuar dhe duke u dobësuar, ndërsa
Roma kishte ende rezerva të shumta materiale e njerëzore
për të vazhduar luftën. Pirroja, megjithatë,
nuk u tërhoq nga fushata e tij në Itali. Mirëpo,
pa përfunduar ende paqen me romakët, ai u nis për
në Sicili për t’i shkuar në ndihmë Sirakuzës,
të cilën e kishin sulmuar kartagjenasit. Për të
kontrolluar gjendjen në Itali, ai la vetëm disa garnizone.
Në vitin 276 p.e.sonë, forcat aleate epirote, greke dhe
italike të udhëhequra nga Pirroja, i shpartalluan keqas
pushtuesit e ishullit dhe i zbuan ata pothuaj nga tërë
Sicilia. Kjo fitore e shpejtë dhe e shkëlqyer e rriti
pushtetin politik dhe ushtarak të Pirros, saqë siciliasit
e deklaruan atë prijës dhe mbret të tyre. Por Pirroja,
si gjithnjë i papërmbajtur në aspiratat e tij të
guximshme politike, filloi menjëherë të ushqejë
mendimin për t’u hedhur në Afrikë edhe pse
nuk e kishte të sigurt akoma gjendjen në Itali. I prerë
në vendimin e tij, ai iu vu përgatitjes së flotës
dhe organizimit të ushtrisë, pa menduar se ata kërkonin
rezerva të mëdha njerëzore dhe financiare, të
cilat siciliasit e lodhur nga luftërat dhe anarkia që
kishte pllakosur vendin pas vdekjes së Agathoklit, nuk mund
t’i siguronin. Nga ana tjetër, ndërhyrja arbitrare
e Pirros në punët e brendshme të qyteteve të
Sicilisë dhe shkelja nga ai e traditave të tyre demokratike,
bëri që Pirroja të humbiste dita-ditës e më
shumë besimin në ishull dhe të bëhej objekt
sulmesh dhe komplotesh të rrezikshme për jetën e
tij dhe fatin e ushtrisë epirote. Këtë situatë
të brendshme plot turbullira dhe pasiguri, e shfrytëzoi
menjëherë Kartagjena, e cila dërgoi ushtri të
mëdha për ripushtimin e ishullit. Të përkrahur
tani edhe nga qytetet opozitare, kartagjenasit arritën me lehtësi
t’i shkaktonin humbje mbretit epirot. Në duart e tij
mbeti vetëm Sirakuza, por edhe prej saj atij iu desh të
hiqte dorë, meqenëse në këtë kohë
romakët kishin rifilluar sulmet kundër aleatëve dhe
garnizoneve të tij në Itali. Me t’u kthyer në
Itali, Pirroja riorganizoi forcat e veta dhe të aleatëve
të tij dhe u drejtua menjëherë kundër dy konsujve
romakë, të cilët me legjionet e tyre po vepronin
në drejtime të ndryshme. Në këtë situatë
ai vendosi t’i thyejë ato veçmas, sa kohë
që ende nuk ishin bashkuar. Sulmoi në befasi legjionin
romak që gjendej pranë Beneventit. Këtu u zhvillua
edhe beteja e tretë dhe e fundit për Pirron në Itali,
ku pësoi disfatë të plotë. Pasi qe tërhequr
me humbje të mëdha në Tarent, Pirroja provoi të
kërkojë ndihma nga Antigon Gonata dhe Antiohu i Sirisë
për ta vazhduar luftën kundër Romës, por më
kot. I lodhur dhe pa pasur ndonjë shpresë për të
realizuar i vetëm qëllimet e tij në Gadishullin Italik,
ai u kthye në Epir me ushtrinë epirote që i kishte
mbetur, duke lënë në Tarent vetëm të birin
e tij Helenin.
Në luftën kundër Romës Pirroja angazhoi forca
të mëdha epirote dhe aleate, që mbulonin mjaft mirë
legjionet e kundërshtarit dhe manovroi me sukses për një
kohë në operacionet luftarake, duke vënë në
përdorim një sistem taktik luftimi nga më të
përparuarit e kohës. Mirëpo ushtria që komandonte
Pirroja, ndryshonte nga përbërja dhe fryma luftarake nga
ajo e kundërshtarit. Ajo nuk e kishte kompaktësinë
e ushtrisë romake të përbërë nga nënshtetasit
e vet, por ishte një ushtri më tepër mercenarësh,
të armatosur më së miri dhe të udhëhequr
nga një strateg i talentuar, por që kishte hyrë në
një aventurë ushtarake.
Pas dështimit të fushatës italike, Pirroja u përpoq
të shfrytëzonte në favor të tij gjendjen e krijuar
në Ballkan. Së pari, vendosi të shtinte në dorë
Maqedoninë. Në vitin 274 p.e.sonë ai hyri në
luftë me sundimtarin e saj Antigon Gonatën, i cili sa
kohë që Pirroja luftonte në Itali, kishte arritur
suksese në konsolidimin e pushtetit të tij qoftë
në Maqedoni, qoftë dhe mbi një pjesë të
Greqisë. Ai arriti të pushtojë një territor
të gjerë të Maqedonisë. Antigonit i mbeti vetëm
pjesa në lindje të lumit Vardar. Ishte e qartë se
epirotët nuk mund të bëheshin zot të tërë
Maqedonisë sa kohë që Antigoni mbante akoma në
dorë Maqedoninë bregdetare dhe rrugët e komunikacionit
detar. Në këto rrethana Pirroja vendosi ta luftonte kundërshtarin
në Peloponez, i cili gjendej nën kontrollin e tij. Në
vitin 272 p.e.sonë, pa siguruar ende mirë pozitat e tij
në tokat e pushtuara të Maqedonisë, ai arriti në
Lakoni. Këtu iu desh të përballonte presionin e forcave
spartane dhe maqedone të bashkuara kundër rrezikut epirot.
Pasi korri një sërë fitoresh të reja, Pirroja
sulmoi më në fund Spartën dhe Argosin, me të
cilat zhvilloi luftime të ashpra, por pa rezultate. Gjatë
përleshjeve në rrugët e Argosit, Pirroja u plagos
dhe ashtu siç ishte i dërrmuar, ra në duart e kundërshtarëve,
të cilët e vranë. Ushtria epirote e mbetur pa prijës
qe çorganizuar dhe më në fund u shpartallua.
Me luftërat e tij pushtuese në Ballkan, Itali dhe në
Sicili, Pirroja e rriti shumë fuqinë politike të
shtetit epirot dhe autoritetin e tij në botën mesdhetare.
Gjatë sundimit të tij, Epiri arriti të bëhet
një nga shtetet më të fuqishme të kohës
helenistike.
Në këto luftëra Pirroja pati përkrahjen e plotë
të aristokracisë e të skllavopronarëve epirotë,
gjithnjë të etshëm për pushtime e lavdi, kurse
si mbështetje kishte ushtrinë e vet të stërvitur
mirë, të përbërë kryesisht nga fshatarë
të lirë, të gatshëm për të luftuar,
meqë lufta për ta ishte një mjet fitimi, burim plaçke
dhe pasurie. Në këto suksese të veprimeve ushtarake
ndikoi edhe situata e jashtme e favorshme për të, dhe
pikërisht turbullirat e anarkia që krijoheshin herë
pas here në shtetet fqinje nga rrethanat e ndryshme politike.
Këto suksese të shpejta luftarake, megjithëse jo
të qëndrueshme, i duhen atribuar në një farë
mase dhe vetë manovrimit taktik, të përsosur për
atë kohë, të forcave ushtarake gjatë luftimit,
që ishte kryesisht meritë e aftësive të shquara
taktiko-luftarake të Pirros.
Fitoret e njëpasnjëshme dhe guximi i tij i provuar në
beteja të shumta, e rritën së tepërmi autoritetin
e Pirros në sy të bashkëluftëtarëve të
vet dhe e forcuan aq shumë pushtetin e tij, sa që arriti
të sundonte dhe të vepronte i lirë nga çdo
kufizim kushtetues i aleancës epirote mbi territoret e pushtuara.
Në këtë drejtim ai shkoi aq larg sa caktoi, siç
duket, edhe fëmijët e tij si mbretër trashëgimtarë
në Itali dhe në Sicili.
Në këto vende Pirroja preu, në kundërshtim me
kushtetutën federative epirote, edhe monedha ari e argjendi
personale me legjendë “Mbreti Pirro”; por ato,
siç kuptohet nga mungesa e tyre në trevat e Epirit,
nuk duhet të jenë lejuar të qarkullonin brenda territorit
të Aleancës, ku vazhdonin të kishin vlerë vetëm
prerjet tradicionale të Federatës së epirotëve.
Në qoftë se në territoret e pushtuara Pirroja sillej
si monark i pakufizuar, brenda Aleancës ai mbetej ashtu si
dhe më parë mbret i molosëve dhe udhëheqës
me pushtet të kufizuar i Federatës epirote.
Pirroja qe një nga strategët më të mëdhenj
të kohës helenistike. Kur e pyetën njërin nga
shokët e Aleksandrit të Maqedonisë, se kush ishte
tani strategu më i shquar, ai iu përgjigj: “Pirroja
kur të arrijë moshën e pjekurisë”. Ndërsa
më vonë Hanibali, një ndër komandantët
më të përmendur të botës antike, i dha
Pirros vendin e dytë pas Aleksandrit, kurse vetes vendin e
tretë. Pirroja qe njëkohësisht dhe teoricien i madh
në artin ushtarak, por planet e tij të gjera nuk ishin
gjithnjë të studiuara dhe kishin karakterin e aventurave
ushtarake. Talenti i tij ushtarak nuk plotësohej me largpamjen
e një politikani të matur dhe të pjekur. Synimet
e tij ambicioze u bënë pa llogaritur mirë tendencat
e zhvillimit të vrullshëm ekonomik dhe politik të
shtetit të ri romak dhe potencialin ushtarak të tij, si
dhe mundësitë e kufizuara materiale e njerëzore të
Aleancës Epirote. Për këtë arsye dhe humbja
përfundimtare e Pirros në këtë ndërmarrje
të madhe përtej Adriatikut qe një përfundim
i natyrshëm dhe i pashmangshëm.
include ("../reklama460.php");
?>
Fundi i sistemit monarkik në Epir
Pas vdekjes së Pirros, Aleanca Epirote filloi gradualisht të
humbiste fuqinë e saj të mëparshme politike dhe ushtarake.
Me gjithë përpjekjet e bëra për të ruajtur
zotërimet e mëparshme në Maqedoni, në Greqi
dhe në Iliri, ajo qe e detyruar më në fund të
tërhiqej prej tyre. Trashëgimtarit të Pirros, Aleksandrit,
që në fillim iu imponua një luftë e rrezikshme
nga mbreti i ilirëve Mytili, të cilën më vështirësi
mundi ta përballonte. Kurse Demetri II, e detyroi atë
të hiqte dorë jo vetëm nga Maqedonia, por për
një kohë dhe nga vetë Epiri, mbi të cilin vendosi
kontrollin e tij. Pasi qe rikthyer në atdhe me ndihmën
e etolëve, Aleksandri u përpoq edhe një herë
që të rimëkëmbte fuqinë e dikurshme të
Aleancës Epirote por më kot, pasi ajo kishte marrë
tatëpjetën.
Në vitet 30 të shek. III p.e.sonë, Mbretëria
Epirote përjetoi periudhën e fundit të ekzistencës
së saj, e mbërthyer në një krizë të
ashpër, e cila rrëmbimthi e çoi deri në brerjen
e themeleve të regjimit monarkik. Depërtimi gjithnjë
e më i thellë i skllavopronarisë në fshatin
epirot, po shkatërronte dhe po shpronësonte përherë
e më shumë prodhuesit e vegjël të lirë
fshatarë, që dikur përbënin masën kryesore
dhe më energjike të ushtrisë federative epirote dhe
çoi në dobësimin e fuqisë dhe të kompaktësisë
ushtarake. Kjo krizë e brendshme u acarua dhe më tepër
nga situatat e jashtme jo të favorshme për Aleancën
Epirote. Përreth saj vepronin tani shtete të tilla të
fuqishme, si Maqedonia, Lidhja Etole dhe Shteti ilir, të cilët
kërkonin secili të fusnin nën kontrollin e vet Epirin,
meqë ai zinte një pozitë kyçe në planet
e politikës së tyre pushtuese. Në këto situata
sundimtarët epirotë u treguan të paaftë të
qeverisnin vendin. Aristokracia epirote, duke parë më
në fund se ata nuk ishin më në gjendje të mbronin
dhe të përkrahnin si dikur qëllimet e saj, e shfrytëzoi
pakënaqësinë e popullit për t’i dhënë
fund njëherë e përgjithmonë regjimit të
vjetëruar monarkik në Epir. Ajo e realizoi këtë
me vrasjen në vitin 234/233 p.e.sonë të mbretëreshës
Deidames, që ishte dhe sundimtarja e fundit prej dy shekujsh
e dinastisë së Ajakidëve.
4. LIDHJA EPIROTE
Organizimi i Lidhjes Epirote dhe karakteri i saj
Kur kontradiktat e thella politike çuan në përmbysjen
e regjimit monarkik në Epir, Aleanca Epirote që deri në
atë kohë ekzistonte si një formë shtetërore
federative nën hegjemoninë e mbretërve molosë,
reformohet tani mbi një bazë të re republikane, pak
a shumë sipas modelit të Lidhjes fqinje etole, duke u
quajtur dhe Lidhja Epirote. Kjo ishte një lidhje politike që
u siguronte të drejta të gjitha bashkësive të
veçanta epirote që bënin pjesë në të
dhe që ruanin, në kuadrin e kësaj federate, vetëqeverisjen
e brendshme të tyre. Pra, edhe këtu si më parë
mbetej parimi federativ i shtetit, por tani i bazuar mbi një
konstitucion të ri, që nuk njihte më privilegje apo
hegjemoni të ndonjërit prej anëtarëve të
saj, siç ndodhte në Aleancën e mëparshme,
ku kryesonte mbreti i molosëve. Në këtë aspekt
Lidhja paraqitej si një formë më e lartë shtetërore,
më kompakte dhe operative. Të gjithë anëtarët
e saj kishin një shtetësi dhe njiheshin zyrtarisht me
emrin e përbashkët epirotë. Lidhja, ashtu sikurse
dhe aleanca epirote ruante të drejtën të merrte vendime
në emër të të gjithë epirotëve, pavarësisht
se kishte edhe bashkësi që qëndronin ende jashtë
saj, siç ishin p.sh. kasopiasët dhe athamanët.
Organi më i lartë i Lidhjes ishte Kuvendi i Përgjithshëm
me fuqi të mëdha këshillimore dhe vendimore, që
nuk ishte i pranishëm, (të paktën nuk është
provuar ende), në federatën e mëparshme monarkike.
Këtu mund të merrnin pjesë të gjithë nënshtetasit
e saj të lirë. Kuvendi zgjidhte magjistratët federativë
dhe vendoste mbi çështje të karakterit politik,
ushtarak, ekonomik e shoqëror. Kështu ai vendoste për
luftë ose për paqe, për thirrjen e popullit nën
armë, për aleanca me shtetet e tjera, për të
zgjedhur dhe për të ftuar delegacione, për t’u
dhënë të huajve të drejta qytetarie, pronësie
etj. Ai ushtronte dhe funksionet e instancës më të
lartë gjyqësore. Organi më i lartë ekzekutiv
ishte Këshilli i Lidhjes, që përbëhej nga përfaqësues
të zgjedhur të anëtarëve të saj. Në
krye të këshillit qëndronte kolegji prej tre strategëve
që duhet të përfaqësonin ndoshta të tri
grupet më të mëdha etnike të Epirit: molosët,
kaonët dhe thesprotët. Por mbi ta dominonte vetëm
njëri, i ngarkuar me funksionin e komandantit ushtarak, funksion
të cilin e ushtronte më parë mbreti i molosëve.
Nëpunës të tjerë të Lidhjes ishin dhe sekretari
i këshillit, hiparku, komandanti i kalorësisë etj.
Kryeqyteti i Lidhjes tani u bë Foinike, kryeqendra e Kaonisë.
Këtu mblidhej zakonisht dhe Këshilli i Lidhjes, megjithëse
të tilla mbledhje, siç duket, organizoheshin edhe në
qytete të tjera të Epirit.
Zhvillimi ekonomik dhe politik i Epirit në kohën
e Republikës (234/233 - 168 p.e.sonë)
Që në fillim të veprimtarisë së saj Lidhja
u ndodh përpara vështirësive të mëdha të
shkaktuara nga situata të brendshme dhe të jashtme jo
të favorshme për të. Territorialisht ajo qe rrëgjuar
afërsisht në kufijtë e shtetit epirot përpara
sundimit të Pirros. Kështu nuk bënin më pjesë
në të: Ambrakia, Kasopia dhe Athamania. Megjithatë,
ajo mori një sërë masash për riorganizimin administrativ
dhe ushtarak të vendit. Lidhja vuri dorë në sistemin
e mëparshëm monetar të vendit. Të gjitha këto
pasqyrojnë qartë ndryshimet që u bënë në
organizimin e brendshëm politik dhe në zhvillimin ekonomik
të vendit. Në periudhën e Republikës së
Epirit u vu në qarkullim një masë e madhe monedhash,
më e madhe se asnjëherë tjetër në Epir,
prej bronzi dhe prej argjendi. Disa tipa të këtyre monedhave
u përmbahen simboleve të vjetra të përdorura
që më parë nga Lidhja Molose apo Aleanca Epirote,
megjithëqë ishin në përshtatje edhe me një
varg simbolesh të Aleksandrit dhe të Pirros të prera
jashtë Epirit. Por, në monedhat e federatës republikane
të Epirit shënohen për të parën herë
edhe emrat e nëpunësve të lartë, që ka
mundësi të lidhen dhe me strategët eponym të
Lidhjes. Nuk dihet gjithashtu me saktësi se ku mund të
jenë prerë këto monedha; supozohet të jenë
prerë në Dodonë ndoshta dhe në Foinike, por
nuk përjashtohet mundësia që një nga vendprerjet
e tyre të ketë qenë dhe Antigonea, ku janë zbuluar
tani së fundi monedha të pavulosura si dhe shufra bronzi
për nxjerrjen e tyre. Përsa i përket zonës së
qarkullimit të monedhave të Lidhjes Epirote, ato përhapjen
më të madhe e kanë pasur brenda trevave të Epirit
dhe sidomos në zonat veriore të tij. Pak prej tyre janë
gjetur në Greqi e në Maqedoni, por kanë qarkulluar
në sasira të konsiderueshme në qytetet dhe krahinat
e Ilirisë së Jugut, sidomos në ato kufitare me Epirin.
Kjo tregon se midis këtyre trevave fqinje në çerekun
e fundit të shek. III dhe në fillim të shek. II p.e.sonë
ekzistonin marrëdhënie të rregullta dhe intensive
tregtare, që shprehen edhe në afërsitë stilistike
dhe tipologjike të disa monedhave republikane epirote me ato
të Amantisë, të Orikut, të Apolonisë etj.
Qytetet epirote, nga pikëpamja e sistemit të fortifikimit,
urbanistikës, strukturës së ekonomisë dhe tipareve
të kulturës ngjanin shumë me qytetet bashkëkohëse
ilire; puna e skllevërve zinte një vend të rëndësishëm.
Historiani grek Polibi duke përshkruar me hollësi pushtimin
e Foinikes nga ilirët në vitin 228 p.e.sonë, thotë
se sipas marrëveshjes së paqes, epirotët e lirë
qenë liruar me anë shpërblimesh, ndërsa skllevërit
e qytetit, ilirët i morën me vete së bashku me pasuritë
e tjera, prej të cilave Teuta mbeti shumë e kënaqur.
Të dhëna të shumta për format klasike të
skllavopronarisë në qytetet epirote të kohës
helenistike, ofrojnë dhe materialet epigrafike të zbuluara
kryesisht në Dodonë e në Butrot. Vetëm në
hyrjen perëndimore të teatrit të Butrotit janë
afishuar të skalitura në blloqet e gurëve, 29 akte
lirimi. Sipas këtyre dekreteve shpallen të lirë rreth
400 skllevër, pjesa më e madhe e të cilëve vinte
nga sferat e prodhimit, midis të cilëve gjysma ishin gra.
Në kohën e Republikës një rol të madh në
jetën ekonomike dhe politike të vendit filluan të
lozin qytetet e trevave veriore të Epirit. Foinike, sipas Polibit,
dallohet në këtë kohë si qyteti më i fuqishëm
dhe më i pasur i Epirit, ndërsa të dhënat arkeologjike
të fituara në këto vitet e fundit në Antigone
e paraqesin këtë qytet të madh, me një sistem
të fuqishëm fortifikimi dhe me një planimetri shumë
të rregullt urbanistike (sistemi hipodamik). Në këtë
qytet funksiononin punishte të veçanta të specializuara
në degë të ndryshme të zejtarisë dhe zhvillohej
një veprimtari e gjerë tregtare, rrezja e shtrirjes të
së cilës arrinte deri në brigjet e Mesdheut Lindor
dhe Perëndimor.
Në politikën e jashtme, Lidhja Epirote që në
fillim u tregua e paqëndrueshme dhe nuk kishte fuqi të
mjaftueshme për të përballuar presionin diplomatik
dhe ushtarak të shteteve fqinje dhe konkretisht të lidhjes
etole në jug, të Maqedonisë në lindje, shtetit
ilir në veri dhe atij romak në perëndim. E ndodhur
në një pozitë tepër kyçe midis këtyre
shteteve rivale, me një potencial të madh ekonomik dhe
ushtarak, ajo u tërhoq më tepër pas politikës
së aleancave dhe të qëndrimit asnjanës, që
e çuan më vonë Epirin në humbjen e pavarësisë
së tij të plotë ekonomike dhe politike.
Në fillim Lidhja Epirote pati marrëdhënie të
mira me etolët. Në vitin 230 p.e.sonë, kur asaj iu
imponua një luftë e rrezikshme nga ilirët, të
cilët për një kohë e pushtuan dhe kryeqytetin
Foinike, qenë pikërisht etolët ata që bashkë
me akejtë e ndihmuan aleaten e tyre që të përballonte
këtë provë të vështirë. Por kjo ngjarje
e tronditi aq shumë Epirin sa bëri që Lidhja të
ndryshonte menjëherë politikën e saj kundrejt etolëve,
duke hyrë në aleancë me kundërshtarët e
tyre, me shtetin ilir, të kryesuar nga Teuta dhe pak më
vonë me atë maqedon, në krye të të cilit
qëndronte Antigon Dosoni. Madje në vitet 219-217 p.e.sonë,
epirotët e ndihmuan aktivisht pasardhësin e Dosonit, Filipin
V kundër etolëve. Por këtë veprim ata e paguan
shtrenjtë, pasi etolët duke kundërvepruar, hynë
në Epir dhe shkretuan pjesë të tëra të
tij duke mos kursyer as vetë Dodonën që ishte qendër
e rëndësishme kulti. Edhe pas këtyre ngjarjeve Epiri
e përkrahu Maqedoninë, madje edhe atëhere kur Roma
hyri në luftë e vendosur për të zhdukur këta
rivalë të fuqishëm të saj në Ballkan. Në
vitin 205 p.e.sonë, Lidhja bëhet ndërmjetëse
midis palëve ndërluftuese për vendosjen e një
paqeje, që u nënshkrua në Foinike, për të
cilën më tepër ishte e interesuar Maqedonia.
Në luftën e dytë maqedono-romake, Epiri u përpoq
të ruante asnjanësinë midis Maqedonisë dhe Romës
dhe të ndërmjetësonte rishtas në vitin 198 p.e.sonë
për një paqe midis tyre, por kësaj radhe pa dobi,
meqenëse kërkesat romake qenë të rënda
për Filipin. Në këtë kohë tek një
pjesë e epirotëve filluan të shfaqeshin tendencat
e para për të përkrahur hapur Romën. Ndihma
që u dha romakëve Karopsi, një prijës i kaonëve,
për të thyer qëndresën e ushtrisë maqedone,
e cila kishte zënë grykën e Vjosës midis maleve
të Trebeshinit dhe Dhembelit, qe mjaft domethënëse
në këtë drejtim dhe i kushtoi humbje të mëdha
Filipit. Këto tendenca proromake u shfaqën më qartë,
në prag të luftës së tretë maqedone. Të
deleguar nga Roma erdhën në Epir dhe kërkuan nga
Kuvendi i epirotëve, që ishte mbledhur në qytetin
bregdetar Gitana (akoma i paidentifikuar), të përkrahte
Romën në luftën e saj përfundimtare me Maqedoninë.
Ky presion diplomatik i vuri në lëvizje përkrahësit
e Romës në Epir. Mirëpo këta duke dashur t’i
imponojnë këshillit të Lidhjes politikën e aleancës
me Romën, ngjallën kundërshtimin e një pjese
të anëtarëve të saj dhe në mënyrë
të veçantë të molosëve, të cilët
kërkonin të ruhej si dhe më parë politika e
ekuilibrit midis palëve ndërluftuese, në sajë
të së cilës Epiri kishte shpëtuar deri tani
pa u dëmtuar. Më vonë këto kundërshtime
dhe intriga të brendshme, çuan në dobësimin
e unitetit të veprimit të Lidhjes. Në vitin 170 p.e.sonë
molosët qenë hedhur më në fund definitivisht
nga ana e Perseut, ndërsa kaonët e thesprotët u radhitën
në luftë përkrah romakëve.
Në këto veprime arbitrare dhe të kundërta, Lidhja
Epirote në fakt e humbi pavarësinë dhe funksionin
drejtues të saj. Fatin e Epirit duhet ta vendoste tani lufta
dhe rrjedhimet qenë katastrofike sidomos për krahinat
që gjatë saj mbajtën qëndrim antiromak. Në
vitin 169 p.e.sonë krahina të tëra të Epirit
u shkretuan, rreth 70 qytete të tij u plaçkitën
dhe u dogjën nga pushtuesit romakë, ndërsa 150 000
veta u kthyen në skllevër. Një numër i madh
epirotësh të shquar u dërguan në Itali.
Pas vitit 168 p.e.sonë, vetëm disa krahina që përkrahën
Romën në luftën e saj kundër Perseut ruajtën
një farë autonomie formale; ato u riorganizuan në
një Lidhje të re epirote, gjeografikisht të kufizuar,
të quajtur sipas të dhënave epigrafike Lidhja e epirotëve
përreth Foinikes, por që më vonë do të
përmendet vetëm si Lidhja Epirote.
Qendra e jetës ekonomike dhe politike e kësaj Lidhjeje,
qe përqendruar kryesisht në Foinike, por përveç
Foinikes kishte edhe qendra të tjera të rëndësishme
si Pandosia e Dodona, të cilat prenë në këtë
kohë monedhat e tyre me legjendën e “Epirotëve”,
por pa emra nëpunësish, siç ishin, p.sh. ato të
prera nga Lidhja republikane para vitit 168 p.e.sonë. Lidhja
Epirote përreth Foinikes u krijua si një njësi kinse
autonome politike-administrative dhe ekonomike, por ndër rrethana
pushtimi dhe nën kontrollin drejtpërdrejt të Romës,
të cilin ajo e ushtronte përmes njerëzve të
besueshëm në Epir. Kjo Lidhje e vazhdoi ekzistencën
e saj, pavarësisht se politikisht nuk pati ndonjë rëndësi,
deri në vitin 148 p.e.sonë, kur, bashkë dhe me pjesën
tjetër të Epirit që kishte mbetur jashtë kësaj
Lidhjeje, hyri më në fund në sferën e administrimit
të provincës maqedone të porsakrijuar, ashtu sikurse
dhe krahinat e tjera të Ilirisë të Jugut, në
jug të lumit Mat.
include ("../reklama460.php");
?>
|