K R E U I
LINDJA DHE FORMIMI I BASHKËSISË
PRIMITIVE
1. SHFAQJA E SHOQËRISË NJERËZORE.
PALEOLITI
Gjurmët më të hershme të jetës
njerëzore
Historia e shoqërisë njerëzore fillon që në
kohën kur nga kopeja e majmunëve antropoidë u formuan
grupet e para të njerëzve primigjenë. Kjo ndarje
e njeriut nga bota e kafshëve u krye nëpërmjet një
procesi shumë të gjatë, të ndërlikuar dhe
të papërsëritshëm.
Periudha më e hershme e zhvillimit të kësaj shoqërie
primitive njihet arkeologjikisht me emrin e paleolitit (nga greqishtja
palaios - i vjetër, lithos - gur) dhe përfshin periudhën
afërsisht nga 1 500 000 deri në 10 000 vjet më parë.
Kjo epokë ndahet nga ana e saj në paleolit të ulët,
të mesëm dhe të lartë.
Në vendin tonë nuk janë zbuluar mbeturina kulturore
nga paleoliti i ulët, që zë një pjesë të
madhe të epokës së pleistocenit e vjen deri në
kohën e vërshimit të akullnajave Riss.
Gjurmët më të hershme të qenies së njeriut
në territorin e Shqipërisë shfaqen në periudhën
musteriane, që i përket paleolitit të mesëm
(100 000-30 000 vjet më parë). Këto përfaqësohen
nga vegla prej stralli të punuara mirë, me forma tipike
musteriane, të cilat i kanë shërbyer njeriut primitiv
për procese të ndryshme pune që lidheshin drejtpërdrejt
me sigurimin e ushqimit të tij të përditshëm.
Të tilla vegla, si prefëse, kruese, gërryese, etj.,
janë gjetur, deri më sot, në stacionin prehistorik
të Xarës në rrethin e Sarandës, në stacionin
e Kryegjatës, në afërsi të Apolonisë (Fier)
dhe në stacionin e Gajtanit në rrethin e Shkodrës.
Nga format dhe përmasat e tyre të vogla këto vegla
ngjasojnë mjaft me veglat e strallit të zbuluara në
depozitimet musteriane të krahinave fqinje të Greqisë
Veriore, të Thesalisë, të Malit të Zi etj.
Tipi fizik i njeriut në këtë kohë ishte ai i
neandertalit . Në procesin e antropogjenezës ky tip paraqet
një hallkë më të zhvilluar në krahasim
me pitekantropin e paleolitit të ulët.
Dyndja nga veriu në jug e akullimit të periudhës
gjeologjike Riss bëri që edhe në vendin tonë
klima të pësojë ndryshime të mëdha. Në
malet e larta të Shqipërisë u formuan akuj të
përhershëm, që zbritën deri në lartësinë
1 000 m mbi nivelin e detit. Si pasojë e këtyre ndryshimeve
klimatike ndryshoi dhe fauna e flora e vendit. Nga kafshët
e vjetra qëndruan vetëm ato që mundën ta përballonin
të ftohtit. Krahas tyre u shfaqën dhe kafshët karakteristike
vetëm për kushtet e klimës së ftohtë. Të
tilla ishin mamuthi, rinoceronti leshtor, bizoni, dreri i veriut,
ariu i shpellës, hiena e shpellës, dhia e egër etj.
Të ftohtët ndikoi edhe në mënyrën e jetesës.
Në luftën për të përballuar vështirësitë
klimatike dhe për të mbijetuar, njeriu i kësaj kohe
bëri hapa të rëndësishëm drejt përparimit;
u strehua në shpella pasi triumfoi në luftën për
jetë a vdekje me kafshët e egra që i kishin zënë
që më përpara këto vend-strehime natyrore. U
vesh duke shfrytëzuar lëkurët e kafshëve, mësoi
të ndezë vetë zjarrin, të cilin e përdori
me sukses kundër të ftohtit dhe bishave të egra,
por sidomos për të përmirësuar strukturën
e ushqimit, duke përdorur gjerësisht mishin e pjekur,
i cili luajti një rol të madh në përmirësimin
e mëtejshëm biologjik të tij. Zjarri qe një
arritje shumë e rëndësishme për kohën,
sepse i dha njeriut për të parën herë zotërimin
mbi një fuqi të caktuar të natyrës, që
e ndau atë përfundimisht nga bota e kafshëve.
Banorët e paleolitit të mesëm jetonin me prodhimet,
që i gjenin të gatshme në natyrë dhe sidomos
me gjueti, e cila përbënte edhe drejtimin kryesor të
veprimtarisë së neandertalasve. Me mbledhjen e frutave
dhe të zhardhokëve, me ruajtjen e zjarrit, me rritjen
e fëmijëve, me përgatitjen e lëkurës për
veshje, etj., merrej gruaja, ndërsa burri dilte për gjah
ose merrej me përgatitjen e veglave të punës dhe
të armëve. Gjuetia e kafshëve të mëdha,
në kushtet e nivelit të atëhershëm, primitiv
të veglave të punës, mund të bëhej vetëm
në mënyrë kolektive. Në këto rrethana ajo
ndihmoi shumë në forcimin e lidhjeve të brendshme
midis anëtarëve të grupeve dhe së bashku me
krijimin e lidhjeve të gjakut shpuri në organizimin e
bashkësisë primitive.
Lindja e gjinisë matriarkale
Paleoliti i lartë është përfaqësuar shumë
më gjerë. Vegla pune të kësaj periudhe janë
zbuluar me shumicë në sipërfaqen e stacionit të
Xarës (Xara II), në shpellën e Shën Marinës
në Bogas të Sarandës, në shpellën e Konispolit,
në Kryegjatë, në Rrëzë të Dajtit dhe
në Gajtanin III, pra në një rreze të tillë
që nënkupton shtrirjen e vendbanimeve të kësaj
kohe në pjesën më të madhe të territorit
të Shqipërisë. Këto materiale përbëhen
kryesisht nga vegla stralli të tipit aurinjacien, të një
përvoje më të përparuar teknike dhe me forma
më të larmishme, kryesisht thika, kruese dhe gërryese.
Së bashku me veglat prej stralli në depozitën rrëzë
Dajtit janë gjetur edhe disa vegla prej kocke, të cilat
në këtë kohë marrin një përdorim të
gjerë krahas përsosjes së mëtejshme të
punimit të strallit. Në shtresën paleolitike të
shpellës së Shën Marinës përveç
veglave të punës janë gjetur dhe gjurmë zjarri,
si dhe fosile kafshësh të pleistocenit të vonë
(capra ibex - dhi e egër), që tregojnë për një
faunë të ngjashme me atë të paleolitit të
mesëm, gjë që është dhe e kuptueshme, pasi
klima dhe në këtë kohë vazhdoi të ishte
e ftohtë dhe e lagësht si më parë.
Përparësi kanë të dhënat që janë
zbuluar në shtresën më të hershme të shpellës
së Konispolit I, të datuar 26 370 vjet më parë,
si një seri veglash pune të përgatitura nga gur-stralli
i bardhë me retush të varfër, kocka kafshësh
të egra si edhe farë rrushi të egër dhe thjerrëza
të karbonizuara, të cilat janë tipike për Mesdheun
Lindor paraneolitik.
Gjuetia e kafshëve të egra vazhdon edhe në këtë
etapë të fundit të zhvillimit paleolitik të
vendit tonë, të jetë mjeti kryesor i sigurimit të
ushqimit. Madje në këtë kohë përsosen dhe
më tepër armët e gjuetisë si dhe format e saj.
Mbledhja e prodhimeve të gatshme, gjithashtu, mbetet një
nga mënyrat e sigurimit të ushqimit të përditshëm.
Gjatë kësaj epoke përfundon procesi i gjatë
dhe i ndërlikuar i antropogjenezës. Nga neandertali, me
tipare ende shtazore, kalohet tani në tipin e njeriut të
sotëm - homo sapiens.
Si rrjedhim i përsosjes së veglave të punës
prej stralli e kocke u rrit ndjeshëm mundësia e sigurimit
më me shumicë të produkteve ushqimore, gjë që
solli ndryshime dhe në organizimin e bashkësisë primitive.
Formohen tani grupe të qëndrueshme njerëzish të
bashkuar jo vetëm nga forma e përbashkët e prodhimit,
por edhe nga lidhjet e gjakut dhe nga origjina e tyre e përbashkët.
Gradualisht kalohet në bërthamën e parë të
organizimit shoqëror, në gjininë matriarkale. Ishte
matriarkale, pasi gruaja luante rol të dorës së parë
në ekonomi dhe në jetën shoqërore të kësaj
bashkësie gjinore. Forma kryesore e familjes në këtë
gjini ishte martesa me grupe, prej së cilës origjina e
fëmijëve përcaktohej vetëm nëpërmjet
nënës.
Në epokën e mezolitit (guri i mesëm) 10 000 - 7 000
vjet p.e.re ndodhën ndryshime të mëdha në florën
dhe në faunën e kontinentit, rrjedhimisht edhe në
territorin e Ballkanit. U zhdukën të gjitha kafshët
tipike të pleistocenit, si mamuthi, rinoceronti etj., kurse
një pjesë e kafshëve që vazhduan të jetonin
ndryshuan përhapjen gjeografike. Në kushtet e reja gjeo-klimatike,
njeriu i mezolitit filloi të kalojë nga ekonomia që
mbështetej në gjuetinë e mbledhjen e produkteve të
gatshme, në fillimet e bujqësisë e të blegtorisë
primitive.
Epoka e mezolitit dallohet nga ajo e paleolitit edhe prej veglave
të punës, të cilat janë bërë nga ashkla
stralli shumë të vogla me forma të rregullta gjeometrike,
si trekëndësha, trapezoidale, në formë segmenti
etj., me përmasa të vogla 4-6 cm, ndaj quhen mikrolite.
Në territorin e Shqipërisë vendbanime mezolitike
janë zbuluar në shpellën e Konispolit (Konispol II)
dhe në Kryegjatë. Në të dyja këto vendbanime
veglat prej stralli janë të cilësisë shumë
të mirë, kanë forma tipike mezolitike, me retush
të imët të cilësisë së lartë.
Në Konispol ato janë datuar saktësisht në vitet
8500 p.e.sonë (në bazë të C14).
Me epokën mezolitike lidhet pjesërisht edhe vendbanimi
i Vlushës (rrethi i Skraparit), ku janë zbuluar vegla
stralli tipike mezolitike. Këto vegla janë gjetur së
bashku me fragmente enësh shumë primitive, fakt që
e daton Vlushën në fillimet e epokës neolitike. Sidoqoftë,
ato i takojnë një kulture me tradita të forta mezolitike,
dhe Vlusha përfaqëson një kulturë që vë
në lidhje të drejtpërdrejtë epokën e mezolitit
me fillimet e epokës së neolitit. Të marra së
bashku, Konispoli II, Kryegjata dhe Vlusha, përbëjnë
një dëshmi të rëndësishme për formimin
e kulturës neolitike në territorin e Shqipërisë.
include ("../reklama460.php");
?>
2. N E O L I T I
Vendbanimet neolitike
Neoliti (nga greq. neos - i ri dhe lithos - gur) përfaqëson
etapën e fundit dhe njëkohësisht më të
zhvilluarën të epokës së gurit. Ai përfshin
një kohë që fillon nga mijëvjeçari i
shtatë dhe mbaron nga fundi i mijëvjeçarit të
katërt p.e.sonë. Arkeologjikisht neoliti ndahet në
tri periudha të mëdha: e hershme, e mesme dhe e vonë.
Në këtë të fundit përfshihet dhe periudha
e bakrit ose eneoliti (nga bashkimi i fjalës lat. eneos - bakër
dhe greq. lithos - gur), që përbën etapën e
fundit dhe kalimtare për epokën e bronzit.
Në këta tridhjetë vjetët e fundit janë
zbuluar e gërmuar një numër i madh vendbanimesh neolitike
me shtrirje gati në tërë territorin e Shqipërisë,
si në Maliq, në Cakran, në Vashtëmi, në
Burimas, në Podgorie, në Barç e në Dërsnik
të rrethit të Korçës, në Kamnik të
Kolonjës, në Blaz e Nezir të Matit, në Cakran
të Fierit, në Burim, në Gradec e në Cetush të
Dibrës, në Kolsh të Kukësit, në Rajcë
e në Rashtan të Librazhdit e nga gjetje të rastit
në pika të tjera. Më mirë është njohur
e studiuar pellgu i Korçës, i cili gjatë epokës
prehistorike ka pasur kushte shumë të mira gjeoklimatike.
Ai paraqet sot zonën më të pasur e më të
zhvilluar kulturore të neolitit si edhe pellgun ku mund të
ndiqet pa ndërprerje zhvillimi i kulturës neolitike në
gjithë shtrirjen e tij kohore. Materialet e gjetura në
këto qendra prehistorike, krahas atyre të dala në
dritë shumë kohë më parë si në Velçë
të Vlorës ose rastësisht në rrethet e tjera
të vendit, kanë dhënë mundësi që të
njihen aspekte të ndryshme të jetës ekonomike, shoqërore
dhe kulturore të banorëve neolitikë të territorit
tonë, ndërsa përhapja e gjerë e këtyre
vendbanimeve dhe e gjetjeve rastësore neolitike ka treguar
se ky territor gjatë kësaj epoke ka qenë i banuar
dendur dhe pa ndërprerje.
Jeta në vendin tonë gjatë neolitit u zhvillua në
kushte shumë të përshtatshme natyrore. Klima e ftohtë
dhe e lagësht e paleolitit, e cila kishte filluar që në
mezolit t’i lëshonte vendin një klime më të
butë, tani merr pak a shumë karakterin e klimës së
sotme. Si rrjedhim edhe flora e fauna thuajse nuk ndryshojnë
prej asaj të ditëve tona.
Këto rrethana të favorshme natyrore ndihmuan që vendi
ynë gjatë neolitit të arrijë në një
nivel të lartë zhvillimi ekonomik dhe kulturor për
atë kohë. Njeriu nga skllav i natyrës, siç
ishte në paleolit, shndërrohet tani, pak e nga pak, në
zotërues i saj. Në këtë kohë lindin e zhvillohen
forma të ndryshme të veprimtarisë prodhuese të
njeriut, të cilat me plot të drejtë mund të
merren si zanafilla e degëve të veçanta të
ekonomisë dhe të përparimit teknik e kulturor të
shoqërisë së sotme. Të tilla janë bujqësia
e blegtoria, prodhimi i qeramikës, tjerrja dhe endja, teknika
e ndërtimit të banesave etj. Përsoset në këtë
kohë edhe teknika e punimit të veglave prej kocke dhe
prej guri. Hyn në përdorim të gjerë dhe bëhet
karakteristike për epokën dhe teknika e lëmimit të
gurit. Nga fundi i neolitit (eneolit), për të parën
herë dalin dhe veglat e objektet prej bakri, të cilat
shënojnë dhe fillimet e metalurgjisë në vendin
tonë.
Në këto periudha të largëta të prehistorisë,
vendbanimet i ndeshim zakonisht nëpër tarraca lumore,
pranë burimeve ose në vende me toka pjellore dhe të
pasura me pyje që strehonin shumë kafshë të
egra. Por krahas këtyre, vazhdonin të shërbenin si
vendbanim edhe shpellat (shpella e Velçës, e Trenit,
e Konispolit, e Blazit etj.). Banesat paraqiten dy llojesh: në
formë gropash nëndhese (Cakran) dhe të tilla të
ndërtuara drejt mbi tokë (Maliq, Kamnik, Kolsh etj.).
Zakonisht këto kishin planimetri drejtkëndëshe dhe
ishin një ose dy dhomëshe. Muret e tyre thureshin me thupra
ose me kallama dhe lyheshin pastaj me baltë në njërën
ose në të dy faqet e tyre. Dyshemetë ishin gjithashtu
prej balte; në disa raste ato vendoseshin mbi shtroje trarësh
për të izoluar lagështirën. Në Dunavec
dhe në Maliq të Korçës janë zbuluar banime
të ngritura mbi hunj (palafite). Mbi hunjtë vertikalë
qëndronte një platformë prej trarësh të
vendosur horizontalisht e mbi të ngriheshin banesat (kasollet)
të shtruara me baltë. Palafiti i Maliqit ka qenë
i rrethuar me një gardh që e mbronte nga vërshimi
i ujit apo nga rreziqe të tjera.
Ekonomia. Lulëzimi i gjinisë matriarkale
Nga materialet e zbuluara në vendbanimet neolitike të
vendit tonë del se bujqësia përbënte një
nga format kryesore të prodhimit dhe sidomos tek ato bashkësi
primitive që banonin në toka pjellore, si p.sh. në
pellgun e Korçës, në fushën e Cakranit (Fier)
etj. Toka punohej cekët me shat prej guri ose briri dreri.
Kjo ishte forma më primitive e punimit të tokës.
Në këtë kohë mbillej gruri si dhe llojet e tjera
të drithërave. Këtë e tregojnë farërat
e karbonizuara të zbuluara në shtresat neolitike të
Podgories, të Konispolit, të Maliqit apo në muret
e banesave të lyera me baltë të përzier me byk
drithërash, siç i gjejmë në vendbanimet më
të hershme neolitike (Vashtëmi, Kolsh etj.).
Në depozitimet neolitike të vendit tonë, përzier
me mbeturina të ndryshme të kulturës, janë zbuluar
me shumicë dhe kocka bagëtish të imëta dhe të
trasha, që tregojnë se krahas bujqësisë banorët
neolitikë merreshin edhe me blegtori. Prej bagëtive ata
siguronin qumështin, mishin, leshin, lëkurën etj.
Një pjesë të këtyre produkteve ata i siguronin
dhe nëpërmjet gjuetisë së kafshëve të
egra, kockat dhe brirët e të cilave i ndeshim gjithashtu
në qendrat e banuara të kësaj kohe. Dreri ishte një
nga kafshët e egra më të parapëlqyera të
gjahut, i cili përveç mishit dhe lëkurës,
u siguronte bujqve primitivë edhe brirët me të cilët
bënin vegla të ndryshme bujqësore, si shetër,
çekanë etj., dhe që i gjejmë të përfaqësuar
mirë sidomos në vendbanimin e Dunavecit e të Maliqit.
Po këtu janë zbuluar edhe shumë pesha rrjetash, gropa
etj., që dëshmojnë se një formë tjetër
e sigurimit të ushqimit të banorëve neolitikë
të Dunavecit e të Maliqit ishte dhe peshkimi.
Banorët neolitikë të vendit tonë dinin gjithashtu
të tirrnin fijen dhe të endnin prej saj rroba me anë
të vegjës primitive vertikale. Këtë e tregojnë
rrotullat e boshtit dhe peshat për tërheqjen e fijes në
vegjë, të zbuluara në Maliq e gjetkë.
Që në etapën më të hershme të neolitit
shfaqen dhe enët prej balte të pjekur, që përbëjnë
si kudo gjetjet më të shumta e më të rëndësishme
në vendbanimet e kësaj kohe. Prodhimi primitiv i tyre
ashtu si edhe ai i tekstilit dhe i prodhimeve bujqësore, ishte
i lidhur me punën e gruas. Çdo bashkësi neolitike
i përgatiste vetë enët sipas nevojave të saj.
Ato punoheshin me dorë në forma e madhësi të
ndryshme, me faqe të trasha ose të holla, me ose pa zbukurime
sipas qëllimit të tyre praktik.
Zhvillimi i madh, për atë kohë, i prodhimit, i cili
gjeti shprehjen e vet në shtimin e llojeve të veglave
të punës dhe në përmirësimin teknik të
punimit të tyre, në zhvillimin e formave të tilla
të ekonomisë, siç ishin bujqësia dhe blegtoria
etj., solli ndryshime dhe në organizimin shoqëror, që
u pasqyrua në përmirësimin e mëtejshëm
të strukturës gjinore. Gjinia matriarkale e lindur që
në paleolitin e lartë dhe e zhvilluar dalëngadalë
gjatë mezolitit arrin tani fazën e lulëzimit të
saj. Në fushën ekonomike kjo fazë e zhvillimit gjinor
ishte e lidhur kryesisht me zhvillimin e bujqësisë primitive,
e cila duke qenë punë e gruas, i jepte asaj një vend
me rëndësi në prodhimin shoqëror. Paraqitja
e saj me figurat e shumta prej balte, dëshmon se ajo kishte
një pozitë parësore në gjini. Martesa me grupe,
karakteristike për periudhën e hershme të matriarkatit,
zëvendësohet tani në periudhën e lulëzimit
të saj me një formë të re më të përsosur,
me martesën me çifte.
Gjatë gjithë kohës së neolitit, gjinia mbetet
e vetmja njësi shoqërore dhe ekonomike në bashkësinë
primitive. Në këtë gjini kishte jo vetëm bashkësi
familjesh me çifte, por edhe një organizim pune dhe
konsumi kolektiv. Puna e përbashkët i shpinte njerëzit
në pronën e përbashkët mbi mjetet e prodhimit
dhe mbi produktet e prodhimit.
Ndërmjet gjinive, që jetonin në afërsi të
njëra-tjetrës, u vendosën gjatë kësaj periudhe
marrëdhënie të tilla ekonomike e shoqërore që
shpunë në formimin e bashkësive fisnore. Midis këtyre
njësive të mëdha fisnore fqinje ose më të
largëta, ekzistonin marrëdhënie këmbimi. Në
vendbanimet tona neolitike janë ndeshur sende të sjella
nga krahina të largëta, siç janë p.sh., importet
e poçerisë diminiane të Thesalisë në
depozitimet e vendbanimit të Cakranit apo të Kamnikut
etj.
include ("../reklama460.php");
?>
Arti dhe botëkuptimi
Arti i bujqve dhe i blegtorëve neolitikë priret drejt
formave dekorative gjeometrike dhe figurative skematike.
Arti dekorativ neolitik shfaqet me tërë përmbajtjen
e tij sidomos në prodhimet e poçerisë, ku shumë
nga format e enëve me harmoninë dhe me elegancën
e trupit të tyre i tejkalojnë kërkesat e ngushta
utilitare dhe hyjnë në fushën e realizimeve artistike.
Në tërë kulturat neolitike të vendit tonë
qeramika paraqitet e zbukuruar me ornamente të shumta të
realizuara me teknika të ndryshme (pikturim, gërvishtje,
ngulitje, inkrustim, etj.) dhe trajtime të veçanta stilistike,
sipas fazave të zhvillimit përparues të saj. Motivet
e zbukurimit përbëhen nga vija të drejta ose të
përkulura me kombinime nga më të ndryshmet, si dhe
nga figura gjeometrike: trekëndësha e rombe me fushë
të zbrazët ose të vizatuar, nga rrathë, spirale,
meandra, etj. Këto motive, përveç zhvillimit të
thjeshtë për të zbukuruar enët, kanë shërbyer,
në mjaft raste, edhe si simbole grafike për të paraqitur
ambientin, sendet apo fuqitë e natyrës sipas botëkuptimit
magjik të njerëzve neolitikë.
Arti figurativ i kësaj kohe përfaqësohet kryesisht
nga figurat antropomorfe apo zoomorfe prej balte të pjekur,
të cilat kryesisht janë të vogla. Tipari më
karakteristik i tyre është skematizimi i formës,
nganjëherë jashtë masës, ashtu sikurse është
në artin dekorativ të qeramikës gjeometrizimi i theksuar
i ornamentit. Këto figura qeniesh paraqiten në formë
cilindrike, plaçke apo steatopigjike (vithegjera), në
këmbë ose ulur. Një pjesë e tyre janë të
ngjashme me tipat përkatës të Azisë së
Përparme dhe të Mesdheut Lindor, gjë që tregon
për lidhje e ndikime kulturore të drejtpërdrejta
të kulturave neolitike të vendit tonë me ato të
këtij areali.
Këto prodhime plastike, shpesh me vlera artistike, personifikonin,
nga ana tjetër, ato fuqi të panjohura, të cilat sipas
bujqve dhe blegtorëve primitivë, kishin në dorë
pjellorinë e tokës dhe mbarështimin e kafshëve.
Kështu, figurat e grave, të cilat mbizotërojnë
në plastikën antropomorfe neolitike, janë të
lidhura me kultin e pjellorisë së tokës-nënë,
ndërsa ato që riprodhojnë figura zoomorfe - me kultin
e kafshëve shtëpiake, që luanin, ashtu sikurse dhe
bujqësia, një rol të rëndësishëm në
ekonominë e bashkësisë neolitike. Me kultin e tokës-nënë
dhe të kafshëve lidhen edhe vazot antropomorfe e zoomorfe
të zbuluara në vendbanimet neolitike të Maliqit,
të Dunavecit etj.
Botëkuptimi i banorëve neolitikë është
shprehur edhe në kultin e varrimit. Varrosja e të vdekurve
bëhej pranë ose brenda territorit të vendbanimit.
Varret nuk kishin ndonjë ndërtim të veçantë;
kufoma vendosej në një gropë të cekët në
pozicion fjetjeje dhe këmbë të mbledhura pa takëm
funeral. Riti i varrimit brenda territorit të banuar ose brenda
banesës ishte i lidhur me një zakon shumë të
përhapur në atë kohë në Ballkan dhe në
përgjithësi në rajonin e gjerë të Mesdheut.
Siç duket, ai kishte karakter flijimi dhe u kushtohej fuqive
që mbronin vendbanimin.
Grupet etno-kulturore neolitike
Numri i konsiderueshëm i vendbanimeve neolitike të zbuluara
në tërë territorin e Shqipërisë si edhe
përkatësia kohore e tyre nga neoliti i hershëm në
neolitin e mesëm, të vonë, duke përfshirë
dhe epokën e bakrit, e bëjnë të mundur të
veçojmë disa grupe kulturore dhe ta ndjekim zhvillimin
e kulturës pa ndërprerje nga fillimet e mijëvjeçarit
të shtatë e deri në fund të mijëvjeçarit
të katërt p.e.sonë.
Neoliti i hershëm, përfaqësohet nga Vlushi, Podgoria
I, Vashtëmia, Kolshi I, Burimi dhe Blazi I e II. Vendbanimi
i Vlushit karakterizohet nga një qeramikë trashanike ngjyrë
gri të zezë, me forma tepër të thjeshta e me
pak zbukurime të bëra me shtypje. Qeramika gjendet së
bashku me vegla pune prej stralli tipike mezolitike, ndaj Vlushi
i takon periudhës kalimtare nga mezoliti në neolit.
Kultura Podgorie I, Vashtëmia, Kolshi I, Burimi dhe Blazi I,
II, të cilat janë njohur e studiuar mirë, i takojnë
neolitit të hershëm të zhvilluar. Kjo periudhë
në territorin e Shqipërisë Juglindore është
dokumentuar nga kultura Podgorie I. Falë një shtrese kulturore
të trashë rreth 3 m e mjaft të qartë, në
Podgorie, dhe të një lënde shumë të pasur
arkeologjike mund të rindërtohet tabloja e asaj kulture,
e cila karakterizohet nga qeramika njëngjyrëshe e kuqe
me shkëlqim, nga qeramika e pikturuar me bojë të
bardhë mbi sfond të kuq si edhe nga figurat steatopigjike
prej balte e tryezat e thjeshta të kultit, të cilat i
vënë në raporte të drejtpërdrejta kulturore
e kronologjike me neolitin e hershëm të Thesalisë
(faza Presesklo e pjesërisht Protosesklo), si edhe me neolitin
e hershëm të Maqedonisë (Vrshnik-Anzabegovo Ib, c).
Elementet e tjera të pranishme në Podgorie I, si qeramika
impreso e tipit të Devollit e ajo e tipit adriatik, si edhe
qeramika barbotine e sheshtë e vënë atë në
lidhje me kulturat e neolitit të hershëm adriatik e ballkano-qendror.
Kultura përfaqësuese e Shqipërisë Verilindore,
Kolshi I ka si tregues themelor qeramikën barbotine në
reliev të ngritur, qeramikën e pikturuar me bojë
kafe mbi sfond të kuq dhe qeramikën impreso, të cilat
vendosen mjaft qartë në raporte kulturore e kronologjike
me Rudnikun (Rudniku III) në Kosovë dhe me gjithë
kulturat e fazës Starçevo II b të Ballkanit Qendror.
Blazi I e II në zonën e Matit ka qeramikë të
tipit impreso-kardium me motive të ndryshme, si edhe qeramikë
njëngjyrëshe gri e të zezë me shkëlqim
që i japin kulturës së këtij vendbanimi shpellor
karakterin adriatik lindor (Smilçiç I).
Kalimi nga neoliti i hershëm në neolitin e mesëm
shënon një kthesë në të gjithë zhvillimin
kulturor të territorit të vendit tonë, gjë që
është pasqyruar mjaft qartë në kulturat Dunavec
I - Cakran Blaz III, të cilat përfaqësojnë dhe
tri fazat kryesore të zhvillimit të neolitit të mesëm
në Shqipëri. Tipar themelor për të gjitha fazat
e kësaj periudhe është qeramika ngjyrë gri,
gri e zezë dhe e zezë me sipërfaqe të lëmuar
me ose pa shkëlqim, si edhe qeramika barbotine e impreso të
trashëguara nga neoliti i hershëm. Qeramika shquhet për
një larmi formash ku mbizotërojnë kupat bikonike
me variante të ndryshme, tasat trung konikë me fund të
lartë, enët me trup sferik me profile të ndryshme
etj. Qeramika e neolitit të mesëm dallohet edhe për
pasurinë e zbukurimeve të bëra me incizim e thellim,
hera-herës të inkrustuara me bojë të kuqe ose
të bardhë, për zbukurimet plastike variantesh të
ndryshme, për zbukurimin me kanelyra, me pikturim etj.
Çdo njëra nga tri kulturat përfaqësuese ka
tiparet dhe veçoritë lokale që burojnë nga
diferencat në kronologjinë relative si edhe nga pozita
gjeografike, nga raportet e lidhjet që ato kishin me kulturat
fqinje.
Faza Dunavec I që përfaqëson shtresën më
të hershme të neolitit të mesëm është
e lidhur me ekzistencën e një vendbanimi palafit, i cili,
sot për sot, është më i hershmi në territorin
e Ballkanit. Në Dunavecin I, krahas qeramikës së
zezë të cilësisë shumë të mirë
vazhdoi të përdorej gjerësisht qeramika barbotine
me reliev të zhvilluar, traditë kjo e neolitit të
hershëm Starçevian. Por tonin kulturës së
Dunavecit I ia jepnin format e reja të enëve të zbukurimit
në reliev, zbukurimet me incizim e ngulitje, zbukurimet me
kanelyra, pikturimi gri etj.
Gjatë Dunavecit II, krahas elementeve që u trashëguan
nga periudha paraardhëse, që edhe këtu përbëjnë
shumicën, ka edhe një tog elementesh të reja që
e veçojnë atë si një fazë më vete.
Zbukurimi në reliev njeh zhvillimin e tij më të gjerë,
po ashtu bëhet tipik zbukurimi me gërvishtje i llojit
adriatik, kanelyra përmirësohet cilësisht dhe, krahas
pikturimit gri, del edhe qeramika e pikturuar me bojë të
kuqërremtë. Në këtë fazë shfaqen edhe
fragmentet e para të qeramikës dyngjyrëshe kuq e
zi.
Cakrani dhe Dunaveci II kanë përputhje të plotë
kulturore e kronologjike. Për t’u shënuar është
gjetja në Cakran e disa fragmenteve enësh të pikturuara
dhe në Dunavec II e një fragmenti, të cilat janë
të importuara nga kultura Thesalike e Diminit të hershëm
(faza Tsangli). Ato japin një datë të saktë
për ekzistencën e njëkohshme të Cakranit e të
Dunavecit II me Tsanglin dhe në të njëjtën kohë
dëshmojnë për zhvillimin e këmbimit midis trevave
tona me Thesalinë. Edhe kultura e Kolshit II në territorin
e Shqipërisë Verilindore gjen përputhje të plotë
me atë të Cakranit.
Faza fundore e neolitit të mesëm është dëshmuar
nga Blazi III në territorin e Shqipërisë së
brendshme qendrore. Ajo karakterizohet nga qeramika ngjyrë
gri, gri e zezë e ngjyrë kafe e zbukuruar me motive linearo-gjeometrike
e spiralike, të cilat janë elemente karakteristike për
kulturat danilike të bregdetit dalmatin. Krahas tyre ka edhe
enë të zbukuruara me ornamente me vija të thelluara,
të cilat mjaft mirë e vënë këtë fazë
të neolitit të mesëm në raporte kulturore e
kronologjike me kulturën Lisiçiç (Hvar I) të
neolitit të vonë të Adriatikut.
Kulturat e neolitit të mesëm të vendit tonë
kanë edhe disa tregues të rëndësishëm të
kultit e të botës shpirtërore. Si shfaqje e re dhe
kryesore janë ritonet, enë jo të zakonshme me katër
këmbë me grykë vezake të vendosur pjerrtas me
një dorezë të madhe në pjesën e sipërme
të trupit dhe të lyera me bojë të kuqe. Këto
ritone sipas mendimit të shumë studiuesve duhet të
kenë shërbyer në ceremoni rituale kushtuar kulteve
të rëndësishme, siç është ai i pjellorisë
së tokës, i nënës së madhe, kulte që
ishin të lidhura me riprodhimin e jetës, me pjellorinë
e tokës e të bagëtisë, të cilat ishin degët
bazë të ekonomisë.
Një kult tjetër i epokës neolitike është
ai i varrimit të fëmijëve në vendbanim, të
vendosur në pozicion kruspull, dëshmi e një flijimi
për vetë vendbanimin.
Kalimi nga periudha e neolitit të mesëm në neolitin
e vonë është bërë shkallë-shkallë,
gjë që provohet nga kultura e vendbanimeve të Dërsnikut,
të Barçit II dhe të Maliqit I (Kamnik) ku disa
tregues të kulturës vazhdojnë edhe gjatë neolitit
të vonë, madje zhvillohen më tej dhe bëhen karakteristike.
E tillë është qeramika me tone të çelëta
e punuar me kujdes dhe e pikturuar me ngjyra të ndryshme, me
motive të larmishme linearo-gjeometrike dhe meandro-spiralike.
Kjo qeramikë krijon efekte shumë të ngjashme me qeramikën
e neolitit të vonë të Thesalisë, që njihet
arkeologjikisht si faza e Diminit klasik. Këto elemente kulturore
luajtën një rol të rëndësishëm në
formimin e kulturës së neolitit të vonë të
vendit tonë.
Fazën finale të epokës së gurit të ri ose
siç quhet ndryshe epoka e bakrit, e përfaqësojnë
tri vendbanime me një vijimësi kulturore e kronologjike:
Burimasi, Maliqi II a dhe Maliqi II b. Kultura e tyre karakterizohet
nga përsosja e veglave të strallit, e veglave me gur të
lëmuar dhe e atyre prej kocke e briri, si dhe dalja e veglave
të para prej bakri (sëpata të tipit daltë, biza
e grepa peshkimi), të cilat për shkak të cilësisë
së butë të bakrit nuk mundën të zëvendësonin
veglat e traditës neolitike.
Tiparin themelor të kësaj faze e përbën qeramika,
e cila dallohet për cilësinë e punimit të saj,
për larminë e formave të enëve, për ngjyrën
e zezë e gri të zezë shpeshherë me shkëlqim,
si edhe për zbukurimet e shumëllojshme (me pikturim gri,
me bojë të bardhë ose të kuqe, me incizim, me
ornamente plastike apo kanelyra etj.). Kultura shquhet edhe për
një pasuri e larmi objektesh kulti, si figura antropomorfe
e zoomorfe, tavolina kulti e objekte të tjera të karakterit
ritual.
Kultura neolitike e vendit tonë u zhvillua në lidhje e
marrëdhënie të ngushta me kulturat bashkëkohëse
të vendeve fqinje, si me kulturën Crnobuki-Shuplevac të
Pelagonisë, me kulturën Rahmani të Thesalisë
dhe me kulturat egjeane të bronzit të hershëm.
Të dhënat e deriatëhershme dëshmojnë kështu
se kultura neolitike në vendin tonë zhvillohet pa ndonjë
ndërprerje dhe mbi një bazë autoktone. Njohuritë
e deritanishme nuk janë të mjaftueshme për të
përcaktuar se cilët ishin përfaqësuesit e grupeve
apo të komplekseve më të gjera etnokulturore ballkanike
të kësaj kohe. Mendimet e ndryshme sipas të cilave
këto mund të kenë qenë ose jo popullsi indoevropiane
mbeten ende të diskutueshme, sa kohë që të dhënat
gjuhësore nga fusha e toponimisë së lashtë të
Ballkanit është vështirë të përputhen
me siguri me të dhënat arkeologjike. Në këto
rrethana, banorët e kësaj lashtësie të largët,
këto grupe kulturore ka shumë gjasë t’i takonin
një popullsie paleoindoevropiane.
include ("../reklama460.php");
?>
3. EPOKA E BRONZIT. KALIMI
NË ORGANIZIMIN FISNOR PATRIARKAL
Gjurmë të kohës së bronzit. Vendbanimet
Epoka e bronzit në Shqipëri përfshin mijëvjeçarin
e tretë dhe gjithë mijëvjeçarin e dytë
p.e.sonë, e deri në fundin e shek.XII p.e.r. Ajo njihet
prej të dhënave të fituara nga shtresat e kulturës
së bronzit në vendbanimet e Maliqit, të Trenit e
të Sovijanit në pellgun e Korçës, nga shtresa
e parë e vendbanimit të Gajtanit në afërsi të
Shkodrës, nga gjetjet në shpellën e Nezirit dhe nga
vendbanimi i Badherës e kalaja e Kalivosë në rrethin
e Sarandës. Gjithashtu njihet nga varrezat tumulare në
Mat, në Kukës, në Barç (Korçë),
në Pazhok (Elbasan), në Divjakë (Lushnjë), në
Patos (Fier), në Vajzë e Dukat (Vlorë), në Piskovë
(Përmet), nga tumat në luginën e Dropullit, nga tuma
e Bajkajt (Sarandë) e nga depo e gjetje të rastit të
zbuluara buzë liqeneve të Shkodrës, të Pogradecit,
të Prespës etj.
Këto të dhëna dëshmojnë se territori i
Shqipërisë gjatë kësaj epoke ka qenë i
populluar gjerësisht, që nga zonat e tij të ulëta
fushore e deri në krahinat e brendshme dhe të vështira
malore. Njerëzit banonin kryesisht në vendbanime të
hapura. Në një masë më të kufizuar janë
shfrytëzuar dhe shpellat, ashtu siç kanë vazhduar
të jenë në përdorim edhe palafitet, siç
tregojnë gërmimet e viteve të fundit në vendbanimin
palafit të Sovijanit. Nga fundi i kësaj epoke lindin edhe
vendbanimet e para të fortifikuara, të cilat rrethohen
me mure gurësh të palatuar e të lidhur në të
thatë apo me ledhe e hunj. Një pjesë e mirë
e vendbanimeve të këtij lloji, si kalaja e Gajtanit, qyteza
e Margëlliçit (Fier) etj., që do të marrin
zhvillim të plotë dhe do të bëhen karakteristike
për epokën pasuese, atë të hekurit, e kanë
origjinën e vet në këtë periudhë.
Banesat kanë qenë kasolle, që ndërtoheshin me
lëndë drusore, kallama e kashtë. Ato janë njëkthinëshe
zakonisht me planimetri katërkëndëshe, por duket
se ka qenë në përdorim edhe tipi me bazë të
rrumbullakët e trup konik. Dyshemetë kanë qenë
të shtruara me baltë të ngjeshur e të rrahur,
kurse muret të thurura me thupra e të lyera me baltë
të përzier me byk. Në mes kishin nga një vatër
të rrumbullakët; ka raste kur këtë e gjejmë
të vendosur anash në formën e një korite që
nuk njihet në banesat neolitike. Vlen të përmendim
një kompleks banesash të bronzit të vonë të
zbuluara në kalanë e Badherës, të cilat kanë
formë katërkëndëshe ose rrethore të ndërtuara
me një xokolaturë gurësh, mbi të cilën
ngriheshin paretet dhe çatia prej materiali të lehtë.
Lindja e metalurgjisë së bronzit dhe përparimet në
degët e tjera të ekonomisë
Karakteristika themelore e kësaj epoke është lindja
e metalurgjisë së bronzit, që i dha emrin dhe vetë
epokës. Për zhvillimin e saj ndihmoi shumë dhe pasuria
me bakër e vendit tonë, sidomos në zonat metalmbajtëse
të Matit, të Kukësit, të Korçës
etj.
Vendin kryesor në prodhimin e metalurgjisë e zënë
veglat e punës dhe sidomos armët, siç janë
sëpatat, drapërinjtë, shpatat, kamat, thikat dhe
majat e heshtave e të shigjetave. Veglat dhe armët e reja
nuk mundën të përjashtonin plotësisht nga përdorimi
veglat dhe armët e traditës neolitike. Madje në periudhën
e parë të bronzit ato janë ende të pakta e të
dobëta, por gradualisht shtohen e përsosen dhe hyjnë
gjerësisht në përdorim, duke ushtruar një ndikim
të fuqishëm në veprimtarinë ekonomike e shoqërore
të njeriut. Përsosuria e derdhjes dhe pastërtia e
objekteve të prodhuara në fundin e epokës së
bronzit arrin një nivel të tillë teknik, që
dëshmon se gjatë kësaj periudhe metalurgjia e bronzit
kishte arritur lulëzimin e saj të plotë dhe ishte
kthyer në një zejtari të mirëfilltë. Midis
këtyre prodhimeve meritojnë të përmenden sëpatat
me forma karakteristike vendase siç janë sëpatat
me emrin “shqiptaro-dalmate”. Krahas tyre qëndrojnë
prodhimet vendase të imitacioneve egjeane ose me origjinë
nga Evropa Qendrore, të tilla, si sëpatat dytehëshe
të tipit minoik, shpatat e gjata të tipit egjean, sëpatat
e tipit kelt, etj., që dallojnë nga prototipat e tyre
për veçantitë lokale.
Arritjet në fushën e metalurgjisë së bronzit
ndihmuan veprimtarinë prodhuese dhe u bënë mbështetje
për zhvillimin e degëve të tjera të ekonomisë,
në mënyrë të veçantë të bujqësisë.
Karakteri i saj ndryshoi edhe si pasojë e zhvillimit të
blegtorisë. Rritja e numrit të kafshëve shtëpiake,
si kali, gjedhët dhe bagëtitë e imëta, që
i gjejmë të përfaqësuara gjerësisht midis
materialit kockor në shtresat kulturore të vendbanimeve
të bronzit dhe në varrezat e kësaj kohe, solli me
vete ndryshime thelbësore në bujqësi. Nga kopshtet
e vogla, që rrëmiheshin me vegla të thjeshta prej
briri e druri, kalohet tani në shfrytëzimin e sipërfaqeve
më të gjera, që i punonin me parmendë druri,
duke shfrytëzuar forcën tërheqëse të kafshëve.
Tokat hapeshin me anë të djegies së pyjeve. Të
shkriftuara nga zjarri i fortë dhe të pasuruara me plehun
e hirit, ato ishin të gatshme për t’u mbjellë.
Bujkut primitiv nuk i mbetej veçse të hidhte farën
dhe ta mbulonte atë me një lërim të cekët.
Kjo tokë nuk mund të shfrytëzohej për shumë
vjet, sepse ngjishej dhe nuk mund të punohej më me veglat
e thjeshta të kohës, prandaj bujqit hapnin toka të
reja, gjë që i dha bujqësisë së bronzit
një karakter ekstensiv.
Në krahasim me qeramikën e bukur dhe të një
cilësie të lartë të neolitit të vonë,
qeramika e bronzit të hershëm paraqitet më primitive
si në teknikën e punimit, ashtu dhe në sistemin e
zbukurimit. Por kjo është një qeramikë me forma
të reja e të panjohura më parë, ndërsa
një element i rëndësishëm në ndërtimin
e saj janë vegjët. Më tipike në këtë
qeramikë janë vazot me dy vegjë të larta mbi
buzë, ato me dy ose katër vegjë unazore nën
grykë, filxhanët me një vegjë të lartë
mbi buzë dhe brokat me trup të fryrë dhe qafë
cilindrike me një vegjë nën grykë. Tipar tjetër
dallues i kësaj qeramike është zbukurimi me motive
plastike shiritash me ose pa thellim. E njohur në gjuhën
arkeologjike, për këtë arsye, si qeramika “shiritore”,
ajo përbën tani një element të ri kulturor që
nuk lidhet me traditën neolitike. Prototipat e saj janë
me origjinë të largët nga Ponti në brigjet e
Detit të Zi dhe shfaqja e saj në Ballkan, ashtu si dhe
në krahinat e tjera të Evropës është e
lidhur me dyndjen e madhe të një popullsie baritore që
vjen nga stepat e Lindjes aty nga fundi i neolitit.
Krahas kësaj qeramike do të vazhdojë të mbijetojë
edhe ajo me forma tradicionale neolitike vendëse, e zbukuruar
me ornamente të incizuara ose me kanelyra, e cila paraqitet
më e pakët në fillimet e shtresave kulturore dhe
gradualisht vjen e zë vend parësor në qeramikën
e bronzit.
Qeramika e bronzit të mesëm lidhet gjenetikisht me atë
të bronzit të hershëm dhe riprodhon të njëjtat
forma e sistem zbukurimi, por me një teknikë më të
përparuar. Shfaqen tani dhe forma të reja, prej të
cilave më karakteristike janë enët pseudominoike
me dy vegjë të larta mbi buzë, sahanët me dy
vegjë horizontale poshtë buzëve ose që ngrihen
mbi to, etj.
Në bronzin e vonë prodhimi qeramik rigjallërohet.
Enët paraqiten me forma më të evoluara, më të
pasura dhe më të përsosura nga pikëpamja teknologjike.
Zakonisht enët me parete të holla janë të pjekura
mirë dhe kanë ngjyra kryesisht të çelëta,
okër, të kuqe dhe gri në të blertë. Në
fillim kjo qeramikë është e thjeshtë, por në
fazat e mëpastajme pasurohet me zbukurime të pikturuara
me motive të larmishme gjeometrike. Tek qeramika më e
hershme e këtij tipi, pikturimi është bërë
pas pjekjes së enës dhe ka ngjyrë të kuqe të
praruar, kurse më vonë ai bëhet para pjekjes dhe
merr pastaj ngjyrën kafe me nuanca të ndryshme.
Në literaturën arkeologjike kjo qeramikë është
pagëzuar me emrin “devollite”, nga emri i krahinës
ku është zbuluar më parë. Por djepi i saj duket
se është pellgu i Korçës, ku ajo kronologjikisht
paraqitet deri tani si më e hershme. Këndej ajo përhapet
pastaj në të gjithë Shqipërinë e Jugut
dhe në krahinat fqinje të Maqedonisë, të Thesalisë
dhe të Epirit, ku datohet si më e vonë. Nga fundi
i bronzit, në sintaksën gjeometrike të sistemit zbukurues
të qeramikës “devollite” futen dhe elemente
të zbukurimit mikenas, si rezultat i lidhjeve gjithnjë
më të ngushta të kësaj treve me botën e
Egjeut.
Si e tillë qeramika “devollite” paraqitet si përfaqësuese
e një grupi të veçantë kulturor me një
shtrirje të gjerë në territorin jugor të Shqipërisë
dhe të diferencuar nga ai i krahinave veriore, i cili nuk zbaton
pikturimin e qeramikës dhe as teknologjinë e grupit “devollit”,
duke u treguar më konservator si ndaj formave, ashtu dhe ndaj
zbukurimit tradicional të periudhave pararendëse të
epokës së bronzit.
Prodhimet zejtare dhe ato bujqësore-blegtorale bënë
të mundshme edhe zhvillimin e këmbimeve. Tregues i rëndësishëm
në këtë drejtim janë depot ose objektet e fshehura,
që përbëjnë një dukuri të rëndomtë
në bronzin e vonë dhe që ndeshen jo rrallë dhe
në vendin tonë. Depo të tilla janë gjetur buzë
liqenit të Shkodrës dhe Bunës, në afërsi
të Shirokës e Beltojës me sëpata të tipit
“shqiptaro-dalmat”, në një shpellë afër
Koplikut dhe në fshatin Bushat me sëpata të tipit
“kelt”, etj. Këto depo, që krijohen në
raste rreziku nga zejtarë endacakë, të cilët
janë njëkohësisht dhe shitës të prodhimeve
të tyre, gjenden zakonisht gjatë rrugës natyrore.
Ato përmbajnë objekte të pavëna në përdorim,
shpesh prodhime të një kallëpi, të cilat, për
shkak të formave standarde, shërbejnë edhe si njësi
vlere për këmbim.
Objektet e importit egjean, italik dhe ato me prejardhje nga viset
e Evropës Qendrore, të përfaqësuara në
gjetjet arkeologjike të vendit tonë përmes armëve,
qeramikës dhe sendeve të tjera të luksit, janë
dëshmi e përpjesëtimeve që marrin këmbimet
gjatë bronzit. Zhvillimi i tyre dhe lidhjet me krahina kaq
të largëta u ndihmuan nga lindja në këtë
kohë e transportit tokësor, që shfrytëzon forcën
bartëse të kafshëve dhe sidomos shfaqja e anijeve
me vela, që lejuan lundrimet në det të hapur dhe
arritjen e brigjeve të tjera. Që nga kjo kohë banorët
e bronzit të vendit tonë, duket se kryen për herë
të parë dhe kalimin e Adriatikut.
Megjithatë duhet thënë se lidhjet midis krahinave
të ndryshme, qofshin këto të afërta apo të
largëta, nuk ishin të rregullta, prandaj dhe shkëmbimi
i produkteve midis bashkësive mbetet gjithnjë një
gjë e rastit.
Ndryshimet në strukturën shoqërore
Përparimet në degët e ndryshme të ekonomisë
çuan në rindarjen e punës midis sekseve dhe për
pasojë në ndryshimin e pozitës shoqërore të
burrit dhe të gruas. Burri duke u marrë tani si me bujqësi
e blegtori, ashtu edhe me prodhimin metalurgjik, zuri vendin drejtues
në ekonomi e shoqëri, ndërsa roli i gruas u dobësua.
Kjo solli ndryshime dhe në marrëdhëniet shoqërore,
të cilat u shprehën në zëvendësimin e rendit
gjinor matriarkal me atë patriarkal dhe në kalimin nga
familja matriarkale me çifte në familjen patriarkale
monogame, e cila u bë dhe bërthamë e shoqërisë
fisnore të kësaj kohe. Brenda fisit ajo formonte një
njësi të pavarur ekonomike e shoqërore. Pjesëtarët
e saj i lidhte prona e përbashkët e familjes, prodhimi
dhe konsumi i përbashkët. Të gjithë pjesëtarët
e familjes ishin të barabartë midis tyre, kurse kryetari
ishte i pari midis të barabartëve.
Gjatë epokës së bronzit struktura e fisit u bë
më e ndërlikuar. Midis familjes dhe fisit u krijua një
hallkë tjetër, vëllazëria, e cila përmblidhte
disa familje të mëdha patriarkale, të dala nga ndarja
e familjes mëmë.
Pasqyrë e këtij organizimi shoqëror janë monumentet
skulpturore të kësaj kohe, tumat, të cilat janë
varre apo varreza kolektive të një familjeje, vëllazërie
ose fisi. Inventari i varreve të tyre flet dhe për diferencim
social të popullsisë dhe një shtresëzim fillestar
të saj, që e ka bazën te përparimet e shënuara
në ekonomi dhe te mundësia që u krijua për grumbullimin
e një lloj pasurie prej kësaj. Vetë ky fakt nënkupton
krijimin e premisave për lindjen e pronës private, që
do të sjellë në të ardhmen shpërbërjen
e bashkësisë primitive.
Prirja për të shtuar pasurinë, për të fituar
toka e kullota të reja çoi gjatë kësaj epoke
në konflikte e lufta të vazhdueshme. Lëvizjet dhe
dyndjet e mëdha të popullsive që vërtetohen
në mënyrë të qartë, përmes të
dhënave arkeologjike, janë një shfaqje e kësaj
dukurie. Lindja e vendbanimeve të fortifikuara, përsosja
e armëve dhe vendi që zënë ato në inventarin
e varreve, dëshmojnë se nga fundi i epokës lufta
ishte bërë një funksion i rregullt në jetë.
Plaçkitjet dhe përfitimet e tjera që vinin prej
saj, rritën një shtresë udhëheqësish ushtarakë,
e cila filloi të veçohet nga masa e gjerë e anëtarëve
të fisit, duke u pasuruar përmes përvetësimit
të pjesës më të madhe të plaçkës
së luftës dhe të robërve të saj. Këta
të fundit do të bëhen pastaj burim për format
më të hershme të shfrytëzimit të njeriut
si skllav në familjet patriarkale ose ndryshe për lindjen
e skllavërisë patriarkale.
include ("../reklama460.php");
?>
Botëkuptimi dhe arti
Niveli i ulët i faktorëve të prodhimit dhe karakteri
empirik i njohurive krijuan te njeriu primitiv një botëkuptim
magjik-mistik për botën që e rrethonte dhe fenomenet
e veçanta të saj. Mbi këtë bazë gjatë
epokës së bronzit vazhdojnë të jetojnë
rite e besime të trashëguara nga shoqëria neolitike
siç është kulti i tokës-mëmë që
vazhdon të ushtrohet edhe gjatë periudhës së
parë të bronzit dhe që shprehet nëpërmjet
figurave prej balte të pjekur, të cilat paraqesin gruan-mëmë,
apo riti i flijimit dhe i varrimit të fëmijëve brenda
territorit të vendbanimit, që i shërbejnë mbrojtjes
nga fuqitë mistike keqbërëse, që vërtetohen
me horizontin e bronzit të hershëm në Maliq dhe më
vonë në grupin e urnave të shtresës së
fundit të bronzit në Tren.
Shqetësimi për fatin e njeriut pas vdekjes krijoi tek
njerëzit primitivë botëkuptimin e vazhdimit të
jetës përtej varrit, që shprehet në këtë
epokë me kujdesin e veçantë që tregohet për
të vdekurin, për plotësimin e riteve të varrimit
dhe për ndërtimin e vetë varreve. Krahas varreve
të dysta të trashëguara nga neoliti, shfaqen në
fillim të epokës së bronzit varret me tuma. Këto
janë varre monumentale në formën e kodrave të
vogla gjysmë sferike, të larta 1-4 m e me diametër
15-30 m, të ngritura me dhé e me gurë. Disa prej
tyre kanë në bazë nga një ose dy unaza kufizuese
me gurë, të cilat shërbenin si kufi për masën
e dheut që hidhej mbi varret. Në qendër të tumës
zakonisht është vendosur varri më i hershëm,
për të cilin është ngritur tuma, kurse përreth
e mbi të janë vendosur varre të tjera të mëvonshme.
Arkitektura e varreve është e thjeshtë në formë
gropash të rrumbullakëta ose katërkëndëshe
të rrethuara e të mbuluara me gurë, apo arkash katërkëndëshe
prej druri apo gurësh.
Varrimi bëhej duke e vendosur trupin me këmbë dhe
me duar të mbledhura në pozicion fjetjeje. Kjo mënyrë
varrimi e njohur që në neolit bëhet më karakteristike
gjatë gjithë epokës së bronzit. Varrimi me djegie
përkundrazi ndeshet më rrallë. Në këtë
rast hiri dhe mbeturinat e djegura të trupit vendoseshin zakonisht
në gropa të mbuluara me gurë ose me urna. Të
vdekurit shoqëroheshin në varr me takëmin funerar,
karakteri i të cilit përcaktohej nga seksi dhe pozita
shoqërore e të vdekurit. Që nga bronzi i mesëm
fillojnë të shfaqen dallimet midis varreve me inventar
të pasur e të thjeshtë. Në disa raste të
vdekurin e shoqëronin në varr edhe kafshë që
adhuroheshin, siç është rasti i varrit qendror
të tumës së madhe të Pazhokut, i cili krahas
dy skeleteve përmbante dhe një kokë kau, kafshë
kjo e lidhur me kultin e bujqësisë me parmendë, mjaft
i përhapur si i tillë në botën e Mesdheut. Dy
unazat bashkëqendrore me gurë të kësaj tume
janë me sa duket, shprehje e kultit të diellit, që
adhurohej nga përfaqësuesit e këtyre tumave si një
fuqi jetëdhënëse dhe burim i prodhimtarisë së
tokës.
Arti i kohës së bronzit është kryesisht një
art i zbatuar i stilit gjeometrik, që përdoret në
zbukurimin e qeramikës dhe më pak në prodhimet prej
bronzi. Arti plastik, që përfaqësohet me figurinat
skematike të gruas-mëmë paraqitet tani në rënie.
Ai nuk ka veçse pak jetë gjatë periudhës së
parë të kësaj epoke derisa më vonë zhduket
krejt. Në bronzin e hershëm një rënie ka edhe
në zbukurimin e qeramikës, por më pas, e sidomos
në bronzin e vonë, ky art njeh një ngritje të
re. Në qeramikën e tumave të Pazhokut ai është
zbatuar në teknikën e incizimit. Motivet janë trekëndësha
e rombe të vargëzuara me fushën e mbushur me vija
të pjerrëta paralele. Në qeramikën “devollite”
këto motive janë të pikturuara me tone pashkëlqim
ngjyrë të kuqe apo kafe. Thurja e harmonishme e kompozicionale
e tyre në enë me forma elegante përfaqëson një
nga arritjet më të mira të artit dekorativ të
epokës së bronzit.
Në prodhimet metalike zbukurimet janë të varfra.
Vlerat artistike i shohim të shprehura më tepër në
format e bukura të disa veglave, sidomos te sëpatat “shkodrane”
e “shqiptaro-dalmate” të zbukuruara në mykat
e tyre me stolisje plastike brinjësh, që hijeshojnë
formën e zhdërvjellët të vetë objekteve.
include ("../reklama460.php");
?>
|