K R E U
VIII
ILIRIA NË PERIUDHËN E ZGJERIMIT
DHE TË RËNIES
SË PERANDORISË ROMAKE
1. GJENDJA EKONOMIKO-SHOQËRORE
DHE ADMINISTRIMI I ILIRISË NË SHEK. I-III E.SONË
Shteti romak si gjatë luftërave, ashtu edhe pas mbarimit
të tyre u mor me organizimin administrativ të viseve të
pushtuara, të cilin e kreu në disa etapa dhe me ndryshime
sipas koniunkturave që krijoheshin herë pas here dhe në
pajtim me mundësitë që kishte vetë shteti romak.
Qëllimi kryesor i organizimit administrativ të Ilirisë,
ka qenë përforcimi i pushtetit romak, me anë të
të cilit do të kalohej në një administrim e
shfrytëzim më racional e sistematik të provincave
ilire. Kjo ka ndodhur në periudhën e fundit të Republikës
së Romës dhe në mënyrë të veçantë
me krijimin e perandorisë. Këtij qëllimi i shërbyen
masa të tilla si konfiskimi i tokave dhe ndryshimet në
pronësinë tokësore, shndërrimi i disa qyteteve
në koloni romake dhe ngulimet e një popullsie italike
e orientale, zhvillimi i teknikës dhe i prodhimit, shfrytëzimi
i minierave dhe ndërtimi e rindërtimi i rrugëve dhe
në përgjithësi situata e rëndë që
iu imponua ilirëve, veçanërisht duke filluar nga
shek. I e.sonë.
Bashkë me këtë politikë Roma bëri përpjekje
të mëdha për asimilimin, “romanizimin”
e popullsisë ilire, por pa arritur rezultate të dukshme.
Marrëdhëniet agrare. Krijimi i latifondeve
Që në shek. I p.e.sonë, por në mënyrë
të veçantë pas shek. I e.sonë, shteti skllavopronar
romak filloi zbatimin në viset ilire të një politike
agrare, në thelb të së cilës ishte marrja me
forcë, konfiskimi i tokave më të mira e pjellore,
të cilat i shpalli “ager publicus”, prona të
shtetit romak. Një pjesë të madhe të tokave
të konfiskuara Roma ua dha qytetarëve romakë, kolonistëve
romakë e italikë dhe veteranëve të ushtrisë,
të cilët banonin në periferinë e qyteteve, duke
i shndërruar në toka të qyteteve që qenë
kthyer në koloni e në municipe. Por nga fondi i tokave
të grabitura morën prona edhe përfaqësuesit
e aristokracisë tokësore; në këtë mënyrë
në Iliri u krijuan ekonomitë e mëdha bujqësore,
latifondet. Latifondet gjendeshin kryesisht në fushat, zonat
e ulëta kodrinore dhe në luginat e ulëta të
lumenjve, më tepër pranë rrugëve të mëdha,
sepse ato furnizonin me prodhime bujqësore qendërbanimet
e mëdha. Nga burimet e shkruara del se zotërime të
mëdha tokash, latifonde ka pasur në krahinat bregdetare
dhe në fushat e brendshme. Përreth Buthrotit ka pasur
prona të mëdha tokësore Pompon Atiku, që i përkiste
parisë skllavopronare romake, kurse në rrethet e kolonive
të Ulpianës e të Skupit, në Dardani, zotëronte
prona të gjera tokësore familja patrice romake e Turëve.
Me gjithë konfiskimet tokësore pushtuesit romakë
i lanë toka edhe popullsisë ilire dhe në këtë
drejtim vepruan sipas qëndrimit që mbanin kundrejt fiseve
të ndryshme. Në mënyrë të veçantë
pronat tokësore të vendasve u ruajtën në viset
e brendshme ilire, ku në shekujt e parë të erës
sonë, një pjesë e madhe e popullsisë jetonte,
ende në fshatra, e organizuar në bashkësi fshatare.
Pjesëtarët e këtyre bashkësive fshatare, krahas
pronës së përbashkët, kullotave, djerrinave
e pyjeve zotëronin ngastra toke, të cilat i punonin vetë,
me mjetet e tyre.
Skllavopronarët romakë, pas tyre dhe paria ilire, vazhduan
të konfiskonin tokat duke bërë përpjekje të
reja për t’i rritur pronat e tyre tokësore. Të
dhënat mbishkrimore tregojnë se në fillim të
shek. II të erës sonë, territori bujqësor i
qytetit të Dyrrahut arrinte deri në Skampin (Elbasan)
që ishte një fshat “vicus” i varur nga Dyrrahu.
Mbishkrimet latine, të zbuluara në fshatra të ndryshme
të fushës së Tiranës dhe që i takojnë
shek. I të erës sonë mbajnë emra jo ilire, çka
do të thotë se edhe në këtë zonë pronat
bujqësore u ishin marrë vendësve. Në lidhje
me grabitjen e tokave të bashkësive fshatare vendëse
me shumë interes është një mbishkrim i shek.
II të erës sonë i zbuluar në tokat e orestëve,
që banonin në krahinat kufitare juglindore ilire. Në
këtë dokument mbishkrimor, i gjetur pranë Vatinës,
theksohet e drejta e njohur e orestëve për zotërimin
e tokave shtetërore në territorin e qytetit Vatina. Në
mbishkrim theksohet gjithashtu se nga kjo e drejtë përjashtohen
“të huajt”, në këtë rast pronarët
romakë të tokave që kërkonin të zgjeronin
pronat e tyre tokësore. Një organizim të ngjashëm
me orestët, pra edhe marrëdhënie agrare të ngjashme
me ta kanë pasur edhe dasaretët. Një veçanti
e krahinave të banuara nga orestët, dasaretët dhe
popullsitë e tjera malësore të Ilirisë Juglindore
është mungesa, në gjetjet arkeologjike, e dokumenteve
mbishkrimore në gjuhën latine. Kjo mungesë mund të
shpjegohet vetëm me një status të posaçëm
të këtyre krahinave ilire.
Marrëdhëniet e reja agrare të vendosura në Iliri
gjatë sundimit romak e keqësuan shumë gjendjen sidomos
të asaj pjese të fshatarësisë ilire që
i ishin grabitur tokat. Fshatarët e mbetur pa tokë u detyruan
të iknin dhe të kërkonin punë si argatë
në qytetet dhe në minierat. Ata që mbeteshin në
fshat për të jetuar, u shtrënguan të punonin
si mëditës - arrendatorë - në pronat tokësore
të qyteteve dhe të latifondistëve romakë. Në
veprën e tij “Mbi ekonominë fshatare” shkrimtari
romak Varroni shkruan për ekzistencën në shek. I
të erës sonë të fshatarëve të varur,
të skllavëruar në borxhe, të cilët ai i
quan “obaerati”, që sipas tij gjendeshin me shumicë
në Iliri dhe punonin në vende e në kushte të
vështira. Edhe gjendja e fshatarëve të lirë
nuk ishte aspak e mirë; mbi ta rëndonin taksa e detyrime
të ndryshme, të cilat i çuan në shkatërrim
të plotë. Shumë prej fshatarëve të shpronësuar,
në pamundësi për të përballuar jetën
hynin në borxhe, shpeshherë duke u kthyer edhe në
skllevër. Skllevërit në përgjithësi i bënin
punimet bujqësore në latifondet dhe në pronat tokësore
të qyteteve.
Zhvillimi i ekonomive bujqësore në territoret e konfiskuara
nga qytetet, rritja e pronave të mëdha tokësore e
shpejtoi procesin e zëvendësimit të pronës së
përbashkët (prona kolektive u bë pronë e “shtetit
romak”) me atë private dhe pati si pasojë shtrirjen
dhe thellimin më tej të marrëdhënieve skllavopronare
në fshatin ilir. Ky proces preku edhe pronat e vogla private
në ato vise që hynin nën administrimin e qyteteve
ose ku kishte mundësi të zhvilloheshin latifondet. Më
pas u bënë përpjekje për t’i shtrirë
marrëdhëniet e reja agrare edhe në viset e brendshme.
Megjithatë, në krahinat e brendshme ilire vazhdoi të
ruhej edhe prona e vogël tokësore dhe fshatarët e
lirë. Në këto krahina blegtoria, krahas bujqësisë,
mbeti një degë e fuqishme e ekonomisë së popullsisë
ilire.
include ("../reklama460.php");
?>
Qytetet
Duke filluar nga shek. I i e.sonë në krahinat ilire ndodhën
ndryshime edhe në jetën qytetare. Këto ndryshime
u bënë natyrisht në pajtim me traditat vendase të
urbanizimit dhe me kushtet e reja politiko-ekonomike të krijuara
në tre shekujt e parë të erës sonë.
Kështu në Ilirinë e Jugut dhe në Epir, gjatë
shekujve të mësipërm nuk u ngritën qytete të
reja, madje në krahasim me periudhën pararendëse
numri i tyre u pakësua. Nuk kanë të bëjnë
me procesin e urbanizimit të asaj kohe, disa kështjella
(castra), me karakter thjesht ushtarak, të cilat u ngritën
gjatë rrugëve më të rëndësishme.
Me pushtimin romak dhe me organizimin administrativo-ekonomik provincial
pjesa më e madhe e qyteteve autoktone nuk i kishin më
funksionet ekonomike e politike që kishin pasur më parë
dhe, duke mos pasur mundësi të zhvilloheshin më tej,
filluan të bien. Në kushte të tilla banorët
e disa qyteteve e qytezave të fortifikuara ilire braktisën
vendbanimet kodrinore-malore dhe zbritën në fushë.
Disa prej tyre, megjithëse u kthyen administrativisht në
gjendjen e fshatrave, nuk kanë pushuar së qeni qendra
qytetare, të tjerat u bënë vendbanime fshatare duke
u marrë kryesisht me bujqësi. Pati edhe ndonjë qendërbanimi
të fortifikuar ilire, që duke pasur qysh në fillim
karakter mbrojtës u shndërrua si qendër e një
garnizoni ushtarak romak.
Shpëtuan nga rrënimi për dy-tre shekuj pak qytete
që përfituan nga politika e diferencuar që zbatuan
në fillim autoritetet pushtuese romake. Kjo politikë mbështetej
në qëndrimin proromak të disa qyteteve gjatë
periudhës së luftërave iliro-romake dhe ndikohej
nga fakti se romakët për një farë kohe nuk qenë
në gjendje të qeverisnin drejtpërdrejt të gjitha
krahinat bashkë me të gjitha qytetet e pushtuara. Në
krye të këtyre qyteteve ishte ai i Apolonisë, ku
u ruajtën krahas autonomisë së brendshme edhe traditat
kulturore-artistike helenistike, gjuha greke dhe punishtja monetare,
ku priteshin monedha deri në fillim të shek. III të
erës sonë. Statusin e vjetër dhe një autonomi
të brendshme ruajtën edhe qytetet Amantia e Foinike.
Një impuls të ri në zhvillimin e tyre ekonomik e
kulturor patën në të gjithë Ilirinë qytetet
që morën statusin e kolonisë dhe të municipit.
Në Ilirinë e Jugut koloni romake u bënë Skodra,
Dyrrahu, Bylisi dhe Buthroti, kurse në Ilirinë e Veriut
dhe të brendshme si koloni të rëndësishme qenë
Narona, Salona, Jader, Epidauri dhe Skupi. Të dhënat që
kemi për këto koloni tregojnë se një pjesë
e konsiderueshme e popullsisë së tyre përbëhej
nga italikë të ardhur aty, nga veteranë të legjioneve
romake dhe banorë me prejardhje nga Lindja. Kjo popullsi, pavarësisht
nga përbërja etnike, kishte të drejtën e qytetarisë
romake dhe formonte shtresën më të pasur të
qyteteve. Në duart e saj ishin përqendruar postet më
të rëndësishme administrative. Mbajtja e tyre, që
konsiderohej detyrë nderi, ishte e lidhur edhe me detyrime
në fushën e ndërtimeve, të zbukurimit të
qyteteve etj. Përfaqësuesit e shtresës së pasur,
kalorët, financonin shfaqje teatrale, garat sportive dhe luftërat
e përgjakshme të gladiatorëve. Të hollat për
të gjitha këto nxirreshin nga puna e skllevërve dhe
e masës së gjerë të popullsisë së
varfër.
Në përbërjen e shtresave të larta ka pasur edhe
ilirë të pasur, përfaqësues të shtresës
skllavopronare ose të parisë së vjetër fisnore,
të cilët kishin marrë qytetarinë romake. Në
një situatë të tillë, paria provinciale ilire,
si një shtresë e privilegjuar, e cila më të
shumtën i përkiste shtresës së kalorëve
dhe prej nga dilnin edhe komandatë ushtarakë, u bë
një përkrahëse e shtetit romak, sepse ajo shihte
te pushteti i fortë perandorak mbrojtësin e interesave
të saj.
Shtresat e tjera të popullsisë së lirë, me të
drejta qytetare, përbëheshin nga pronarët e vegjël
të tokave, zejtarët e tregtarët. Banorët vendës
që në to kanë qenë të paktë, sepse
qenë dëbuar që në fillim, madje edhe nga zonat
periferike bujqësore, nuk kishin të drejta politike dhe
kryenin punë të rënda si punëtorë krahu,
druvarë, barinj etj.
Kolonitë, bashkë me municipet, kanë qenë baza
ekonomike të Romës dhe njëkohësisht bërthama
përçuese të politikës së asimilimit të
popullsisë ilire. Veprimtaria ekonomike e kulturore e tyre
ka qenë e lidhur ngushtë me Romën e modelet romake
dhe gjuha zyrtare e tyre ka qenë gjuha latine.
Institucionet municipale ishin të njëjta në të
gjitha qytetet-koloni të Ilirisë dhe ishin organizuar
sipas shembullit të Romës. Organ drejtues ka qenë
këshilli i qytetit ordo decuriorum, i cili vendoste për
çështjet më me rëndësi. Pushteti ekzekutiv
ushtrohej nga një kolegj prej dy magjistratësh të
lartë, të zgjedhur për 5 vjet, duumviri quinquennales.
Funksionarë të tjerë të qytetit ishin edilet
(aediles), të cilët kujdeseshin për ndërtimet
publike e furnizimin e popullsisë, kuestorët (questores),
që kishin nën kontrollin e tyre arkën e shtetit.
Në administrimin e qytetit një detyrë e lartë
ka qenë detyra e mbrojtësit ose e patronit të kolonisë
(patronus coloniae), i cili ishte i ngarkuar nga perandori për
të mbrojtur interesat e saj.
Në krahinat ilire, përveç qyteteve-koloni në
shekujt e parë të erës sonë një rol të
rëndësishëm kanë luajtur disa qendërbanime
të vogla të quajtura municipe, të cilat kanë
pasur një vetëqeverisje më të kufizuar. Municipet
zotëronin gjithashtu prona tokësore në periferinë
e afërt; zejtaria e tregtia nuk kanë qenë aq të
zhvilluara dhe në përgjithësi në këto qendërbanime
nuk ka pasur institucione, që ishin karakteristike për
kolonitë. Municipe ka pasur edhe në viset e brendshme,
disa prej të cilave kanë qenë lidhur me minierat.
Një municip i tillë ka qenë Ulpiana në Dardani
(afër Prishtinës), e ngritur në fillim të shek.
II të erës sonë pranë një qendre minerare,
që u bë shpejt qendra kryesore e krahinës. Në
municipet e zonave të brendshme popullsia ishte thuajse tërësisht
vendase, në to puna e skllevërve ka qenë përdorur
fare pak, për të mos thënë aspak, kurse banorët
ilirë në pjesën më të madhe të tyre
kanë qenë marrë me bujqësi e blegtori. Në
këto qendërbanime u ruajtën më të forta
traditat e lashta vendëse dhe politika asimiluese e shtetit
romak gjeti një kundërshtim e një qëndresë
më të madhe se në rajonet bregdetare.
Burimet e shkruara antike tregojnë për ekzistencën
në Iliri të disa qendërbanimeve të vogla të
fortifikuara, të cilat i quajnë castella ose oppida (kështjella
apo qyteza), banorët e të cilave nuk kishin të drejtën
e qytetarisë romake. Këto kështjella e qyteza ilire
ishin edhe qendra të njësive krahinore të brendshme
civitates-ve, ku qenë vendosur paria vendase dhe autoritetet
provinciale të perandorisë që zbatonin politikën
sunduese të saj.
Zejtaria, tregtia dhe komunikacioni
Zhvillimi i mëtejshëm i qyteteve dhe lulëzimi i jetës
qytetare në shekujt e parë të erës sonë
në provincat ilire ka qenë i lidhur ngushtë me zhvillimin
që morën degët e ndryshme të ekonomisë,
zejtaria, tregtia dhe bashkë me ta rrjeti i komunikacionit.
Me gjithë ngritjen që pati në dy shekujt e parë
të perandorisë provinca e Maqedonisë, ku qenë
përfshirë edhe Iliria e Jugut dhe Epiri, këto nuk
arritën gjendjen që kishin pasur në kohën kur
qenë të pavarura. Ndryshe prej tyre, në krahinat
e brendshme e të veriut, në Dalmati, Panoni, Dardani etj.,
vendosja e mënyrës antike (romake) të prodhimit u
pasua nga një zhvillim ekonomik më i lartë se ai
që kishin pasur më parë.
Në këtë periudhë u zhvilluan në Iliri ato
degë të zejtarive, prodhimet e të cilave ishin të
destinuara për të plotësuar kërkesat e një
rrethi të gjerë konsumatorësh, në radhë
të parë të vendasve. Në këtë kategori
hynin veglat e punës, orenditë shtëpiake, enët
prej balte, qelqi dhe stolitë. Zhvillimi i metalurgjisë
dhe i disa zejeve të rëndësishme u pasua me futjen
në përdorim të një sërë veglash të
reja pune, të cilat e shtuan edhe më tej prodhimin. Njëkohësisht
vërehet edhe krijimi, sidomos në qytetet e mëdha,
të punishteve, të cilat i zotëronin skllavopronarë
të njohur italikë, sikurse është rasti i kandilave
prej balte të pjekur të prodhuar në Bylis nga firmat
e njohura FORTIS e FELIX të Italisë së Veriut, të
cilat ishin llogaritur gjithashtu për tregun vendës. Nga
fundi i shek. I dhe sidomos në shek. II të e. sonë
bëhet i zakonshëm edhe në provincat prodhimi i kandilave
me firmë, me kallëpe të sjella nga Italia. Në
qytetet e mëdha ku zejtaria ka qenë më e zhvilluar
zejtarët ishin të bashkuar sipas zejeve në shoqata
(collegia). Disa mbishkrime të zbuluara përmendin kolegjet
e zejtarëve që punonin hekurin, gurin e drurin. Shumë
qytete të Ilirisë kanë qenë të njohura
për prodhimin e tullave e të tjegullave, të armëve,
të tekstileve etj.
Një nga degët e ekonomisë që mori një zhvillim
të madh në krahinat ilire në shek. I-III të
erës sonë dhe për të cilën pushtuesit treguan
një zell të madh ka qenë shfrytëzimi i minierave.
Pas pushtimit të Ilirisë edhe minierat e arit, të
argjendit, të bakrit e të hekurit të Dalmatisë,
të Dardanisë e të viseve të pirustëve u
bënë prona të shtetit romak dhe patën një
rëndësi të madhe për perandorinë. Shfrytëzimin
e minierave perandorake ose e bënte vetë shteti ose ua
jepte sipërmarrësve të vegjël romakë. Në
minierat punonin, në kushte të këqija, skllevërit
dhe banorët e lirë vendës. Minierat e provincave
ilire filluan të shfrytëzoheshin në mënyrë
intensive në shek. II e.sonë. Flori, historian i shek.
I-II të e.sonë, tregon se pas kryengritjes së viteve
6-9 romakët i shtrënguan dalmatët “të
gërmojnë tokën dhe të nxjerrin prej saj arin”.
Më vonë minatorët dalmatë e pirustët u
dërguan me forcë për të punuar në minierat
e provincës së Dakisë.
Një rol jo të vogël në jetën e krahinave
ilire ka luajtur edhe tregtia. Më e zhvilluar ishte tregtia
që bënin qytetet si qendra të prodhimit zejtar me
periferinë e tyre bujqësore dhe me viset e brendshme,
në të cilën merrnin pjesë gjerësisht shtresat
e gjera të popullsisë vendëse. Një zhvillim
të madh mori gjithashtu tregtia tranzite dhe ajo që bëhej
në Gadishullin Italik e në provincat mesdhetare të
perandorisë, që ishte në duart e shtresës së
tregtarëve negotiatores, të cilët u dukën në
viset ilire që në gjysmën e dytë të shek.
I p.e.sonë. Nga tregtia përfituan ato krahina që
ishin në afërsi të qendrave të mëdha tregtare
ose të përshkuara nga rrugët e mëdha të
komunikacionit. Qendra të rëndësishme tregtare të
kësaj kohe qenë Dyrrahu, Salona, Jader etj., në skelat
e të cilave shkarkoheshin mallra të ndryshme që drejtoheshin
nga perëndimi në lindje dhe anasjelltas. Sipas një
burimi të shkruar, nga krahinat dardane eksportohej djathë,
kurse Dalmatia, përveç djathit, eksportonte lëndë
druri të përshtatshme për ndërtime dhe hekur.
Qytetet dhe qendërbanimet e rëndësishme të provincave
ilire të kësaj kohe kanë qenë lidhur me rrugë.
Shteti romak, fill pas pushtimit të tyre, nisi ndërtimin
e rrugëve të reja dhe rregullimin e rrugëve të
vjetra. Një rrugë e njohur dhe e rrahur ka qenë rruga
Egnacia (e ndërtuar fill pas formimit të provincës
së Maqedonisë (mesi i shek. II p.e.sonë), mbi rrugën
më të vjetër të Kandavisë), e cila duke
u nisur nga Dyrrahu e Apolonia dhe duke kaluar nëpër Thesalonik
arrinte në Bizant (Kostandinopojën e mëvonshme),
pasi kishte përshkuar një pjesë të mirë
të krahinave jugore të Ballkanit. Sipas Strabonit, rruga
Egnacia ka qenë e gjatë 553 milje, afërsisht 830
km. Ajo ishte rruga më e shkurtër dhe më e sigurt
midis Italisë së Jugut, Greqisë Veriore, Maqedonisë
e Azisë së Vogël. Një rrugë e rëndësishme
transballkanike ka qenë edhe ajo që nisej nga bregdeti
jugor i Adriatikut, kalonte nëpër Lis, kapërcente
Drinin dhe dilte në Dardani duke arritur në Nais. Në
Nais ajo lidhej me rrugën që vinte nga Veriu (Danubi),
nga Singiduni e Viminaci dhe që mbaronte në Thesalonik.
Rrugë të tjera të dorës së parë kalonin
gjatë bregdetit për në veri dhe për në
jug. Të dhëna më të plota për këto
rrugë gjenden në itineraret (lista rrugësh e harta
grafike, të hartuara që në fillim të shek. III
e.sonë), që janë një burim i çmueshëm
për rrugët e lashta, ku jepen edhe emrat e vendbanimeve
dhe situata gjeografike. Mjetet e nevojshme për ndërtimin
e rrugëve dhe krahët e punës romakët i nxirrnin
nga popullsia vendase. Gjatë këtyre udhëve ka pasur
vende për këmbimin e kuajve (mutatio) dhe stacione të
posaçme me bujtina (mansio).
include ("../reklama460.php");
?>
Organizimi administrativ i Ilirisë
Në fund të shek. I.p.e.sonë u krijua provinca e Ilirikut
(Illyricum), ku qenë përfshirë krahinat e Ilirisë
Veriore. Provinca e Ilirikut përfshinte një territor shumë
të gjerë: në veri arrinte deri në Danub, kurse
në jug deri te lumi Mat; në lindje provinca e Ilirikut
shtrihej në qendër të Ballkanit, duke përfshirë
në përbërjen e saj edhe territorin e Serbisë
së sotme. Ndryshimet që ekzistonin midis krahinave perëndimore
bregdetare dhe atyre të brendshme malore bënë të
nevojshëm krijimin në pjesën qendrore të Ilirisë
të një province tjetër. Provinca e Mëzisë
- me këtë emër u quajt provinca e re - përfshinte
edhe Dardaninë, e cila deri atëhere kishte bërë
pjesë në provincën e Maqedonisë.
Kryengritjet dhe në përgjithësi kundërshtimi
që iu bë pushtimit në viset ilire, sidomos në
ato të provincës së Ilirikut e detyruan shtetin romak
të rishikojë marrëdhëniet me provincat dhe të
riorganizojë aparatin administrativ. Pas kryengritjes së
madhe të viteve 6-9 të e.sonë provinca e Ilirikut
u nda më dysh: në jug u krijua provinca e Dalmatisë
dhe në veri ajo e Panonisë. Në etapën e fundit
të organizimit administrativ të provincave ilire, nga
Perandoria e hershme Romake (shek. II e.sonë), u krijua provinca
e Epirit, ku u futën krahinat ilire në jug të Vjosës,
i gjithë Epiri dhe Akarnania e Etolia, në jug të
tij.
Provincat e nënshtruara e të qetësuara në një
farë mënyre, ishin nën mbikëqyrjen e senatit
romak, kurse provincat që kishin rëndësi strategjike,
ku gjendja ishte e pasigurt dhe ku ishte e nevojshme të mbaheshin
reparte ushtarake, vareshin drejtpërdrejt nga perandori. Në
Iliri provinca perandorake ishin Panonia, Dalmatia, Mëzia e
Epiri, kurse Maqedonia ishte provincë e varur nga senati.
Në krye të provincave qëndronin sundimtarë të
posaçëm, mëkëmbësit, të cilët
sipas rëndësisë së provincave ishin të
rangjeve të ndryshme. Në provincën perandorake të
Dalmatisë, mëkëmbësi ishte në rangun e
konsullit (legatus) (Augustipropraetore). Provinca e Epirit hynte
në grupin e provincave të dorës së dytë
dhe sundohej nga mëkëmbës që vinin nga shtresa
e kalorëve romakë. Në krye të provincës
së Maqedonisë kanë qenë vënë senatorë
në rangun e propretorit.
Mëkëmbësit emëroheshin në administrimin
e provincës për një vit, duke pasur edhe funksionin
e lartë gjyqësor dhe politikën fiskale. Në provincat
ku mbaheshin reparte ushtarake ata kishin në dorë edhe
pushtetin ushtarak. Mëkëmbësit kanë qenë
zotër të vërtetë të provincave dhe kanë
pasur një pushtet të pakufizuar. Veprimtaria e mëkëmbësve
në provincat ka qenë jashtë çdo kontrolli,
ata kishin në duart e tyre jetën e banorëve të
provincave dhe shfrytëzonin postin e tyre për interesat
vetjake, duke shtuar pasurinë e tyre me anë të grabitjeve
sistematike. Në përgjithësi veprimet e mëkëmbësve
të provincave karakterizoheshin nga një arbitraritet i
theksuar. Shembull i abuzimeve dhe i plaçkitjeve të
sundimtarëve romakë, i shthurjes dhe i paligjshmërisë
së plotë në provincat, ishte bërë provinca
e Maqedonisë, gjatë sundimit të mëkëmbësit
romak Kalpurn Pizonit, në vitet 57-55 p.e.sonë. Në
një ligjëratë të mbajtur kundër Pizonit,
oratori i njohur romak Ciceroni, e ka përshkruar gjendjen e
krahinave ilire në provincën e Maqedonisë të
asaj kohe me këto fjalë: “Dyrrahu e Apolonia të
shkatërruara... parthinët e bylinët të gënjyer,
Epiri krejt i shkatërruar ... të gjithë kanë
provuar se ti kishe ardhur vetëm për t’i vjedhur,
plaçkitur, keqpërdorur dhe trajtuar si armiq...”.
Në provincat ilire mëkëmbësit kishin mjaft nëpunës
ndihmës, midis tyre ishin kuestorët që merreshin
me financat, prokuratorët që drejtonin degë të
ndryshme të ekonomisë dhe legatët që kryenin
detyrat e tyre në ushtri dhe në gjyqe. Një detyrë
themelore e mëkëmbësve dhe e ndihmësve të
tyre ka qenë mbledhja e taksave nga popullsia ilire. Shteti
romak kishte përpunuar një sistem të hollësishëm
të nxjerrjes së taksave dhe të detyrimeve të
tjera në popullsitë e viseve të pushtuara. Taksat
kryesore kanë qenë ato që paguheshin për tokën
dhe ato për frymë (tributum soli dhe tributum capiti).
Baza e sistemit fiskal romak ka qenë regjistrimi i pasurisë.
Me caktimin e taksave janë marrë prokuratorët, të
cilët i caktonin ato sipas të ardhurave, sipërfaqes
dhe cilësisë së tokës. Këto taksa, në
fillim i paguanin vetëm banorët vendës, të cilët
romakët i quanin “peregrini” (të huaj). Më
vonë taksat u shtrinë edhe mbi qytetarët romakë
të vendosur në provincat ilire.
Përveç taksave të drejtpërdrejta, popullsia
vendëse ka qenë e shtrënguar të paguante edhe
taksa të tjera të tërthorta, që merreshin pjesërisht
në të holla e pjesërisht në natyrë, si
p.sh. taksën për ndërtimin e rrugëve, për
pyllin, për peshkimin dhe taksën doganore. Taksa doganore
apo e kufirit paguhej për disa mallra të importuara që
kalonin nëpër rrugët tokësore lumore ose detare
nga një njësi administrative-doganore në tjetrën.
Një njësi doganore më vete përbënte Iliriku
(portorium Illyrici), në të cilën qenë përfshirë
provinca e Dalmatisë, e Panonisë, e Mëzisë,
e Norikut dhe më vonë provinca e Dakisë. Nga banorët
e provincave ilire nxirreshin shuma të mëdha në të
holla për mbajtjen e administratës romake dhe të
reparteve ushtarake të dislokuara në to. Të gjitha
taksat e abuzimet e nëpunësve romakë rëndonin
thuajse tërësisht mbi popullsinë e thjeshtë.
Përfaqësuesit e pushtetit perandorak, legatët, prokuratorët,
fajdexhinjtë e tregtarët italikë i shihnin provincat
si objekt grabitjeje. Një nga provincat që u shkatërrua
shpejt nga veprimtaria grabitqare e sundimtarëve romakë
ka qenë provinca e Maqedonisë. Pasiguria e krijuar në
këtë provincë, kundërshtimet dhe kryengritjet
e banorëve të saj kundër qeveritarëve romakë,
bënë që më vonë ajo të kthehej nga
një provincë e administruar nga senati në një
provincë perandorake.
Grabitjet dhe barra e rëndë e taksave kanë qenë
më të theksuara në krahinat bregdetare dhe në
ato të përshkuara nga rrugët e mëdha të
komunikacioneve, ku kishte gjithfarë nëpunësish romakë.
Në viset e brendshme dhe në krahinat malore të provincave
ilire, pushtuesit romakë nuk mund të vendosnin marrëdhënie
të tilla vartësie as edhe të nënshtronin plotësisht
banorët vendës ndaj autoriteteve shfrytëzuese të
perandorisë. Shumë krahina e bashkësi territoriale
ruajtën për një kohë të gjatë një
vetadministrim të brendshëm. Këto bashkësi,
të quajtura civitates, ishin të përbëra nga
qendërbanime të vogla e fshatra që kishin përreth
tyre një territor bujqësor të gjerë, që
shtrihej në kufijtë e vjetër të popullsive ilire
dhe që ishte pjesërisht tokë private dhe pjesërisht
pronë e përbashkët. Në krye të civitates-ve
ka pasur një prefekt (praefectus civitatis) që zakonisht
zgjidhej midis ushtarakëve të reparteve të afërta.
Në këto bashkësi prefektët ushtronin autoritetin
e tyre në emër të shtetit romak, pa pëlqimin
e të cilit nuk mund të merrej asnjë vendim. Më
vonë oficerët romakë u zëvendësuan nga
përfaqësues të parisë vendëse që kishin
marrë qytetarinë romake. Duke organizuar bashkësitë
vendëse sundimtarët romakë, mundën të siguronin
një farë kontrolli mbi popullsinë vendëse dhe
ta tërhiqnin atë në jetën e shtetit romak. Në
burimet mbishkrimore përfaqësuesit e parisë ilire
të vënë në krye të bashkësive autonome,
si p.sh. te dalmatët, japodët, desidiatët e dokleatët,
janë quajtur praepositi (kryetarë). Pranë tyre ka
pasur edhe një këshill fisnor, i përbërë
nga përfaqësues të ndryshëm të parisë
vendëse, principes, që ishin gjithashtu njerëz të
besuar të Romës. Kjo shtresë e parisë ilire
erdhi gjithnjë duke u kufizuar; nga gjiri i saj kanë dalë
më vonë ata që bënë përpjekjet e fundit,
por pa rezultat, për të mëkëmbur perandorinë
e hershme romake dhe për të mbajtur gjallë skllavopronarinë
që ishte në shthurje e sipër.
Për të lehtësuar sundimin e tyre romakët krijuan
krahina të mëdha gjuhësore-administrative, të
quajtura kuvende (conventus provinciae). Në provincën
e Dalmatisë ka pasur tri kuvende. Në kuvende merrnin pjesë
përfaqësuesit e shtresave sunduese të qyteteve dhe
të parisë ilire të bashkësive territoriale;
midis tyre zgjidhej për një vit, kryetari i kuvendit dhe
prifti i kultit të perandorit.
2. ILIRIA NË PERIUDHËN
E RËNIES SË PERANDORISË ROMAKE
Historia e ilirëve gjatë shek. IV, V e VI e. sonë,
një periudhë që ka të bëjë me krizën
e sistemit antik të prodhimit dhe me rënien e Perandorisë
Romake, ndryshe nga ajo e tre shekujve të parë të
erës sonë ka mbetur më pak e studiuar. Vëmendjen
e studiuesve për këtë periudhë e kanë tërhequr
sulmet e “barbarëve” dhe luftërat që
Perandoria Romake dhe më pas perandoria e hershme bizantine
kanë bërë për mbrojtjen e kufijve veriorë.
Nuk ka munguar interesimi i historiografisë së huaj edhe
për “perandorët ilirë”, të cilët
bënë përpjekje për t’ia zgjatur jetën
Perandorisë Romake dhe njëkohësisht rendit skllavopronar
në rënie e sipër.
Kjo është, në historinë e ilirëve, një
periudhë plot me ngjarje të rëndësishme, në
të cilën ndodhën invazione e dyndje popujsh të
ndryshëm, që u shoqëruan me ndryshime në përbërjen
etnike të popullsive ballkanike. Shekujt IV-VI janë jo
vetëm periudha e përballimit me sukses të invazioneve
barbare, por edhe periudha e rigjallërimit të ilirëve
pas rënies së Perandorisë Romake, rigjallërim
që shfaqet në shumë aspekte të jetës e
të kulturës së tyre. Ndryshe nga ajo e veriut, popullsia
ilire e trevave jugore u qëndroi dyndjeve dhe invazioneve “barbare”
duke ruajtur fizionominë e vet etnike. Kjo me të drejtë
është njohur si një premisë themelore historike
e etnogjenezës së popullit shqiptar, sepse në këtë
trevë, në mesjetën e hershme, u mbrujt kombësia
shqiptare.
Kriza e sistemit antik të prodhimit dhe e Perandorisë
Romake
Duke filluar nga shek. III e. sonë, në Perandorinë
Romake mënyra antike e prodhimit i kishte shteruar mundësitë
e saj për një zhvillim të mëtejshëm dhe
filloi të shkonte drejt rënies. Skllavëria nuk sillte
të ardhura si më parë. Rendimenti i skllevërve,
që nuk kishin asnjë nxitje për punë, bëhej
gjithnjë e më i pakët, kurse shfrytëzimi i tyre
më pak i leverdisshëm dhe skllevërit e tepërt
ishin bërë një barrë e rëndë për
pronarët e tyre. Marrëdhëniet e vjetra po bëheshin
një pengesë në rrugën e zhvillimit shoqëror.
Filloi kështu kriza e përgjithshme e sistemit antik të
prodhimit.
Në fushën e ekonomisë kriza u shfaq me rënien
e prodhimit, me varfërimin e masave të gjera të popullsisë,
dobësimin e lidhjeve tregtare midis krahinave e provincave
të ndryshme. Në shumë qytete pati një ulje të
nivelit të jetës, çka është vërejtur
edhe në zbulimet arkeologjike. Me rënien e qendrave të
mëdha zejtare banorët e provincave nisin t’i prodhojnë
në vend sendet për të cilat kishin nevojë, por
kësaj radhe për një rreth të ngushtë konsumatorësh.
Në gjendjen e krijuar duke filluar nga shek. IV u rrit edhe
më shumë roli i bujqësisë. Ajo u bë dega
vendimtare e prodhimit në gjithë botën antike. Ekonomia
e latifondeve, që ishte bazuar në punën e skllavit
nuk sillte më të ardhura ndaj, ekonomia e vogël u
bë përsëri e vetmja formë e bujqësisë
që sillte fitime.
Banorët e provincave mbetën gjithnjë nën presionin
e vazhdueshëm të taksave, prej të cilave nëpunësit
perandorakë kërkonin të nxirrnin burime të ardhurash
sa më të mëdha. Burimet e shkruara antike përmendin
Probin, sundimtarin e Ilirikut, i cili që nga fundi i shek.
III e.sonë, duke mbledhur taksat në mënyrë të
padrejtë, i kishte dobësuar krahinat veriore ilire, para
se ato të shkatërroheshin nga barbarët.
Një shenjë tjetër e krizës ishte edhe dobësimi
i pushtetit qendror në perandori. Gjendja e keqe e popullsisë
qytetare e fshatare u bë shkak për shpërthimin e
kryengritjeve. Në kryengritjet me skllevërit e kolonët
u bashkuan si fshatarët e varfër, dhe vegjëlia e
qyteteve. Lufta e tyre e tronditi thellë regjimin perandorak.
Shpeshherë perandorët e sundimtarët për të
shtypur kryengritjet e popullsive të provincave kërkonin
ndihmën e barbarëve. Kështu veproi perandori Honor
me gotët e udhëhequr nga Alariku: në vitin 395 e.
sonë kishin ngritur krye taulantët dhe duke mos qenë
në gjendje të shtypte “kryengritjen e shtetasve
të tij”, Perandori dërgoi kundër ilirëve
vizigotët që ishin futur asokohe në Ballkan.
Në acarimin e krizës së përgjithshme të
sistemit antik të prodhimit një rol jo të vogël
kanë luajtur sulmet e “barbarëve”. Kufijtë
veriorë e verilindorë që nga shek. III e këtej
filluan të sulmoheshin gjithnjë e më shumë nga
fise të ndryshme “barbare”.
Një nga shfaqjet më të rënda të krizës
që ndikoi në dobësimin e perandorisë ka qenë
edhe prirja e qarqeve sunduese të provincave për t’u
shkëputur nga pushteti qendror dhe sidomos lufta për pushtet
ose lufta midis senatit e ushtrisë, midis perandorëve
të senatit e perandorëve të ushtrisë, bashkë
me ta edhe ndryshimet e shpeshta në fron. Mbështetja e
vetme e sigurt e pushtetit perandorak u bë ushtria. Në
periudhën e krizës dhe pas saj, pjesa më e madhe
e ushtrisë vinte kryesisht nga popullsia fshatare e provincave.
Në provincat periferike një vend të dorës së
parë zinin provincat ilire, sidomos ato veriore e lindore ku
ishin përqendruar njësi ushtarake të shumta dhe ku
prona e vogël e tokës kishte një peshë të
madhe. Ushtria, e cila vinte nga këto shtresa, u bë mburoja
e fundit e perandorisë dhe filloi të luajë një
rol vendimtar në ngjarjet politike të kohës. Nga
gjiri i saj u krijua një pari e fortë provinciale e interesuar
për ruajtjen e skllavopronarisë dhe e gatshme për
të luftuar kundër skllevërve, kolonëve dhe shtresave
popullore, të cilat ngrinin krye herë pas here
Në vitin 212 e. sonë, i imponuar nga fillimet e krizës
dhe situata e krijuar si pasojë e saj, perandori Karakalla
shpalli ediktin e tij, me anë të të cilit popullsive
të provincave të konsideruara deri atëhere “të
huaja” iu dhanë të drejtat e qytetarisë romake.
Perandoria Romake e mori këtë masë për të
zgjeruar bazën shoqërore mbi të cilën mbështetej
pushteti qendror dhe për rëndësinë që kishin
provincat e pasura të Gadishullit Ballkanik. Në këtë
mënyrë u thellua edhe më shumë procesi i “provincializmit”
dhe i “barbarizmit” të Perandorisë Romake.
Masat e marra nga perandorët në shek. III dhe më
vonë nuk mundën të ndalonin krizën e përgjithshme
dhe të ruanin skllavopronarinë. Këtë nuk mundën
ta bënin as disa nga përfaqësuesit e shtresave sunduese
provinciale, të cilët arritën të bëhen
edhe perandorë.
Në shekujt III-IV e. sonë, madje deri në shek. IV
në krye të Perandorisë Romake kanë qenë
disa perandorë me prejardhje ilire. Perandorë “ushtarë”
ilirë kanë qenë: Deci, Klaudi II, Aureliani, Probi,
Diokleciani dhe Konstandini. Burimet e shkruara bashkëkohëse
tregojnë se këta perandorë, si përfaqësues
të qarqeve sunduese provinciale, në vija të përgjithshme
ndoqën një politikë, e cila synonte të forconte
pushtetin e perandorit, të ruante skllavopronarinë dhe
të shtypte lëvizjet kryengritëse. Ata forcuan ushtrinë
dhe me anën e saj u përpoqën të mbronin kufijtë
e perandorisë nga sulmet e jashtme. Figura më kryesore
midis perandorëve ilirë ka qenë Diokleciani, një
ilir nga qyteti Dioklea (në provincën e Dalmatisë),
që sundoi në vitet 284-305. Diokleciani ndoqi të
njëjtën politikë si paraardhësit e tij, por
ai bëri edhe disa reforma administrative e ushtarake. Perandoria
Romake u nda në katër prefektura dhe 12 dioceza. Në
pjesën lindore të saj gjendej prefektura e Ilirikut, e
cila ndahej në tri dioceza e në disa provinca. Tokat shqiptare
që nga gjysma e parë e shek. IV, qenë përfshirë
në provincën e Prevalit me qendër Shkodrën,
ku bënin pjesë Dalmatia e Jugut, Mali i Zi dhe Shqipëria
Veriore, në provincën e Dardanisë me qendër
Skupin, ku hynin pothuaj të tëra krahinat e Kosovës
së sotme, në provincën e Epirit të Ri me qendër
Dyrrahun, që përmblidhte krahinat e Shqipërisë
Qendrore e Jugore deri te lumi Vjosa dhe në provincën
e Epirit të Vjetër, me qendër Nikopolin, ku hynin
tokat në jug të Vjosës deri në gjirin e Prevezës.
Me reformat e tij ushtarake Diokleciani e rriti numrin e legjioneve
dhe formoi me ushtarë të zgjedhur njësi ushtarake
të lëvizshme, të cilat në kohë lufte shoqëronin
sundimtarët dhe në kohë paqeje qëndronin si
garnizone në qytetet e kështjellat e provincave.
Duke filluar nga gjysma e dytë e shek. III, por në mënyrë
të veçantë gjatë shek. IV në provincat
ilire u bënë ndërtime me karakter fortifikues dhe
u hapën e u riparuan rrugë të ndryshme. Në radhë
të parë këto punime u bënë në provincat
veriore dhe shërbyen për mbrojtjen e kufijve nga sulmet
e “barbarëve”. Por edhe në provincat e brendshme
jugore, po për qëllime ushtarake u rifortifikuan shumë
qytete dhe u ngritën kështjella të reja. Ndryshe
nga ato të veriut, përveç detyrës së
mbrojtjes së Perandorisë nga invazionet e “barbarëve”,
që mund të hynin në Gadishullin Ballkanik, ato patën
edhe një mision tjetër, shërbyen për qëndrimin
e garnizoneve dhe për të përballuar kryengritjet
e vendësve, të cilat u shtuan në situatën e
krijuar nga kriza e rendit skllavopronar.
Reformat administrative e ushtarake dhe ndërtimet fortifikuese
të bëra nga Diokleciani e vonuan pak rënien e Perandorisë
Romake, por nuk mundën ta ndalonin. Në këtë
drejtim një rol jo të vogël kanë luajtur provincat
veriore e verilindore ilire, por ndihmuan edhe rrethanat politike,
sidomos lufta kundër sulmeve të barbarëve në
kufirin danubian. Kjo luftë kishte një karakter të
dyfishtë për perandorët e komandantët ushtarakë
ilirë, ishte një luftë për mbrojtjen e vendit
të tyre, por edhe për mbrojtjen e Perandorisë me
të cilin ishin lidhur ngushtë interesat e tyre.
Në sajë të disa masave që mori paria e re provinciale,
duke përfshirë edhe atë ilire, u bë e mundur
të përballohej për një farë kohe kriza
e Perandorisë Romake. Por ato nuk mundën ta shmangnin
atë.
include ("../reklama460.php");
?>
Tiparet e krizës në provincat ilire
Shthurja e sistemit antik të prodhimit, që përfshiu
gjithë perandorinë dhe që ishte arsyeja themelore
e krizës së saj, nuk pati kudo përpjesëtime
të njëjta. Në Lindje dhe në Ilirik, ku prona
private ishte zhvilluar më ngadalë, kjo krizë nuk
qe aq katastrofike sa në provincat perëndimore.
Pas shek. III e. sonë edhe në provincat ilire bujqësia
fitoi një rëndësi të madhe. Në fshatin
ilir, deri në fund të shek. IV e. sonë ka pasur një
rritje të prodhimit bujqësor. Sipas burimeve të shkruara
në Ilirik ka pasur fshatarë të pasur që kishin
skllevër, të cilët ishin, kryesisht, robër lufte
me origjinë gote. Në provincat ilire, për një
farë kohe u gjallëruan edhe pronarët e mëdhenj
të tokave, që i shtuan pronat e tyre pas rënies së
qyteteve. Por latifondet qenë relativisht të pakta dhe
të kufizuara në ultësirat bregdetare.
Me gjithë gjendjen e keqe që u krijua në Perandorinë
Romake, në provincat ilire fshatarët e lirë mbetën
edhe për një farë kohe një forcë e madhe.
Për ruajtjen e popullsisë së lirë fshatare dhe
për ta mbrojtur atë nga shkatërrimi prej borxheve,
ishin të interesuar edhe perandorët, të cilëve
u duhej si rezervë për ushtrinë dhe për taksat
e ndryshme. Në zonat e brendshme malore ilire kishte edhe bashkësi
fshatare, pjesëtarët e të cilave ishin zotërues
tokash.
Zbulimet arkeologjike dëshmojnë për një zhvillim
të bujqësisë dhe të vendbanimeve fshatare në
Iliri në shek. III-IV. Veglat bujqësore prej hekuri ishin
të zakonshme dhe mbizotëruese në inventaret e varreve
të kësaj kohe, që u takonin vendbanimeve fshatare
kryesisht të vogla. Vendbanimet fshatare u shtuan edhe në
zonat e brendshme; disa prej tyre qenë lidhur me minierat e
ndryshme, të cilat në kohën e krizës kishin
kaluar në duart e banorëve vendas.
Në pronat bujqësore të provincave ilire filloi të
shtohet numri i kolonëve, një dukuri që njihej edhe
më parë. Kolonët në fillim kanë qenë
qiramarrës të lirë dhe vinin kryesisht nga radhët
e fshatarëve të rrënuar dhe të mbetur pa tokë.
Kolonë zunë të bëheshin edhe robërit e
luftës. Borxhet, që erdhën duke u shtuar i shkatërruan
kolonët, fillimisht të lirë, dhe i bënë
pjesë të pandarë të tokës. Në përgjithësi
gjendja e kolonëve edhe në Ilirik ka qenë e keqe
dhe nuk ndryshonte nga ajo e skllevërve. Në kushte të
tilla kolonët braktisnin shpesh tokat dhe arratiseshin. Perandori
Konstandin, me anë të një dekreti, kishte shpallur
se të gjithë ata që fshihnin kolonët e ikur
gjobiteshin, kurse kolonët e arratisur duhej të ktheheshin
me forcë në vendbanimin e tyre. Ky ligj u përsërit
disa herë, por pa sukses. Në vitin 371 të e. sonë
u lëshua një urdhër i posaçëm për
kolonët e Ilirikut. Tani ligjet ndalonin shitjen e kolonëve
pa tokën, kështu që këta të fundit u shndërruan
në një shtresë shoqërore që lidhej me tokën.
Të gjitha masat që mori perandoria në kohën
e krizës në fushën e marrëdhënieve agrare
kishin të bënin me politikën fiskale të saj.
Taksat që paguanin pronarët e tokave caktoheshin jo vetëm
sipas sipërfaqes së tokës që ata kishin, por
edhe nga numri i frymëve, i njerëzve që punonin në
to. Kolonët mbetën të lidhur me tokën, ata ishin
paraardhësit e bujkrobërve të kohës së
mesjetës.
Pas shek. III e. sonë kriza e tatëpjeta e përgjithshme
pati përfshirë edhe mjaft qytete të provincave ilire,
sidomos të atyre jugore, duke ndikuar në rënien e
jetës qytetare, ndonëse jo në atë masë
si në pjesën perëndimore të perandorisë.
Qytete të rëndësishme, si Apolonia, Bylisi, Amantia,
Foinike, Antigonea e ndonjë tjetër që si koloni,
municip apo qytet “i lirë” i qenë përshtatur
organizimit administrativ, me fillimin e krizës së sistemit
antik të prodhimit e me rënien e ekonomisë morën
tatëpjetën për t’u zhdukur më vonë
bashkë me ato qytete ilire që kishin filluar të binin
që në dy shekujt e parë të erës sonë.
Disa prej këtyre qendrave të vjetra qytetare nuk mundën
të qëndrojnë si të tilla edhe pse u bënë
qendra peshkopatash. Një dukuri që nis të duket në
shek. IV e. sonë ka qenë ngritja e gjallërimi i disa
qytezave të lashta e të reja, të fortifikuara me
nismën e fuqinë e popullsisë vendase, roli ekonomik
i të cilave u rrit, i ndihmuar nga kriza ekonomike e politike
e perandorisë.
Në rrënimin e qyteteve ndikuan faktorë të ndryshëm.
Së pari, duhet theksuar rënia e pronës së vogël
e të mesme bujqësore të lidhura me qytetin, të
cilat kishin ruajtur deri vonë tiparet e një ekonomie
skllavopronare. Gjatë shek. IV pronat tokësore të
qyteteve u fortifikuan nga perandorët dhe nga kleri kristian
ose kaluan në duart e pronarëve të mëdhenj.
Pronat e mëdha tokësore dhe fshatrat me bashkësi
të lira luanin asokohe një rol të rëndësishëm
në jetën ekonomike të perandorisë. Në këto
prona e fshatra u zhvillua edhe zejtaria, me të cilën
u morën në latifondet skllevërit e kolonët dhe
në fshatrat zejtarët e lirë. Pranë tyre u zhvendosën
një pjesë e popullsisë së qyteteve dhe u krijuan
tregjet. Qytetet humbën edhe autonominë e privilegjet
e vjetra duke kaluar nën vartësinë e prokuratorëve,
të cilët ishin emëruar nga sundimtarët e provincave.
Edhe gjendja e shtresës së lartë qytetare ishte keqësuar
shumë. Kuritë që kishin zënë vendin e dekurionëve
të mëparshëm, të cilët mbanin ofiqet administrative
në qytetet, u pakësuan. Ata jo vetëm që duhej
të nxirrnin nga qytetet detyrimet e taksat, por ishin të
detyruar të paguanin edhe vetë. Detyra e kurive u bë
një barrë e rëndë; nën shtrëngimin
e sundimtarëve, në disa qytete ajo u bë e trashëgueshme.
Kurialët që të shpëtonin nga detyrimet e rënda
largoheshin nga qytetet, duke ikur në fshat ose duke u futur
në ushtri. Në gjysmën e dytë të shek. IV
ndonjë perandor bëri përpjekje për të rimëkëmbur
kuritë qytetare, por pa sukses. Rendi i kurive e kishte jetuar
kohën e tij. Qytetet mbetën në duart e nëpunësve
perandorakë, të cilët u pasuruan në sajë
të shpërdorimeve që bënin në kurriz të
shtresave të ulëta qytetare. Kjo gjendje vazhdoi në
ato qytete që përballuan krizën.
Në provincat jugore jeta qytetare nuk u shua; pati edhe qytete,
të cilat mbetën si qendërbanime të rëndësishme,
sidomos në ultësirën bregdetare. Në një
burim të shkruar, kur tregohet për pushtimet e bëra
nga Teodoriku në provincën e Epirit të Ri thuhet:
“askush nuk do të duronte që ai të mbante qytete
kaq të mëdha”. Qyteti më i madh në trevën
jugore ilire, i cili jo vetëm ruajti fizionominë e tij,
por nga shekujt V e VI, sidomos në këtë të fundit,
pati një zhvillim e lulëzim të mëtejshëm,
ka qenë Dyrrahu. Ai ishte njëkohësisht edhe kryeqendër
e provincës dhe seli peshkopale. Një funksion të
tillë ka pasur edhe qyteti i Skodrës. Mbetën si qendra
qytetare, edhe pse për një farë kohe u degraduan
si kështjella me karakter më tepër ushtarak, qytetet
e qytezat e lashta të Lisit, të Antipatresë, të
Aulonit, të Kaninës, të Adrianopolit, të Justinianopolit,
të Buthrotit etj. Në shekujt IV-VI pati edhe kështjella
ushtarake që u kthyen në qendra qytetare, sikurse ndodhi
me Skampinin.
Një tablo tjetër kemi në qytetet e provincave veriore
dhe të brendshme ilire, të cilat kishin reparte ushtarake
të shumta. Në disa qytete, si në Salona, Naisi e
ndonjë tjetër ka pasur një ngritje të madhe
të atyre degëve të zejtarisë që lidheshin
me ushtrinë. Për këtë qëllim u zgjerua
punimi i hekurit dhe punishtet për përpunimin e tij. Në
provincat ballkanike prodhohej rreth 40% e armëve të ushtrisë
romake. Qyteti Nais i Dardanisë ishte njëri nga qytetet
ku ndodheshin punishtet e mëdha perandorake për prodhimin
e armëve. Nga provincat e Dalmatisë dhe të Dardanisë,
sipas një burimi të shkruar të kohës, vazhdonin
të tregtoheshin si mallra të kërkuara, hekuri, druri
dhe prodhimet blegtorale.
Por me gjithë zhvillimin që patën disa qytete, gjendja
që u krijua në përgjithësi në qytetet e
provincave ilire që kishin përballuar krizën, qe
e rëndë. Kjo bëri që perandorët të
merrnin disa masa për të shmangur rrënimin e shtresave
të ulëta e të mesme qytetare të përbëra
nga zejtarët, tregtarët, pronarët e tokave, sepse
ndryshe rrezikoheshin të ardhurat shtetërore. Për
këtë qëllim në qytetet e Ilirikut u krijua institucioni
për mbrojtjen e shtresave të ulëta qytetare, i cili
duhej të kishte pushtet në çështjet policore,
juridike dhe financiare. Por këto masa nuk u zbatuan dhe gjendja
e vështirë e popullsisë së qyteteve të
Ilirikut nuk u përmirësua; nëpunësit perandorakë
vazhduan veprimet e tyre grabitëse, sepse më vonë
dolën dekrete të tjera që kishin të njëjtën
frymë. Ashtu si në pronat bujqësore e në fshatrat,
edhe në qytete u lëshuan urdhëresa perandorake që
të siguronin pagesën e rregullt të taksave dhe furnizimin
e ushtrisë me mallra e prodhime të ndryshme. Në shek.
IV të gjithë zejtarët qenë shtrënguar të
regjistroheshin në kolegje nga të cilat as fëmijët
e tyre që trashëgonin zanatin nuk mund të largoheshin.
Por si skllevërit, kolonët e fshatarët e varfëruar,
edhe shtresat e ulëta qytetare nuk e duruan këtë
gjendje, ndaj ngritën krye, duke u bashkuar edhe me “barbarët”
që invadonin gjithnjë e më shpesh Gadishullin Ballkanik.
Provincat ilire
Me ndarjen e Perandorisë Romake në fund të shek.
IV provincat ilire mbetën me perandorinë e Lindjes, Bizantin.
Edhe pasi u bënë pjesë e Perandorisë Bizantine
struktura ekonomiko-shoqërore e provincave ilire nuk ndryshoi.
I vetmi ndryshim ishte se ato u bënë krahina periferike
të perandorisë, çka ndikoi më vonë në
jetën e tyre.
Në Perandorinë Bizantine, ku bënin pjesë krahina
të pasura me qendra të mëdha zejtare dhe ku ruheshin
fshatarët e zejtarët e lirë, kriza e skllavopronarisë
nuk ishte ndjerë aq shumë. Edhe pse nuk arriti të
ndalonte dyndjet e “barbarëve” në Ballkan,
Perandoria Bizantine me burimet e saj ekonomike mundi të përballonte
gjendjen e krijuar gjatë këtyre dyndjeve dhe të qëndronte
si një shtet i madh edhe një mijë vjet të tjera.
Kurse perandoria e Perëndimit nuk mundi të rezistojë
para sulmeve të “barbarëve” dhe në vitin
476 ra në duart e gjermanikëve, të udhëhequr
nga Odoakri.
Në shek. V-VI provincat jugore e juglindore ilire si Prevali,
Dardania, Epiri i Ri dhe Epiri i Vjetër, pas shkatërrimeve
e dëmeve të shkaktuara nga invazionet barbare u mëkëmbën,
madje në shek. VI patën një farë ngritjeje që
u vu re në shumë drejtime.
Bujqësia mbeti edhe në këta shekuj një degë
e rëndësishme e ekonomisë. Karakteri i pronave bujqësore
mbeti ai që kishte qenë edhe më parë. Në
disa vendime shtetërore që i takojnë vitit 535 duket
shumë qartë gjendja e pronave bujqësore në Ilirik.
Qëllimi i këtyre vendimeve ishte ndalimi i përpjekjeve
të pronarëve të mëdhenj dhe i fajdexhinjve për
t’u marrë fshatarëve borxhlinj tokat e bagëtitë.
Në pronat e mëdha bujqësore figura qendrore ka qenë
koloni. Në legjislacionin e asaj kohe flitet për kolonë
të lirë e kolonë të varur. Të parët,
krahas tokës që merrnin nga pronarët, kishin edhe
ngastra e vegla të tyre, kurse të fundit ishin të
lidhur pas tokës; as vetë, as edhe fëmijët e
tyre nuk mund të largoheshin nga vendet ku ishin regjistruar.
Më vonë, midis kolonëve nuk kishte më asnjë
ndryshim çka u pasqyrua më pas edhe në legjislacion.
Edhe në shekujt V-VI në provincat ilire nuk qenë
zhdukur pronat e vogla tokësore; në viset malore vazhdonin
të ruheshin edhe bashkësitë e lira fshatare. Si më
parë, edhe tani shteti bizantin duke ruajtur pronat e vogla
fshatare dhe duke ndaluar rrënimin e tyre, kërkonte të
siguronte një prodhim sa më të madh drithërash,
të mblidhte taksat dhe të rekrutonte ushtarë. Fshatarët
ishin të detyruar të kryenin edhe angari të shumta
në hapjen e rrugëve, në ndërtimin e urave e
të kështjellave. Për t’u shkëputur nga
vështirësitë ekonomike, ngarkesat e shumta me taksa,
veprimet e padrejta e dhuna e nëpunësve të financave
dhe për të mos u kthyer në kolonë, fshatarët
kërkuan mbrojtjen e pronarëve të mëdhenj me
ndikim që ishin të interesuar të kujdeseshin për
ta (v. 468). Lindi kështu patronazhi latifondar, i cili u përhap
mjaft saqë perandorët nxorën urdhra për ta ndaluar
atë.
Rrënimi i fshatarësisë u bë më i theksuar,
veçanërisht në fund të shek.V dhe në
fillim të shek.VI, kur ajo u ngarkua me taksa edhe më
të rënda. Fshatarët e provincave ilire qenë
të detyruar t’u paguanin pronarëve të mëdhenj
të tokave një taksë të re në të holla,
ndërsa shtetit në ar. Të gjitha këto ndihmuan
në ruajtjen në këto provinca të marrëdhënieve
mall-para, por fshatarët qenë shtrënguar të
shisnin në treg prodhimet e tyre ose të merrnin hua nga
fajdexhinjtë. Duke mos qenë në gjendje për të
paguar me kohë borxhet ata duhet t’u dorëzonin atyre
gjithçka zotëronin dhe pastaj të kërkonin
mjete jetese në qytetet ose të hynin në radhët
e ushtrisë. Në këtë mënyrë, në
ushtrinë e perandorisë së hershme bizantine hynë
shumë ilirë.
Për provincat jugore ilire të asaj kohe ka qenë karakteristik
zhvillimi i bujqësisë në qendërbanime të
vogla, të fortifikuara, të cilat, sikurse tregojnë
të dhënat e arkeologjisë, të shek. V-VI, ishin
bërë qendra të rëndësishme ekonomike. Por
në këta shekuj ekzistonte një ndryshim midis provincave
jugore e veriore; këto të fundit i përballuan të
parat goditjet e sulmeve të “barbarëve”. Në
provincat jugore që nuk u prekën aq nga inkursionet e
barbarëve dhe qenë krahina pa trupa të rregullta
ushtarake, u ruajt në mënyrë më kompakte popullsia
e vjetër fshatare e qytetare. Burimet e shkruara tregojnë
se edhe në shek. V dardanët përbënin një
popullsi të madhe e kompakte, kurse nga burimet mbishkrimore
rezulton se në këtë provincë edhe në shek.
VI vazhdonin të ruheshin emra vetjakë e emra fshatarësh
ilirë.
Në provincat ilire edhe në shek. V e VI jeta qytetare
vazhdoi pa ndërprerje, megjithëse numri i qyteteve ishte
pakësuar edhe më shumë. Hierokli, në udhërrëfyesin
e tij të shek. VI përmend në katër provincat
jugore ilire, emrat e 27 qyteteve, disa prej të cilave ishin
edhe qendra peshkopale. Sidoqoftë, me gjithë numrin e
pakësuar të qyteteve dhe krizën e skllavopronarisë,
në shek. VI, në Iliri kishte ende qytete relativisht të
pasura ose qytete që kishin ruajtur rëndësinë
e tyre. Në këtë kohë, pas shkatërrimeve
të shekujve paraardhës, ka qenë karakteristike një
rigjallërim i jetës në qytet dhe në fshat, dhe
një qëndrueshmëri në raportet mall-para.
Që nga fundi i shek.V dhe gati gjatë gjithë shek.
VI, kur ndodhi rilulëzimi i jetës qytetare, numri i monedhave
u shtua në mënyrë të ndjeshme. Monedha të
kësaj kohe, e sidomos monedhat e perandorit Justinian, të
perandorit Justin qarkullonin gjerësisht; ato gjendeshin jo
vetëm në qytetet, por edhe në qendërbanime të
fortifikuara e të vogla e në zona të brendshme malore.
Në pjesën ballkanike të perandorisë së
Bizantit një qytet i madh ka qenë Dyrrahu. Në Dyrrah
vinin anije nga vende të ndryshme të Mesdheut, kurse rrugët
tokësore që niseshin nga ky qytet nuk e kishin humbur
rëndësinë e tyre. Këtu ndodheshin punishtet
dhe arsenalet që furnizonin me armë e me mjete të
tjera ushtrinë e flotën perandorake. Qyteti, dy herë
i dëmtuar nga tërmetet dhe nga pushtimi i gotëve,
ishte mëkëmbur dhe zbukuruar me mure të reja. Perandori
bizantin Anastasi (v. 491-518) që ka qenë me origjinë
nga ky qytet, e rrethoi Dyrrahun me një kurorë trefishe
muresh mbrojtëse dhe ndërtoi aty një hipodrom të
madh. Shkrimtari i shek. VI, Prokopi nga Gaza, e përshkruan
Dyrrahun “si një qytet të madh që zgjatet nga
toka në det, që ka me tepricë nga ato që mund
të prodhojë toka e deti”.
Ndërtime me karakter fortifikues në provincat jugore ilire
janë bërë edhe pas sundimit të Anastasit. Prokopi
i Cezaresë, bashkëkohës i perandorit Justinian ka
shkruar se ky i fundit, për të mbrojtur perandorinë
e provincat e saj nga sulmet e mundshme të barbarëve,
ndërtoi e rindërtoi një varg kështjellash. Vetëm
në tri provincat ilire jugore sipas listës së hartuar
nga autori i mësipërm, numri i qendërbanimeve të
fortifikuara arrinte deri në 168. Kërkimet arkeologjike
kanë treguar se në shek. V-VI në Iliri janë
ndërtuar një tok kështjellash, shumë prej të
cilave nuk përfshihen në listën e atyre kështjellave,
që sipas Prokopit të Cezaresë janë ndërtuar
e rindërtuar nga perandori Justinian. Përveç qyteteve
të rrethuara rishtas me mure, por shpeshherë të kufizuar
në sipërfaqe të vogla, vërehen në këta
dy shekuj përpjekje të vetë popullsisë për
të fortifikuar qendërbanime të reja ose për
t’u kthyer në kështjellat e vjetra. Sikurse është
provuar nga të dhënat arkeologjike, në këta
shekuj vihet re një rritje e rolit ekonomik të qytezave
të reja të fortifikuara, sidomos në ato krahina ku
ishte dobësuar autoriteti perandorak. Kjo bëri, sidomos
në periudhën parafeudale, që të rigjallërohet
popullsia vendëse dhe që krahinat e brendshme të
fitojnë një rëndësi të veçantë,
e cila do të shfaqet që nga shek. VII e më tej në
vendosjen e feudalizmit si sistem ekonomik.
Në shek. VI u krijuan kushtet jo vetëm për ndërtime
me karakter mbrojtës, por edhe për ndërtime të
tjera me karakter monumental. Kësaj kohe i përkasin ndërtime
të shumta të kultit të krishterë në qytetin
e Bylisit, Butrintit si dhe në qendrat e tjera të vogla.
Këto kanë qenë monumentet e fundit të shoqërisë
antike.
Në shek. VI autoriteti perandorak ishte ende i fortë në
krahinat bregdetare dhe në qytetet. Qytetet e provincave ilire
nuk kishin më magistraturat municipale, as edhe vetadministrimin
e vjetër. Ato kishin rënë në duart e funksionarëve
perandorakë. Nga paria e vjetër sunduese kishte mbetur
një pakicë e vogël e përbërë nga pronarët
e mëdhenj të tokave. Funksionarët shtetërorë
dhe të kishës i ruajtën të paprekura pozitat
sunduese. Nga radhët e kësaj shtrese qenë zgjedhur
edhe perandorët. I tillë ka qenë edhe Anastasi që
vinte nga gjiri i aristokracisë senatoriale të Dyrrahut.
Por edhe në këtë kohë ushtria vazhdonte të
luante një rol të rëndësishëm në shtetin
e Bizantit dhe prej asaj vazhduan si më parë, të
dilnin perandorët. Ushtarakë ilirë, që kishin
bërë karrierë në ushtrinë bizantine qenë
edhe perandori Justin I (518-527) dhe ai Justinian (527-565). Sipas
një burimi të shkruar bizantin perandori Justin, fshatar
me origjinë nga Dardania, duke mos siguruar dot jetesën
në vendlindjen e tij kishte shkuar në Konstantinopol dhe
kishte hyrë në radhët e ushtrisë, ku arriti
më pastaj deri në postin më të lartë shtetëror.
Me kohë, në qarqet sunduese të provincave ilire,
si kudo në perandori, një rol të madh filloi të
luante kisha e krishterë e përfaqësuar nga kleri
i lartë, i cili për shërbimet kundrejt perandorisë
merrte si dhuratë toka e pasuri të ndryshme. Në shek.
VI kisha e krishterë ka pasur prona të saj në provincat
e Bizantit prej nga nxirrte të ardhura të mëdha.
Shek. VI përbën përpjekjen e fundit të rigjallërimit
të antikitetit në Ballkan. Në gjysmën e dytë
të shek. VI dhe në gjysmën e parë të shek.VII
do të rifillojnë invazione e dyndje të reja popujsh,
të cilat do të sjellin ndryshime në përbërjen
etnike të gadishullit dhe do të çojnë në
rënien e plotë të sistemit antik të prodhimit.
Në Perandorinë e Lindjes, në të cilën bënin
pjesë edhe provincat ilire, ku skllavopronaria ka qenë
më pak e zhvilluar, procesi i shthurjes së mënyrës
antike të prodhimit dhe vendosja e feudalizmit u bë më
me ngadalë.
include ("../reklama460.php");
?>
3. KULTURA NË PROVINCAT
ILIRE
Kultura në shekujt e parë të erës
sonë
Në shek. I të e.sonë, me pushtimin e plotë të
Ilirisë, nisi të përhapej edhe kultura romake, duke
u ndërthurur me kulturën vendëse ilire dhe duke zhdukur
pak nga pak edhe ndryshimet kulturore që ekzistonin deri atëherë
midis krahinave ilire. Një rol të rëndësishëm
në përhapjen e kulturës romake në provincat
ilire ka luajtur aparati administrativo-ushtarak i pushtuesve romakë.
Vatra kryesore të përhapjes së kulturës romake
u bënë kolonitë e municipet, ato qytete, të
cilat si pasojë e organizimit të ri administrativ u bënë
qendra të rëndësishme ekonomike dhe patën një
jetë të gjallë kulturore-artistike. Dukuritë
më të shumta kulturore, të ndikuara nga Roma, zunë
vend, në masën më të madhe, tek banorët
e ardhur nga Italia ose nga provincat e tjera dhe te përfaqësuesit
e shtresës së pasur vendëse.
Në provincat ilire, sikurse edhe në provincat e tjera
të perandorisë romake u zhvilluan arkitektura zyrtare,
skulptura - veçanërisht portreti, arti i mozaikut dhe
piktura murale.
Pushtuesit romakë për nevojat e tyre bënë ndërtime
të shumta, të cilat në disa raste ndryshuan planet
e vjetra urbanistike të qyteteve. Këto ndryshime në
planin urbanistik të qyteteve të vjetra në provincat
jugore ilire u bënë sepse romakët nuk ngritën
ndonjë qytet të ri. Më qartë ato shihen në
Buthrot e Apoloni. Në njërën nga tarracat e mëdha,
të formuara në kodrën ku shtrihej qyteti i Apolonisë,
në pjesën perëndimore të saj, gërmimet
kanë nxjerë në dritë tepricat e një ansambli
godinash me karakter shoqëror të ngritura në fillim
të shek.II e.sonë. Këto ndërtime, që i
takojnë lagjes qendrore të qytetit, u bënë mbi
rrënojat e godinave më të lashta ose duke i ndryshuar
ato që i përkisnin gjithashtu qendrës së qytetit
para pushtimit romak.
Në ansamblin e godinave të kësaj pjese qendrore të
qytetit, bënin pjesë një teatër i vogël
i mbuluar (odeon), një bibliotekë dhe një godinë
me një fasadë monumentale, e quajtur në literaturën
arkeologjike, monumenti i agonotetit, e cila ka shërbyer si
seli e këshillit të qytetit (buleteurion). Me interes
është këtu edhe mbishkrimi i skalitur në arkitekturën
e fasadës që tregon, jo vetëm se kush e kishte ndërtuar
këtë godinë monumentale, por edhe se me rastin e
inaugurimit të saj ishin organizuar dyluftime midis 25 çifte
gladiatorësh. Kjo supozon se në atë kohë në
Apoloni ekzistonte një arenë amfiteatër i madh dhe
se luftimet e gladiatorëve ishin shfaqje të futura nga
shtresa skllavopronare sunduese e italike. Me kompleksin e godinave
me karakter shoqëror të mësipërme lidhej edhe
një hark triumfi me tri porta, i ngritur në mes të
sheshit dhe një rrugë magjistrale, e cila nga godina e
këshillit zbriste në drejtim të lagjeve të pjesës
perëndimore të qytetit, ku ndodheshin edhe banesat e parisë
skllavopronare apoloniate. Të gjitha këto godina nga pikëpamja
e planimetrisë dhe e teknikës së ndërtimit nuk
ndryshojnë nga ato bashkëkohëse të ngritura
në provinca të tjera ballkanike.
Një plan të ri urbanistik ka pasur, në shekujt e
parë të erës së sonë, edhe qyteti i Buthrotit.
Nuk ka të dhëna që të provojnë nëse
në fillim të erës sonë ndryshoi plani urbanistik
i qytetit të Dyrrahut. Megjithatë, dihet se në këtë
qytet, në shek. II, u ndërtua një amfiteatër
i madh, një pjesë e të cilit është zbuluar.
Një zhvillim të mirë ka pasur në tre shekujt
e parë të e. sonë edhe arti plastik, skulptura. Skulpturën
e kësaj kohe e njohim në mënyrë të veçantë
nga zbulimet e bëra në rrënojat e Apolonisë.
Karakteristike për skulpturën apoloniate të kësaj
kohe është se një pjesë e mirë e veprave
skulpturore i mbetën besnike traditave të artit klasik
e helenistik ose riprodhojnë vepra më të njohura
të artit grek, kurse në portretet shpesh janë zbatuar
rregullat kompozicionale dhe të skalitjes karakteristike për
skulpturën romake. Në vargun e gjatë të skulpturave
apoloniate të tre shekujve të parë të erës
sonë ka vepra origjinale, të denja për mjeshtra të
zotë e me përvojë të madhe, portrete të
stilit augustian e më të vona, si busti i Karakallës
e ndonjë tjetër, por ka edhe kopje të veprave klasike,
të cilat kanë një forcë të madhe shprehëse,
janë shumë të bukura dhe dëshmojnë për
një pjekuri artistike të autorëve të tyre (portreti
i Demostenit, busti i Filozofit e ndonjë tjetër). Ndryshe
ka ndodhur në relievin sidomos atë mortor, ku nuk ndeshen
më kompozimet e bukura të stileve sepolkrale apoloniate
dhe në vend të tyre skaliten relieve me një dekoracion
uniform e monoton të marrë nga repertori i stileve romake.
Në plastikën e vogël vendin kryesor e zënë
figurinat prej bronzi, të gjetura në qytete dhe në
lokalitete fshatare. Në këto figura bronzi të vogla,
të prodhuara më të shumtën në seri, të
cilat lidhen me hyjni ashtu edhe me personazhe laike (aktorë,
fëmijë, atletë etj.), ka edhe modele me vlera artistike
të vërteta.
Një përhapje të gjerë, gjatë periudhës
së pushtimit romak ka pasur edhe arti i mozaikut. Edhe mozaikët
dhe zhvillimi i tyre, ashtu sikurse veprat më të bukura
të arkitekturës dhe të skulpturës, kanë
qenë lidhur me shtresat e larta të provincave, si të
atyre të qyteteve, ashtu edhe të vendbanimeve fshatare,
të zotëruesve të vilave e latifondistëve. Në
këta mozaikë ku mbizotëron dekoracioni gjeometrik
ndeshen edhe elemente e skena të marra nga mitologjia greke
e tejlashtë (Akili e Pentesilea në mozaikët e Apolonisë
etj.).
Ndryshime të dukshme ndodhën edhe në kulturën
materiale e shpirtërore, veçanërisht në qytetet
dhe në periferitë e tyre. Krahas me futjen në prodhim
të një sërë veglash të reja pune, gjatë
shekujve të parë të pushtimit romak hyjnë në
përdorim edhe stoli të reja, një pjesë prej
të cilave lidheshin me modele veshjesh të ardhura. Midis
stolive vendin e parë e zënë fibulat, funksioni i
të cilave sigurohej nëpërmjet një thumbi ku
kapej gjilpëra, duke u zënë vendin atyre fibulave
ku mbyllja sigurohej nëpërmjet një spiraleje, nga
dilte gjilpëra. Fibula të kësaj kohe të llojit
të quajtur “Aucissa”, me këmbë përthyer
ose të tipit “pincete” përhapen gjerësisht
në provincat jugore ilire.
Me forma e teknikë të re paraqitet në tre shekujt
e parë të erës sonë edhe qeramika, duke përfshirë
edhe qeramikën e ndërtimit. Përveç punishteve
të poçarisë vendëse, që prodhojnë
forma enësh të zakonshme, edhe në provincat e tjera
romake, një përhapje të gjerë mori në dy
shekujt e parë (në drejtim më tepër si imitacion)
qeramika e quajtur “terra sigillata”. Në këtë
kohë zgjerohet më shumë edhe përdorimi i enëve
prej qelqi.
Në qytetet e në zonat fshatare deri në thellësi
hyjnë në përdorim tjegulla - solene e kaliptere -
të lakuara, tulla me trajta e përmasa të ndryshuara,
ndërsa në ndërtim hynë llaçi e gëlqerja,
të cilat sollën ndryshime në teknikën e ndërtimit,
në cilësinë dhe në pamjen e godinave.
Ajo që bie në sy në gërmimet e zbulimet arkeologjike
është se këto ndryshime në kulturën materiale
sikurse shfaqjet e tjera të kulturës së veçantë,
i takojnë ultësirës bregdetare, periferive të
qyteteve dhe disa luginave të përshkuara nga rrugë
magjistrale. Në këto krahina është vërejtur
edhe prania e kulteve të hyjnive romake dhe më rrallë
edhe të hyjnive me prejardhje lindore. Viset e brendshme ilire
u prekën shumë më pak nga ndikimet e kulturës
romake. Në përgjithësi në këto krahina
elementet e kulturës materiale e shpirtërore romake janë
të pakta, ndërsa ato vendase më të shumta. Ky
raport do të thellohet edhe më tepër në shekujt
që pasojnë, në kohën e krizës së skllavopronarisë,
kur elementet kulturore vendase, tradicionale e të reja zënë
një vend gjithnjë e më të madh në jetën
e banorëve të provincave ilire.
Kultura në kohën e vonë antike (shek. IV-VI)
Gjendja ekonomike e politike që u krijua në provincat
ilire në shek. IV të e. sonë ndikoi edhe në
zhvillimin e kulturës, nxiti gjallërimin dhe vazhdimin
e traditave kulturore të lashta. Në shekujt që pasuan,
kultura materiale, bashkë me ndikimet bizantine filloi të
marrë tipare të qarta anase, mbi bazën e të
cilave do të formohet kultura e hershme shqiptare. Ajo nuk
pati atë zhvillim të madh si më parë, por në
këtë lindën elemente të reja të rëndësishme
(si në kulturën materiale, dhe në marrëdhëniet
shoqërore), të cilat në mesjetë u zhvilluan
në mënyrë më të plotë.
Ndryshe nga periudha pararendëse, në provincat ilire u
zhvilluan më tepër ndërtimet me karakter fortifikues
ushtarak dhe ato me karakter fetar, të krishterë. Në
grupin e parë hynin kryesisht kështjellat e reja dhe kështjellat
e lashta të fortifikuara për qëllime ushtarake, ndërtimi
dhe rindërtimi i të cilave pati filluar që në
shekullin IV dhe arriti kulmin në shek. VI në kohën
e sundimit të perandorit Justianian, i cili sikurse shkruan
biografi i tij, në dy provincat Epir i Ri dhe Epir i Vjetër,
ndërtoi dhe rindërtoi 94 kështjella.
Nga qytetet, në të cilat u bënë ndërtime
të mëdha e të rëndësishme që prekën
edhe sistemin e brendshëm urbanistik ka qenë Dyrrahu.
Këto ndërtime u bënë në kohën e sundimit
të perandorit bizantin Anastas, që ishte me origjinë
nga ky qytet. Nga këto objekte, me të vërtetë
monumentale, janë ruajtur pjesë të sistemit fortifikues:
muret rrethuese trefishe të Dyrrahut të ngritura nga perandori
Anastas, të cilat llogaritet të kenë qenë 4
400 m të gjata, rreth 12 m të larta dhe 3,50 m të
gjera. Me interes është edhe rrjeti i kanalizimeve që
dëshmon gjithashtu për një qytet të madh dhe
mjeshtra të aftë.
Arkitektura e banesave, siç kanë treguar zbulimet arkeologjike,
nuk pati ndryshime të dukshme. Si në planin, ashtu edhe
në ndërtimin e saj u ruajtën traditat e lashta.
Monumentet arkitektonike që lidhen me fenë e krishterë,
dhe që ishin karakteristike për antikitetin e vonë
kanë qenë bazilikat. Këto godina kulti janë
me interes për planimetrinë e tyre, plastikën dekorative
dhe për dyshemetë me mozaikë. Përsa u përket
planimetrive janë gjetur bazilika të thjeshta me tri anijata
(në Tepe të Elbasanit) dhe bazilika të tipit trikonke
(në Lin të Pogradecit). Shpesh godinat e kultit paleokristian
janë ngritur mbi ndërtime më të lashta, duke
ndryshuar planimetritë e tyre (bazilika në Tiranë,
pagëzimorja e Butrintit).
Rrënojat e një bazilike monumentale janë zbuluar
në qytetin e sotëm të Ballshit, që në mesjetë
u bë një qendërbanim i rëndësishëm
shqiptar (në burimet mesjetare është njohur me emrin
Kefalonia-Glavinica). Në këtë bazilikë monumentale
është vërtet e pasur dhe me vlerë artistike
plastika dekorative arkitektonike. Në plastikë përveç
kapiteleve, harqeve, arkitrave, spikasin në mënyrë
të veçantë disa pilastra e panele të perdes
ndarëse të altarit. Si pilastrat, dhe panelet janë
punuar në reliev, kanë një trajtim të mirë
artistik dhe një dekoracion të pasur ku nuk mungojnë
elementet zbukuruese tradicionale vendase.
Midis monumenteve të skulpturës të kohës së
vonë antike dhe që nuk lidhen me kultet fetare janë
disa relieve mortore, të punuara nga artistë vendas. Këto
relieve nga mënyra e trajtimit artistik, kompozimit, frymëzimit,
modelimit e nga paraqitja e figurave dhe veshja e tyre, përbëjnë
një tërësi që i veçon nga ato relieve
sepulkrale të zakonshme për tre shekujt e parë të
erës sonë. Ajo që i bën edhe më interesante
këto vepra artistike ilire (sepse u takojnë ilirëve),
është se ato janë gjetur jo në qendra qytetare,
por në lokalitete të brendshme, në fshatra dhe se
figurat që mbajnë paraqesin zakonisht njerëz të
punës, fshatarë e zejtarë. Karakteristike për
këtë kohë janë edhe disa portrete tek të
cilët nuk vërehet as idealizmi i artit grek, as natyralizmi
i skulpturës romake; portretet pasqyrojnë qoftë edhe
në mënyrë të thjeshtë karakterin burrëror,
por edhe të rreptë të popullsisë ilire.
Karakteristike për periudhën e vonë antike ka qenë
lulëzimi i artit të mozaikut. Duke filluar nga shek. IV
e. sonë arti i mozaikut përhapet edhe në viset e
brendshme të provincave ilire, duke u lidhur në fillim
me qendërbanimet rurale, “vilat” fshatare dhe më
pas me godinat e kultit, bazilikat paleokristiane. Në këta
mozaikë janë të pranishme, krahas elementeve të
reja dekorative, edhe ato tradicionale më të lashta. Kështu
në dyshemetë me mozaikë të godinave të
kultit vërtet mbizotërojnë figurat që përfytyrojnë
kafshë, shpendë e peshq tipike për artin masiv paleokristian,
por krahas tyre, në kornizat që rrethojnë emblemat
vërehen elemente dekorative gjeometrike, figura rombesh, motivi
i gërshetës, i rrathëve që priten etj., që
lidhen me një traditë të lashtë. Mozaikët
e kohës së vonë antike, nga të cilët janë
zbuluar mjaft në këto vitet e fundit, tregojnë për
një lulëzim të këtij arti, sidomos në shek.V
e VI dhe për praninë e atelieve mozaikpunuese vendase.
Në antikitetin e vonë ndodhën ndryshime të dukshme
edhe në kulturën materiale. Zhvillimi i bujqësisë
u shoqërua me futjen në përdorim dhe përsosjen
e një sërë veglash bujqësore. Shfrytëzimi
intensiv i vendbanimeve me metale bëri të nevojshëm
shtimin e përmirësimin e veglave të minatorëve.
Shek. IV, sipas të dhënave arkeologjike, me gjithë
krizën e përgjithshme, ka qenë periudhë e një
gjallërimi të zejtarive, të qyteteve të mëdha
dhe të qendrave të brendshme. Kjo vërehet në
prodhimin e stolive, ku vendin e parë e zënë fibulat,
të cilat edhe në këtë kohë vazhdojnë
të kenë një funksion praktik e estetik. Një
përhapje të gjerë kanë pasur fibulat e gjoksit
të tipit të quajtur me koka qepe dhe ato me këmbë
të përthyer, pararendëse të fibulave të
përdorura nga shqiptarët në mesjetën e hershme.
Edhe qeramika masive (tullat e tjegullat), edhe qeramika e përdorimit
të përditshëm nuk ndryshon shumë nga ajo e shekujve
pararendës. Ndërsa në elementet dekorative përdoret
pikturimi me breza ngjyrë kafe e të kuqe, trajtat e enëve
thjeshtohen. Gjithnjë e më shpesh enët prej balte
të pjekur zbukurohen me motivin e gropëzuar, çatalla
dhe vija rrethore ose të valëzuara të gërricura,
motive këto të traditës ilire.
Përsa i përket kulturës shpirtërore për
antikitetin e vonë kultet e besimit fetar të krishterë,
përhapen gjithnjë e më shumë në popullsinë
e provincave ilire. Feja e krishtere, e cila në fillim lindi
si një fe e shtresave të varfra, të cilat mendonin
të gjenin tek ajo rrugën e shpëtimit, u përqafua
më vonë edhe nga shtresat e pasura dhe u bë fe zyrtare.
Qëndresa e ilirëve ndaj romanizimit
Gjatë gjithë periudhës së pushtimit, Perandoria
Romake, zbatoi në provincat ilire një politikë asimilimi,
ose, sikur është cilësuar ndryshe, romanizimi. Për
të realizuar këtë politikë dhe për të
forcuar pushtimin, shteti romak ka synuar që në krye të
tërhiqte dhe të bënte për vete parinë vendëse.
Për këtë, që herët, kësaj shtrese
iu dha e drejta e qytetarisë romake dhe poste të ndryshme
në administratën provinciale. Edhe rekrutimi i të
rinjve në ushtrinë romake që Roma ka zbatuar gjerësisht
në disa provinca, si në Dalmati, Panoni e Dardani ndikonte
në këtë politikë të forcimit të sundimit
të saj në Iliri. Të rinjtë e rekrutuar, që
në fillim kryenin detyrimin ushtarak në formacionet ndihmëse
të ushtrisë romake (në burimet e shkruara latine
përmenden kohortat dalmate e dardane dhe kalorët dalmatë).
Shteti romak i largonte nga vendlindja, i dërgonte në
provincat veriore dhe në ato të Afrikës. Në
këtë mënyrë, nga njëra anë, zëvendësoheshin
humbjet e ushtrisë gjatë luftërave pushtuese, ndërsa,
nga ana tjetër, dobësohej qëndresa e popullsisë
ilire.
Në tregjet e provincave ilire shiteshin asokohe prodhimet e
punishteve të mëdha italike e jashtitalike. Në fushat
e ndryshme të prodhimit, në metalurgji, në zejtari
dhe në bujqësi hynë në përdorim një
tok veglash të reja pune më të përsosura e më
praktike. Bashkë me to u përhapën edhe stoli e objekte
zbukurimi të reja. Përhapje të gjerë ka pasur
edhe qeramika romake e kuqe me lustër, e quajtur “terra
sigillata”, dhe në të njëjtën kohë
u bë uniformizimi i shumë prodhimeve të qeramikës.
Në përgjithësi në provincat ilire, sidomos në
shekujt I-II të e.sonë, kishin hyrë elemente të
kulturës materiale e artistike romake, bashkë me to edhe
disa shfaqje të kulturës shpirtërore, që kishin
marrë karakter kozmopolit dhe ndesheshin edhe në provincat
e tjera.
Duke u nisur nga kjo pamje e përgjithshme që kanë
pasur provincat ilire në tre shekujt e parë të erës
sonë, disa dijetarë kanë shfaqur mendimin se sikurse
popujt e tjerë, dakët, galët, iberët, edhe ilirët
u “romanizuan” plotësisht. Sipas tyre asimilimi
nga ana e Romës u bë “me anë të gjuhës,
të antroponomisë, të fesë dhe të disa shfaqjeve
shoqërore-politike”. Mirëpo, argumentet që
sjellin dijetarët për “romanizimin” në
tërësi të ilirëve, nuk arrijnë ta provojnë
këtë. Duhet pasur parasysh fakti se procesi i romanizimit,
preku gjerësisht shtresat e larta të popullsisë vendëse,
të cilat për shkak të pozitës së tyre të
privilegjuar ishin më të ekspozuara ndaj ndikimeve romake,
por jo masën e popullsisë ilire. Pastaj ky proces nuk
u zhvillua njëlloj në të gjitha krahinat e fushat
e jetës dhe ndikimet e tij kanë ndryshuar nga njëra
krahinë ose provincë në tjetrën. Kështu
p.sh. procesi i romanizimit mori përmasa më të gjera
në Ilirinë Veriore, ku u zhvillua edhe dalmatishtja, një
gjuhë romane, e cila u zhduk përfundimisht në shek.
XIX.
Një argument që përdoret për të provuar
romanizimin e ilirëve është përhapja e gjuhës
latine si gjuha zyrtare e kohës. Ka edhe gjuhëtarë
që i mbahen pikëpamjes se përdorimi i gjerë
i gjuhës latine në të shkruar e në të folur,
bëri që gjuha ilire të zhduket. Dokumentet mbishkrimore
të zbuluara në provincat ilire tregojnë se gjuha
latine ka qenë gjuha e administratës dhe e kulturës
dhe nuk ka pasur në çdo kohë dhe kudo një
përhapje të gjerë. Në mënyrë shumë
të qartë kjo vërehet në provincat e Ilirisë
Jugore, ku numri i mbishkrimeve latine është shumë
i vogël dhe i kufizuar, madje edhe në kolonitë romake
dhe në periferinë e tyre të afërt. Në shumë
krahina të këtyre provincave, sidomos në brendësi
të vendit, nuk ka dëshmi mbishkrimore të përhapjes
së gjuhës latine. Gjuha latine nuk mundi asnjëherë
t’i zinte vendin gjuhës ilire si mjet shprehës në
marrëdhëniet shoqërore e familjare, madje as në
qytetet ku ilirët bashkëjetuan me banorët italikë
të ardhur. Hieronimi, një ilir nga Dalmatia dhe që
ka jetuar në shek. IV të e. sonë, shkruante se ilirët
në kohën e tij flisnin gjuhën e tyre, e cila ndryshonte
nga gjuha latine. Për më tepër, vetë prania
e gjuhës shqipe në trevat e Ilirisë Jugore dëshmon
qartë kundër romanizimit të një pjese të
madhe të popullsisë së këtyre trevave.
Një fushë tjetër, ku del qartë gjithashtu, qëndresa
ilire, është onomastika, ruajtja e emrave tradicionalë
vendës, si tek njerëzit, emrat e vendeve, lumenjve, maleve
etj. Emra vetjakë ilirë ka me shumicë në mbishkrimet
latine të gjetura në provincat e ndryshme ilire. Emra
ilirë ka edhe në monumentet mbishkrimore që u takojnë
edhe personave zyrtarë e ushtarakëve që kishin marrë
qytetarinë romake dhe ishin dërguar për të kryer
shërbimin ushtarak larg atdheut. Ilirët ruajtën,
bashkë me qendërbanimet, e tyre edhe emrat e lashtë.
Si të tilla mund të përmenden Skodra, Lisi, Dyrrahu,
Aulona, Skupi, Naisi etj. Të rralla kanë qenë edhe
midis qendërbanimeve të reja, që u zhvilluan si qytete,
ato që mbanin emra romakë. U ruajtën, gjithashtu,
edhe emrat e shumë lumenjve e maleve, si Drilon (Drin), Mathis
(Mat), Skardi (Sharr) e shumë të tjerë, të cilët
kanë mbetur si të tillë deri në ditët tona.
Ilirët nuk i kishin humbur vetitë e tyre kulturore e etnike
dhe këtë e tregojnë riti i vjetër i varrimit
me vendosjen e trupit në varr dhe mënyra e ndërtimit
të varreve. Në monumentet skulpturore, kryesisht në
gurët e varreve, përveç emrave ilirë, figurat
e skalitura mbajnë edhe veshjen popullore ilire. Studiuesve
të këtyre monumenteve u ka rënë në sy se
shumica prej tyre, sidomos relievet, janë punuar disi më
ndryshe nga ato të njohura si vepra të skulpturës
romake. Ato ruajnë disa tradita të artit helenistik, të
gërshetuara me një stil vendës, që është
i ngjashëm dhe rrjedh nga ai i gdhendjes së drurit.
Një fushë tjetër ku pushtuesit romakë u ndeshën
me traditat e lashta vendëse dhe ku hasën qëndresë,
ka qenë besimi, feja. Romakët nëpërmjet kolonive
e qytetarëve romakë përhapën hyjnitë e
panteonit të tyre. Në të njëjtën kohë
ata mundën që të unifikonin disa hyjni të vjetra
vendëse me ato romake duke u dhënë edhe veshjen e
jashtme, emrin latin (interpretatio romana). Në këtë
mënyrë hyu i madh i parthinëve u barazua me Jupiterin
romak, por në mbishkrimet ai do të cilësohet Jupiter
Parthinus, sikurse hyjnesha e Kandavëve, kulti i së cilës
ishte shumë i përhapur; ajo barazohej me Dianën e
do të quhej Diana Candavensis - (Diana e Kandavëve). Në
Dalmati hyun e vjetër ilir Vidas romakët e identifikuan
me Silvanin e tyre, mirëpo në relievet ai vazhdoi të
paraqitej me atributet e vjetra. Shumë nga kultet e vjetra
ilire, me gjithë interpretimin romak, edhe gjatë tre shekujve
të parë të e.sonë, vazhduan të zinin një
vend të rëndësishëm në jetën shpirtërore
të ilirëve.
Të nisur nga këto fakte e të dhëna të tjera,
dijetarë të ndryshëm e gjithnjë më të
shumtë e kundërshtojnë tezën e “romanizimit”
të ilirëve. Duke sjellë argumente gjuhësore,
arkeologjike e jashtarkeologjike këta dijetarë kanë
provuar se edhe pas futjes nën sundimin romak, ilirët
nuk u shfarosën dhe as u asimiluan, por ruajtën elemente
të shumta të kulturës shpirtërore e materiale,
u ruajtën si një popullsi kompakte dhe e qëndrueshme,
se “kombësia ilire i qëndroi romanizimit më
mirë” në Ilirinë Jugore (pak a shumë tokat
e banuara sot nga shqiptarët) dhe se gjatë sundimit romak,
me përjashtim të disa qyteteve bregdetare, si Dyrrahu,
Apolonia etj. në tokat e brendshme populli duhet të ketë
folur ilirishten.
include ("../reklama460.php");
?>
|