K R E U
V
SHQIPËRIA PËRBALLË PUSHTIMIT
OSMAN
(1385 - 1443)
1. PUSHTIMET E PARA OSMANE
NË SHQIPËRI
Shtrirja e pushtimeve osmane në Ballkan
Osmanët ishin pasardhës të turqve oguzë. Këta
u shpërngulën si tribu nga Azia Qendrore dhe u vendosën
në Anadoll në fund të shek. XI, pas disfatës
së rëndë ushtarake që turqit selxhukë i
shkaktuan Perandorisë Bizantine (1071), së cilës
i morën pjesën më të madhe të zotërimeve
që kishin në Azinë e Vogël.
Turqit oguzë hynë në histori kur prijësi i tyre
Ertogrulli mori si shpërblim prej sulltanit selxhuk një
zotërim të vogël në brigjet e lumit Sangaria
(Sakaria). Ndërkohë shteti i selxhukëve u shpërbë
në shumë principata të vogla pas disfatës ushtarake
që i shkaktuan mongolët (1243).
I biri i Ertogrullit, Osmani I (1290-1323), e zgjeroi zotërimin
atëror dhe e ktheu në një shtet të pavarur me
emrin Emirati Osman, që u bë bërthama e Perandorisë
Osmane. Në vitin 1299 Osmani I mori titullin e sulltanit dhe
nënshtetasit e tij u quajtën turq-osmanllinj. Ushtria
e tij përbëhej nga feudalë të vegjël spahinj
(sipah - kalorës), që ishin të detyruar të merrnin
pjesë në luftë si kalorës sa herë të
thirreshin nga komandantët eprorë të tyre.
Në vitin 1317 Osmani I ngarkoi të birin, Orhanin, me detyrën
e komandantit të ushtrisë. Sulltan Orhani (1323-1362)
në vitin 1326 pushtoi Bursën dhe e bëri kryeqytet.
Ai i zgjeroi kufijtë e shtetit të tij, krijoi aleancë
me Perandorinë Bizantine dhe u martua me vajzën e Perandorit
Johani VI Kantakuzen.
Burimet historike, rrjedhimisht edhe historianët e sotëm,
kanë disa ndryshime kronologjike për vitet e para të
pushtimeve osmane në Ballkan. Në vitet 1347, 1349 dhe
1352 trupat e sulltan Orhanit zbarkuan në Ballkan për
të luftuar përkrah vjehrrit të sulltanit kundër
serbëve, bullgarëve dhe kundërshtarëve të
brendshëm politikë të Johanit VI. Në këto
rrethana në vitin 1352 osmanët krijuan zotërimin
e parë të tyre në Evropë, duke marrë kështjellën
Cimpes pranë qytetit të Galipolit dhe, pas dy vjetësh
(1354), pushtuan edhe këtë qytet bashkë me rajonin
e Dardaneleve e më gjerë.
Sulltan Orhani fuqizoi organizimin e brendshëm të Perandorisë
Osmane. Ai preu një monedhë të veçantë
për shtetin e tij dhe rreth vitit 1330 krijoi ushtrinë
e përhershme elite, korpusin e jeniçerëve (jeniçer
- ushtar i ri). Krahas spahinjve dhe jeniçerëve, Perandoria
Osmane kishte edhe repartet ushtarake të akënxhinjve (akën
- sulm), që ishin kalorës, të cilët zakonisht
grumbulloheshin kur ndërmerreshin fushata pushtuese.
I biri i Orhanit, sulltan Murati I (1362-1389), vuri nën pushtetin
e tij rajone të tëra të Ballkanit. Në mes të
viteve 60 ai pushtoi Adrianopojën, të cilën e bëri
kryeqytet të Perandorisë dhe e ripagëzoi me emrin
Edrene. Pushtimi i saj ndikoi shumë për shtrirjen e pushtimeve
osmane në Traki. Rrugën e pushtimeve masive osmane në
Ballkan e hapi fitorja e vitit 1371 pranë lumit Marica, ku
trupat osmane u shkaktuan një katastrofë ushtarake sundimtarëve
sllavë, vëllezërve Vollkashin dhe Uglesha Mërnjavçeviqit,
në krah të të cilëve qe edhe Aleksandri i Vlorës.
Pas betejës së Maricës, perandorët bizantinë
dhe shumë sundimtarë të tjerë të Ballkanit
u bënë vasalë të Perandorisë Osmane. Si
vasalë ata filluan t’i paguanin tribut të përvitshëm
dhe, bashkë me trupat e tyre, merrnin pjesë në luftime
përkrah ushtrive osmane sa herë thirreshin prej sulltan
Muratit I dhe pasardhësve të tij. Aleatë të
sulltanëve osmanë në Ballkan kanë qenë
edhe drejtuesit më të lartë të kishës greke
dhe sllave, që kishin siguruar një varg privilegjesh prej
sulltanëve.
Zhvendosja e kryeqytetit nga Azia (Bursa) në Evropë (Adrianopojë
- Edrene) dhe krijimi për herë të parë këtu
dhe jo në Anadoll i bejlerbejllëkut (Ejalet i Rumelisë),
dëshmojnë se që në kohën e sulltan Muratit
I, Ballkani po merrte më shumë peshë në jetën
e Perandorisë Osmane se Anadolli. Në mes të shek.
XV sulltanët osmanë arritën të grumbullonin
më shumë ushtarë dhe të ardhura prej sistemit
tatimor nga Rumelia (pjesa evropiane e Perandorisë Osmane)
sesa nga Anadolli.
Gjatë viteve e dhjetëvjeçarëve që vijuan,
në qendër të veprimtarisë politike dhe ushtarake
të sulltan Muratit I dhe të pasardhësve të tij,
ishte zgjerimi i kufijve të Perandorisë Osmane në
drejtim të Ballkanit dhe të rajoneve të tjera të
Evropës.
include ("../reklama460.php");
?>
Pushtimet e para osmane në Shqipëri
Sulmet e ushtrive osmane për pushtimin e viseve shqiptare nisën
në mesin e viteve 80 të shek. XIV. Të udhëhequra
nga bejlerbeu i Rumelisë, Timurtash Pasha, në vitin 1385
ushtritë osmane, pasi morën Sofjen, u futën në
Shqipëri dhe pushtuan qytetet e Shtipit, të Përlepit,
të Manastirit dhe të Kosturit. Në dokumente perëndimore
dhe osmane të shek. XIV-XV për qytetet e Shkupit, të
Manastirit, të Kosturit, të Janinës etj., si dhe
për Fushë-Dardaninë shprehimisht është
shënuar se ato ishin "në Shqipëri" apo
"në tokat shqiptare".
Në muajin gusht të vitit 1385 Balsha II i shkruante Republikës
së Venedikut se zotërimet e tij ishin nën sulmet
e përditshme të ushtrive osmane dhe se ato kishin shkaktuar
një pështjellim të madh te nënshtetasit e tij.
Kur Balsha II ishte i zënë në konflikt me mbretin
e Bosnjës, Tvërtkon (1376-1391), për çështjen
e zotërimit të Kotorrit, një ushtri e fuqishme osmane,
e komanduar nga Timurtash Pasha, në shtator të vitit 1385
u fut me shpejtësi në thellësi të tokave shqiptare.
Balsha II së bashku me një grup fisnikësh të
udhëhequr prej tij, mobilizuan me shpejtësi një pjesë
të ushtrisë dhe u dolën përpara osmanëve
në fushën e Savrës (pranë Lushnjës). Në
betejën e Savrës, që u zhvillua më 18 shtator
1385, forcat ushtarake shqiptare u thyen dhe vetë Balsha II
gjeti vdekjen. Fitorja e betejës i dha mundësi ushtrisë
osmane që të pushtonte Beratin, Krujën etj., të
cilat i mbajti përkohësisht, derisa ua lëshoi zotëruesve
të mëparshëm. Inkursionet e tyre u shtrinë edhe
në Shqipërinë e Epërme deri në Lezhë,
si dhe në Shqipërinë e Poshtme. Në vitin 1386
osmanët pushtuan Nishin dhe pas një viti Selanikun, që
e mbajtën përkohësisht në duart e tyre, deri
më 1403.
Për disa familje fisnike të njohura, si Balshajt, Muzakajt
etj., beteja e Savrës shënoi rënien e tyre nën
vasalitetin osman, i cili në fillim qe i dobët dhe herë-herë
formal. Pa kaluar shumë kohë nga disfata që pësuan
në fushën e Savrës, Balshajt rifilluan të ndiqnin
një politikë të pavarur. Në vitin 1388, Gjergji
II Balsha, krahas forcave ushtarake të sundimtarëve të
Rashës e të Bosnjës, mori pjesë në betejën
që u zhvillua në Beliqë (Bosnjë) dhe forcat
e tij luajtën një rol të rëndësishëm
në thyerjen e ushtrive osmane, të komanduara nga L`alla
Shahini. Kjo fitore nxiti Karl Topinë dhe Muzakajt që
të shkëpusnin lidhjet e tyre të vasalitetit ndaj
osmanëve.
Intensifikimi i sulmeve të ushtrive osmane dhe zgjerimi i vrullshëm
i pushtimeve të tyre në Ballkan bënë që
sundimtarët ballkanas të linin mënjanë grindjet
e konfliktet ndërmjet tyre dhe të mendonin e të projektonin
aksione të përbashkëta ushtarake për të
mbrojtur zotërimet e veta. Në vitin 1387 u krijua një
koalicion i gjerë ballkanik, ndërkohë që më
1388 sulltani përqendroi forca të shumta në Plovdiv
për të vijuar pushtimet në Ballkanin Qendror.
Knjazi serb i Rashës, Llazari Hrebelanoviçi mori nismën
dhe ftoi sundimtarët e tjerë ballkanas që të
bashkonin forcat e tyre për të ndalur marshimin osman.
Thirrjes së tij iu përgjigjën disa prej sundimtarëve
shqiptarë, si Gjergji II Balsha, sundimtar i Shkodrës,
Teodor II Muzaka, zot i Beratit dhe i Myzeqesë, Dhimitër
Jonima, zot i trevave përgjatë rrugës tregtare Lezhë-Prizren,
Andrea Gropa, zot i Ohrit dhe i rajoneve rreth tij, sundimtarë
të Shqipërisë së Poshtme etj. Me ta u bashkuan
edhe sundimtarë të tjerë ballkanas, si vojvoda rumun
Mirçea, bani kroat Ivan Horvat, mbreti Tvërtko I i Bosnjës,
sundimtari i Kosovës Vuk Mlladenoviqi, që zakonisht njihet
me mbiemrin Brankoviçi (Vuk Brankoviçi) etj. Zotërimet
familjare i kishte në pjesën veriore të Drenicës
dhe të Fushë-Dardanisë. Pas vdekjes së Vukës
në tetor 1398, jeta politike në zotërimet e tij u
decentralizua.
Trupat shqiptare kishin një peshë të rëndësishme
në forcat e koalicionit ballkanik. Kronikat osmane, që
përshkruajnë këtë ngjarje, theksojnë numrin
e madh të ushtrisë së Gjergjit II Balsha dhe e cilësojnë
atë si njërin prej tre sundimtarëve kryesorë
të koalicionit antiosman, krahas knjazit Lazar dhe vojvodës
Vllatko Vukoviqit, komandant i ushtrisë së mbretit Tvërtko
I të Bosnjës.
Në qershor të vitit 1389 ushtritë e koalicionit ballkanik
u bashkuan në Fushë-Dardani (Fushë-Kosovë).
Në çastin e fillimit të betejës, V. Brankoviçi
i largoi trupat e veta nga koalicioni. Më 15 qershor ballkanasit
zhvilluan një betejë të përgjakshme me focat
osmane të komanduara nga sulltan Murati I. Pas disa sukseseve
të para të ushtrive të koalicionit, fitorja në
këtë betejë anoi përfundimisht nga osmanët,
por me humbje njerëzore të mëdha nga të dyja
palët. Gjatë zhvillimit të betejës luftëtari
Milosh Kopili vrau sulltan Muratin I. Për hakmarrje osmanët
vranë robërit e luftës, duke përfshirë
knjaz Llazarin e Milosh Kopilin. Në këtë betejë
mbeti i vrarë Teodori I Muzaka, si dhe shumë bashkëluftëtarë
të tij dhe shqiptarë të tjerë. Beteja e Fushë-Dardanisë
dhe akti heroik i Milosh Kopilit lanë mbresa të fuqishme
te shqiptarët e Kosovës, të cilët i përjetësuan
ato në këngë popullore.
Disfata e koalicionit ballkanik në betejën e Fushë-Dardanisë
të vitit 1389 pati rrjedhime të rënda për popujt
e Gadishullit të Ballkanit. Ajo i dha fund krijimit të
koalicioneve ballkanike të gjera kundër pushtuesve osmanë
dhe sulltanit pasardhës, Bajazitit I (1389-1402), të njohur
me cilësimin Rrufeja (Jëlldërëm), i lehtësoi
rrugën për pushtime të reja në Ballkan.
Pushtuesit osmanë e kthyen në vasal të tyre sundimtarin
e Kosovës, Vukë Brankoviçin, të cilin, në
fillim të vitit 1392, e detyruan t'u dorëzonte Shkupin,
e më pas Zveçanin (kështjellë pranë Mitrovicës)
etj. Me marrjen e Shkupit, osmanët përforcuan pushtetin
e tyre në pjesën lindore të Shqipërisë
Qendrore (Maqedonia e sotme), veçanërisht nëpër
rajonet fushore të lumit Vardar, që ishin nga më
të begatat e Ballkanit. Pozicioni gjeografik shumë i favorshëm
i Shkupit, ku kryqëzoheshin rrugët më të shkurtra
që lidhnin kryeqytetin e Perandorisë Osmane me të
gjitha tokat shqiptare dhe me rajonet e tjera të Ballkanit,
nxitën sulltanët osmanë që ta bënin atë
bazë ushtarake shumë të fuqishme, duke e shpallur
Pashasanxhak, d.m.th. vend-rezidencë e bejlerbeut të Rumelisë.
Ndërkaq osmanët ishin përpjekur për zgjerimin
e pushtimeve të tyre në Shqipërinë Qendrore.
Qysh në vitin 1385 ata u kishin marrë Muzakajve qytetin
e rëndësishëm të Kosturit, kurse rreth vitit
1394 u morën Gropajve Ohrin, të cilin nuk e mbajtën
dot për një kohë të gjatë. Ky qytet buzë
liqenit kishte fortesë të fuqishme dhe një pozicion
shumë të favorshëm për kontrollin e peshkimit
në liqen e në dajlanet e shumta të lumit Drin në
Strugë, ku tregtohej me shumicë peshku i thatë që
përgatitej aty. Për zotërimin e rajonit të liqenit
dhe dobësimin e pranisë së fisnikëve shqiptarë
aty, osmanët vendosën administratën e tyre në
Ohër dhe rrënuan tri kështjellat e tjera, të
Strugës, të Pogradecit e të Starovës, që
ishin në roje të liqenit dhe të rrugëve që
gjendeshin pranë tij.
Në kushtet e mungesës së një kishe kombëtare
shqiptare, që do të ndikonte shumë në ruajtjen
e unitetit fetar te shqiptarët, një pjesë e konsiderueshme
e fisnikërisë dhe e shtresave të tjera, që jetonin
në Shkup, Manastir dhe në qytete të tjera të
viseve lindore, filluan të përqafonin masivisht islamizmin.
Që në fund të viteve 60 të shek. XV mbi 60%
e banorëve të Shkupit e të Manastirit ishin myslimanë.
Kurse te sllavët, që kishin kishën e tyre kombëtare,
nuk u përhap procesi i islamizimit. Në regjistrat kadastralë
osmanë të shek. XV thuajse asnjë spahi nuk ka të
shënuar cilësimin se është serb apo sllav, ndryshe
nga shumë të tjerë që mbajnë mbiemrin Shqiptari
(Arnauti).
Konvertimi në islamizëm i shqiptarëve i shkëputi
shumë prej tyre nga ndikimi i kishave ortodokse sllave e greke
(që liturgjinë e mbanin në gjuhën sllave dhe
greke), duke ndërprerë kështu vrullin e procesit
shekullor të sllavizimit e të greqizimit të shqiptarëve.
Gjithashtu islamizimi u dha mundësi shqiptarëve që
të integroheshin në jetën e Perandorisë Osmane
dhe të ruanin, deri në një farë mase, pozitat
e tyre ekonomike e politike.
Pasi e konsoliduan pushtetin osman në viset lindore të
Shqipërisë Qendrore, trupat osmane nisën sulmet në
drejtim të rajoneve perëndimore e bregdetare, si dhe të
Shqipërisë së Epërme dhe asaj të Poshtme,
sulme që i vazhduan pa ndërprerë nga viti 1385 deri
në vitin 1402 për t`i rifilluar pas një dhjetëvjeçari.
Pasi morën Zveçanin, më 1393 osmanët arritën
të pushtonin po përkohësisht Shkodrën, Ulqinin,
Dejën e Krujën, të cilat i mbajtën deri më
1395. Po në fund të shek. XIV ata morën përkohësisht
Janinën dhe pushtuan krahinat e Korçës e të
Përmetit. Zgjerimi i pushtimeve osmane në Shqipëri
u ndërpre përkohësisht pas betejës së Ankarasë,
të zhvilluar më 20 qershor 1402, ku trupat osmane pësuan
një disfatë të rëndë dhe sulltan Bajaziti
I (1389-1402) ra rob në duart e ushtrive fitimtare mongole
të udhëhequra nga Timurlengu. Pas kësaj beteje, për
një dhjetëvjeçar, jeta politike e Perandorisë
Osmane u përfshi nga konflikte të ashpra ndërmjet
tre djemve të Bajazitit I për trashëgimin e fronit,
konflikte që përfunduan me ardhjen në pushtet të
Mehmetit I (1413-1421). Sulltani i ri riaktivizoi politikën
pushtuese edhe në drejtim të Ballkanit dhe të Shqipërisë.
Para se sulltan Mehmeti I të vinte në pushtet, në
vitin 1412 ushtritë osmane sulmuan Novobërdën dhe
e mbajtën të rrethuar për një kohë të
gjatë, por nuk e morën dot, sepse mbrojtësit e saj
luftuan me guxim. Ushtritë e sulltan Mehmetit I, me vdekjen
e Niketë Topisë, në fillim të vitit 1415 pushtuan
Krujën, gjatë vitit 1417 i morën Beratin Teodor Muzakës
dhe Kaninën bashkë me Vlorën Rugina Balshës,
kurse në vjeshtë të vitit 1418 pushtuan Gjirokastrën,
kryeqendrën e zotërimeve të Zenebishëve.
Fitorja e trupave osmane në betejën e Fushë-Dardanisë
të vitit 1389 dhe konsolidimi i pushtetit të tyre në
fund të shek. XIV në qytetin e Shkupit, në rajonet
e lumit Vardar si dhe pushtimi i Krujës, i Beratit, i Gjirokastrës
etj., lehtësuan pushtimet e mëtejshme osmane në Ballkan
e në Shqipëri dhe shtuan panikun në radhët e
sundimtarëve ballkanas, shumë prej të cilëve
u bënë vasalë të sulltanëve. Në Shkup
u vendos selia e bejlerbeut të Rumelisë, që ishte
komandanti i përgjithshëm i ushtrive osmane për pjesën
evropiane të saj. Me një personalitet të tillë
ushtarak e politik shumë të fuqishëm të Perandorisë
Osmane duhej të përballeshin vazhdimisht fisnikët
shqiptarë. Krahas tij ata duhej të përballeshin edhe
me pinjollët e shumtë të familjes së fuqishme
të Evrenozëve. Qysh kur nisën pushtimet e para osmane
në Shqipërinë Lindore, në fund të shek.
XIV, e deri në fund të shek. XV, kur ranë në
duart e tyre edhe kështjellat e fundit në tokat shqiptare,
ato të viseve perëndimore, në të gjitha betejat
e aksionet e rëndësishme ushtarake të ushtrive pushtuese
u shquan si komandantë ushtarakë osmanë një
varg pinjollësh të familjes Evrenozi që jetonin në
Shkup. I pari i tyre ishte Evrenoz-Beu (Pasha Jigit beu), i cili
kishte pushtuar Thesalinë; emrin e tij e përdorën
gjatë shekujve si mbiemër djemtë, nipërit e
pasardhësit e tjerë të tyre.
2. REGJIMI FEUDAL USHTARAK
OSMAN NË SHQIPËRI
Regjistrimet e para kadastrale osmane në Shqipëri
Organizimi i Perandorisë Osmane dhe funksionimi i aparatit
të saj shtetëror mbështetej mbi pronën feudale
ushtarake, sistemin e timarit. Kjo lloj prone u vendos në Ballkan
dhe në Shqipëri gradualisht, që me pushtimet e para
osmane të shek. XIV. Por mungojnë burimet historike të
shek. XIV për të pasqyruar dinamikën e shtrirjes
në kohë e hapësirë të sistemit të
timarit.
Dokumenti më i hershëm i zbuluar der tani, për të
njohur sistemin agrar që vendosën pushtuesit osmanë
në Shqipëri dhe në Ballkan, është një
regjistër kadastral i vitit 835 h. (1431-1432), i emërtuar
"Regjistri i Sanxhakut Shqiptar" (Defter-i Sancak-i Arvanid).
Në të janë përfshirë një pjesë
e viseve të Shqipërisë Perendimore, që shtriheshin
nga Çamëria deri në lumin Mat. Krahas pasqyrimit
të shpërndarjes së timareve në çastin
e hartimit të regjistrit, në të ka edhe shënime
që u referohen periudhave më të hershme, kohës
së sulltan Bajazitit I (1389-1402) dhe të sulltan Mehmetit
I (1413-1421).
Të dhënat e regjistrit të vitit 1431-1432 për
praninë e sistemit të timarit në Shqipëri që
në fund të shek. XIV janë fare të pakta dhe
kanë të bëjnë me krahinën e Korçës
e të Përmetit. Kurse për kohën e sulltan Mehmetit
I janë më të shumta. Ato tregojnë se pas pushtimit
prej osmanëve në vitet 1417 e 1418 të kështjellave
të Gjirokastrës, të Beratit, të Kaninës
etj., ishte bërë një regjistër kadastral dhe
ishte formuar Sanxhaku Shqiptar po me atë shtrirje të
përafërt që do të kishte edhe në regjistrimin
e mëvonshëm të vitit 1431-1432.
Në kohën e sulltan Mehmetit I pushtuesit osmanë kryen
regjistrimin themeltar të vendbanimeve, të shtëpive,
të pronave tokësore, i grupuan ato nëpër timare
të madhësive të ndryshme (sipas funksionit e influencës
që kishin spahinjtë), caktuan llojet e taksave dhe sasinë
e detyrimeve që familjet e regjistruara duhet t`i paguanin
shtetit dhe spahiut të tyre.
Ata synonin të zbatonin sistemin e tyre feudal ushtarak dhe,
në radhë të parë, të vendosnin pronësinë
feudale osmane mbi tokën, e cila ishte mjeti kryesor i prodhimit.
Të gjitha tokat e punueshme, arat, livadhet, kullotat, pyjet,
korijet, pavarësisht në duart e kujt ndodheshin, konsideroheshin
pronë mirie, d.m.th. pronë shtetërore (araz-i mirye)
dhe vetëm një fond i kufizuar tokash u jepej si pronë
private (araz-i mulk) komandantëve të shquar ushtarakë.
Toka vakuf (erz-i vakfe-tokë e shenjtë) formonte një
kategori të veçantë prone, atë të institucioneve
fetare.
Nga ana formale juridike pronari i tokave të shpallura mirie
konsiderohej Zoti, por ajo administrohej prej sulltanit, i cili
konsiderohej halif (mëkëmbës i profetit Muhamed).
Me shpalljen e tokave të regjistruara si pronë mirie,
fshatarëve, që ishin pronarë tokash, iu kufizua e
drejta në pronat e tyre, kurse fisnikët shqiptarë
u zhveshën nga zotërimet e tyre dhe nga favoret që
kishin në bazë të së drejtës feudale. Tani
tokat e pushtuara hynë në fondin e përgjithshëm
tokësor të shtetit osman. Në vartësi me madhësinë
e të ardhurave që, sipas funksioneve, rëndësisë
e njohjeve, u caktoheshin feudalëve të rinj osmanë,
tokat u pjesëtuan në feude të vogla, të mesme
dhe të mëdha, që administrata osmane i emërtonte
timare, ziamete e hase. Këto prona u shpërndaheshin me
kusht ushtarakëve të quajtur spahinj (d.m.th. kalorës),
subashë e sanxhakbejlerë, si dhe funksionarëve civilë.
Këta i mbanin pronat për aq kohë sa ishin në
funksionet përkatëse dhe përmbushnin detyrimet e
tyre.
Në fillim administrata osmane në Shqipëri, në
pjesën më të madhe të saj, përbëhej
nga të huaj. Krahas tyre kishte një numër të
konsiderueshëm spahinjsh shqiptarë të islamizuar,
të cilët përgjithësisht vinin nga radhët
e fëmijëve të fisnikëve që sulltani i kishte
marrë si pengje. Kishte edhe një numër të kufizuar
spahinjsh shqiptarë të krishterë. Timaret e këtyre
të fundit përgjithësisht ishin në zona të
thella, mbi të cilat administrata osmane e kishte shumë
të vështirë të vepronte.
Krahinat e pushtuara osmanët i ndanin në njësi të
ndryshme administrativo-ushtarake. Këto njësi nuk ishin
krijesa arbitrare, por mbështeteshin në lidhjet historike
e traditën vendase të ndarjeve kishtare e administrative.
Sanxhakët ishin njësitë më të rëndësishme
administrativo-ushtarake të Perandorisë Osmane.
Sipas burimeve historike, që njihen deri tani, në tokat
shqiptare u krijuan, në periudha të ndryshme të shek.
XV, disa sanxhakë: pashasanxhaku i Shkupit, sanxhaku i Janinës,
Sanxhaku Shqiptar (Sancak-i Arvanid) etj. Më i rëndësishmi
prej tyre ishte pashasanxhaku i Shkupit, që kishte 22 nahije
gjithsej dhe një shtrirje shumë të gjerë: nga
Selaniku në lindje dhe arrinte në perëndim deri në
Gostivar e Kërçovë. Burimet më të hershme
historike për organizimin e tyre, që kanë arritur
të ruhen deri në ditët tona, i përkasin Sanxhakut
Shqiptar.
Sanxhaku Shqiptar pati si kryeqendër Gjirokastrën dhe
shtrihej nga Çamëria deri në lumin Mat. Ai bënte
pjesë në ejaletin e Rumelisë, ku përfshiheshin
të gjithë sanxhakët e Ballkanit. Sanxhaku Shqiptar
ishte i ndarë në njësi të vogla, në vilajete,
ku përfshiheshin disa krahina (nahije).
Në krye të sanxhakut qëndronte sanxhakbeu, komandanti
i ushtrisë së sanxhakut që formohej nga disa qindra
spahinj. Në krye të vilajetit ishte subashi, komandanti
i spahinjve që i kishin timaret në vilajetin përkatës.
Subashët vareshin nga sanxhakbeu dhe kishin vetëm funksione
ushtarake.
Në çdo vilajet, pranë subashëve ishin kadilerët,
kryetarët e zyrës së Sheriatit (Ligji i Shenjtë),
të cilët kryenin funksione administrative, civile, gjyqësore
dhe fetare. Ata si kryetarë gjyqi, vendosnin jo vetëm
në proceset juridike, por edhe ndërhynin në çështjet
e shfrytëzimit dhe të ndarjes së timareve. Pranë
kadilerëve kishte edhe funksionarë të tjerë
të administratës shtetërore osmane. Këta ishin
naibët, zëvendësit e kadilerëve, dhe imamët,
funksionarët e kultit osman. Në çdo qytet ishte
edhe dizdari, komandanti i rojeve të kështjellës.
Të gjithë ata ishin të pajisur me timare. Popullsia
jo myslimane (e krishterë, etj.) cilësohej raja (e nënshtruar).
include ("../reklama460.php");
?>
Regjistrimi kadastral i vitit 835 h. (1431-1432)
Aparati shtetëror qendror e lokal i Perandorisë Osmane
kujdesej për zbatimin e sistemit të timarit, mbi bazën
e të cilit ishte ngritur e funksiononte tërë ngrehina
politike, ushtarake e administrative e Perandorisë Osmane.
Të ardhurat që vileshin nga tatimet e sistemit të
timarit mbanin në këmbë gjithë aparatin shtetëror
dhe mbulonin shpenzimet e tij. Gjithashtu ushtria e spahinjve, e
zotëruesve të timareve, ishte pjesa më e rëndësishme
e forcave ushtarake osmane që zbatonte sistemin e timarit,
që mbante në këmbë Perandorinë Osmane dhe
që, nëpërmjet luftërave pushtuese, zgjeronte
kufijtë e saj.
Kujdesin e veçantë, që kishte aparati shtetëror
për zbatimin e sistemit të timarit, e tregojnë më
së miri procesi i regjistrimeve kadastrale të herëpashershme
dhe shënimet e shumta anësore me të cilat janë
pajisur regjistrat përkatës. Hartuesit e kadastrave (eminët)
dërgoheshin nga kryeqyteti për të bërë
regjistrimet. Në bazë të dekreteve (berateve), që
sulltani u kishte lëshuar spahinjve, eminët shkonin fshat
më fshat për të regjistruar shtëpitë, pronat
e tatimet që duhej të vileshin. Në përfundim
të këtij procesi eminët hartonin regjistrat e hollësishëm
(mufasal defteri). Gjithashtu ata bënin edhe kopje të
përmbledhura të tyre, siç është edhe
regjistri kadastral i vitit 835 h. (1431-1432), që është
zbuluar në arkivat turke. Ai është i pajisur me shënime
anësore që janë bërë vazhdimisht, deri
në vitin 1455, për të pasqyruar zëvendësimin
e spahinjve të mëparshëm me të rinj, ndryshimet
që pësonin timaret, duke i zmadhuar ose zvogëluar
ato, si dhe krijimin e timareve të reja me fshatra e grupe
familjesh që zbuloheshin si të paregjistruara e të
fshehura etj. Prandaj herë pas here ndërmerreshin regjistrime
të reja, nëpërmjet të cilave administrata qendrore
e ajo lokale siguronte pasqyra më të plota e të sakta
për funksionimin e sistemit të timarit. Në këtë
kuadër u ndërmor edhe regjistrimi i vitit 835 h. (1431-1432),
nga i cili është zbuluar një kopje e përmbledhur
e tij. Ai është regjistri kadastral më i hershëm
për Ballkanin i hartuar nga administrata osmane dhe i zbuluar
deri më tani. Kjo kopje është e ndarë rastësisht
në dy pjesë, nga të cilat vetëm njëra është
botuar në vitin 1954 prej historianit turk Halil Inalçik.
Në të janë shënuar emrat e ndarjeve administrative
e të qendrave të banimit, emrat e spahinjve, llojet e
tatimeve që paguheshin e madhësia e tyre e shënuar
në akçe (monedhë osmane) etj.
Ashtu si gjatë regjistrimit të kohës së sulltan
Mehmetit I, edhe me regjistrimin e ri të vitit 835 h. (1431-1432),
Gjirokastra vazhdoi të ishte kryeqendra e Sanxhakut Shqiptar
dhe në këtë sanxhak ishin përfshirë krahinat
nga Çamëria deri në lumin Mat. Ai ishte i ndarë
në 11 vilajete, të cilat më vonë do të
quhen kaza: vilajeti i Gjirokastrës, i Këlcyrës,
i Kaninës, i Beratit, i Tomoricës, i Skraparit, i Pavël-Kurtikut,
i Çartallozit, i Krujës, i Përmetit dhe i Korçës.
Dy vilajetet e fundit janë përfshirë në pjesën
e pabotuar të regjistrit osman të vitit 835 h. Si sanxhakbe
i Sanxhakut Shqiptar u caktua Ali bej Evrenozi.
Krahas krahinave që ishin përfshirë në Sanxhakun
Shqiptar, shënimet anësore të regjistrit të
vitit 835 h. (1431-1432) tregojnë se ndërkohë osmanët
kishin regjistruar edhe rajone të tjera shqiptare. Sipas tyre,
në një regjistër të veçantë e të
panjohur deri tani ishin shënuar zotërimet e Gjon Kastriotit.
Në këto regjistra nuk u përfshinë zotërimet
veneciane në Shqipëri.
Sipas regjistrit të vitit 835 h. në Sanxhakun Shqiptar
ishin rreth 475 timare, duke përfshirë edhe shtesat e
bëra gjatë viteve të mëvonshme. Shumica e timareve,
afro 80% e tyre, u ishte dhënë spahinjve myslimanë
të huaj, midis të cilëve kishte edhe osmanë.
Pjesa tjetër ishin spahinj shqiptarë myslimanë apo
të krishterë. Këta, veçanërisht spahinjtë
e krishterë, ishin caktuar në rajone të thella, ku
administrata osmane e kishte vështirë të vepronte.
Në raste të tilla eminët nuk shkelnin fare nëpër
fshatra dhe i regjistronin banorët e tyre formalisht, sipas
regjistrit të mëparshëm ose deklarimit të spahinjve.
Kështu u veprua për fshatrat e rajonit të Këlcyrës,
për fshatrat e viseve përgjatë rrjedhjes së
lumit Shkumbin etj.
Rrjedhimet e sistemit të timarit
Vendosja e sistemit të timarit ndryshonte raportet e pronësisë
mbi tokën, që ishte çështja themelore për
jetën ekonomike, shoqërore e politike të vendit dhe
që përcaktonte shkallën e zhvillimit të marrëdhënieve
feudale.
Si trashëgim nga e drejta bizantine, për shekuj të
tërë toka në tërësi konsiderohej se i përkiste
sovranit (perandorit, mbretit etj.). Në këtë mënyrë
ishin motivuar detyrimet që popullsia kishte ndaj pushtetit
shtetëror qendror për prodhimet e tokës dhe që
përbënte atë pjesë të rentës që
merrte shteti bizantin (renta qendrore). Pjesa tjetër e rentës
u përkiste individëve të veçantë, përfaqësuesve
të shtresës së pasur, që ishte në krye
të jetës ushtarake, politike e ekonomike në provinca.
Një rentë e tillë, e ndarë në dy pjesë,
krijonte marrëdhënie që në njërën
apo tjetrën formë kufizonin të drejtat e pronësisë
private mbi tokën. Mbi këtë formë të rentës
qe ngritur e kishte vepruar institucioni feudal bizantin i pronies.
Me kalimin e kohës kornizat kufizuese mbi të drejtat e
pronësisë mbi tokën erdhën duke u shkelur gjithnjë
e më shumë, derisa institucioni i pronies në fakt
pushoi së vepruari dhe përgjithësisht toka kishte
kaluar në pronësi private të plotë deri në
shitblerjen e saj.
Me zbatimin e sistemit të timarit, pushtuesit osmanë realisht
rivendosën pronien bizantine dhe prekën shtresat e ndryshme
shoqërore, sidomos fisnikërinë shqiptare, e cila
përgjithësisht u zhvesh nga pronat e veta. Vetëm
një pjesë e përfaqësuesve të saj u integruan
në radhët e spahinjve e të drejtuesve të shtetit
osman. Këta, si dhe individë nga shtresat e tjera, qofshin
edhe të ulëta, që futeshin në radhët e
luftëtarëve osmanë dhe dalloheshin në luftime,
merrnin timare dhe poste të ndryshme, madje edhe në viset
shqiptare. Si vendas ata duhej të zbusnin pakënaqësinë
e shqiptarëve ndaj pushtuesve të huaj dhe të ndihmonin
në vendosjen e sistemit të timarit. Edhe disa familje
që ishin caktuar për ruajtjen e mirëmbajtjen e kështjellave
e të ngushticave nga kalonin rrugët, osmanët i lironin
nga një pjesë e detyrimeve për t`i lidhur me pushtetin
e tyre.
Elementë të tjerë nga radhët e fisnikërisë
shqiptare u përfshinë në shtresën e spahinjve
e të funksionarëve osmanë nëpërmjet institucionit
të iç-ogllanit (pazhë) dhe të gulamit (djalë
i rritur).
Dokumentet dëshmojnë se, qysh kur nisën sulmet për
pushtimin e tokave shqiptare, osmanët i kushtuan vëmendje
shtresës së fisnikëve. Krahas prirjes për mënjanimin
e përfaqësuesve të pabindur të kësaj shtrese,
aty ku qëndresa ishte e dobët, në rajonet ku vendosja
e pushtetit osman ishte e vështirë, pushtuesit u përpoqën
të përdornin elementë nga radhët e fisnikërisë
shqiptare për të neutralizuar pakënaqësinë
dhe qëndresën e tyre. Për këtë ata përdorën
marrëdhëniet e vasalitetit dhe i detyronin fisnikët
shqiptarë të dërgonin bijtë e tyre të vegjël
si pengje në oborrin e sulltanit, si iç-ogllanë
(pazhë). Këtu ata konvertoheshin në fenë islame
dhe edukoheshin me frymën e besnikërisë ndaj sulltanit.
Pas një dekade, kur mendohej se ishin formuar si osmanllinj
të vërtetë, ata pajiseshin me timare të mëdha
dhe ofiqe të larta, sipas aftësive që tregonin. Nëpër
institucionin e iç-ogllanit kaluan i biri i Gjon Kastriotit,
Skënderbeu, i biri i Teodor Muzakës, Jakup Beu, i biri
i Gjon Zenebishit, Hamza Beu etj.
Elementë të tjerë nga radhët e fisnikëve
shqiptarë qëndronin pranë bejlerbeve e sanxhakbejlerëve
si gulamë (djalë i rritur), jetonin e shërbenin pranë
tyre që të përgatiteshin për karrierën
e feudalit osman. Pas kësaj, gulamëve të islamizuar
mund t`u jepeshin si timare dhe pronat e baballarëve ose të
afërmve të tyre. Institucioni i gulamit u zbatua edhe
në Shqipëri. Iç-ogllanë e gulamë me origjinë
shqiptare morën timare e poste jo vetëm në Shqipëri,
por edhe në rajone të tjera të Perandorisë Osmane.
Këto masa nuk e dobësuan pakënaqësinë dhe
qëndrimin e fisnikëve shqiptarë, të cilët
përgjithësisht pushtimi osman i shkatërroi si shtresë
shoqërore, duke u marrë pronat dhe të drejtat ekonomike,
politike, gjyqësore e administrative që rridhnin nga e
drejta feudale.
Sistemi i timarit preku thellë edhe shtresën e gjerë
të fshatarësisë pronare tokash, së cilës
deri diku iu kufizua shitblerja e tokës si e drejtë thelbësore
e pronësisë reale mbi të. Nën sistemin e timarit
toka konsiderohej pronë e shtetit dhe fshatari nuk mund ta
braktiste atë. Vetëm me lejen e spahiut ai mund t`ia shiste
atë një personi tjetër me kusht që blerësi
të punonte tokën, të përmbushte të gjitha
detyrimet ndaj shtetit e spahiut dhe t`i paguante këtij të
fundit një taksë të veçantë, atë
të tapisë, që lidhej me aktin e blerjes. Sistemi
i timarit e përkeqësoi gjendjen e fshatarësisë
si pronare tokash, e vendosi atë nën detyrime të
shumta dhe nën varësinë e feudalëve të
huaj osmanë. Duke u shpallur të gjitha tokat si pronë
shtetërore (mirie), fshatarët ish-pronarë ndiheshin
si të zhveshur nga pronat e tyre.
Para pushtimit osman fshatarët përgjithësisht i paguanin
kryezotit të tyre të dhjetën e prodhimeve bujqësore,
një dukat dhe obrokun (që ishte 4 grosh = 2/9 e dukatit)
për çdo shtëpi. Kurse tani nën sistemin e
timarit u rrit llojshmëria dhe madhësia e detyrimeve ndaj
shtetit dhe timarlinjve (spahinjve). Këta të fundit u
merrnin për vete fshatarëve yshyrin (e dhjeta), si taksë
në natyrë për të gjitha prodhimet bujqësore
e çdo aktivitet tjetër ekonomik, ispenxhën, taksë
në të holla që ishte 25 akçe për familje
fshatare jomyslimane (të krishterë etj.), 22 akçe
për familje myslimane (e njohur me emrin resmi-çift)
dhe ishte më e vogël për beqarët e moshës
madhore, si dhe për familjet e drejtuara nga gra që u
kishin vdekur burrat. Gjithashtu spahinjtë merrnin taksën
e tapisë së tokës, kur ajo shitej apo trashëgohej
nga fëmijët, taksën e martesës, gjoba të
ndryshme etj. Kurse shteti merrte xhizjen, taksë që e
paguanin për familje popullsitë jomyslimane (rajatë)
që ishte në masën e 45 akçeve në vit,
xhelepin, taksë e blegtorisë, të dhjetën e gjakut,
që ishte një tribut vjetor me djem të vegjël,
të cilin ishte e detyruar ta jepte çdo qendërbanim
për të mbushur radhët e ushtrisë së jeniçerëve.
Çdo familje, pavarësisht nga besimi, paguante avarizin
e divanit, që ishte detyrim në të holla për
Këshillin e Lartë të shtetit turk. Gjithashtu ato
kishin edhe një varg detyrimesh specifike, si p.sh. mbulimin
e shpenzimeve të ushtrisë kur ajo shkonte në luftë
etj.
Pesha e detyrimeve të mësipërme rëndohej edhe
më shumë prej abuzimeve që bëheshin gjatë
vjeljes së tyre me dhunë nga aparati i fuqishëm ushtarako-administrativ
i Perandorisë Osmane që, për nga ashpërsia,
ishte i pakrahasueshëm me atë të sundimtarëve
vendas të mëparshëm. Sa kohë që Perandoria
Osmane vazhdonte të zgjeronte kufijtë e saj, spahinjtë
nuk i kushtonin vëmendjen e duhur mbarëvajtjes së
timareve, sepse të ardhurat që vilnin prej tyre ishin
më të vogla nga ato që siguronin nëpërmjet
grabitjeve gjatë luftërave pushtuese apo shtypjes së
kryengritjeve e revoltave të ndryshme. Kur dalloheshin nëpër
luftime, spahinjtë e ushtarët e tjerë osmanë
në viset e sapopushtuara merrnin timare më të mëdha
nga ato që kishin pasur më parë. Sipas së drejtës
feudale osmane, spahiu e mbante timarin për aq kohë sa
përmbushte detyrimin e pjesëmarrjes në luftë
bashkë me pajisjet personale luftarake sa herë ta thërrisnin
eprorët e tij. Kur timari i siguronte spahiut deri në
5 mijë akçe të ardhura në vit, duhej të
shkonte në luftë vetëm dhe, për çdo 5
mijë akçe të ardhura më tepër, ai duhej
të merrte me vete nga një ushtarak të armatosur (xhebeli).
Pozita e spahinjve, si zotërues timaresh, konsiderohej e përkohshme
dhe e pasigurtë, prandaj veprimtaria e tyre karakterizohej
nga abuzimet, grabitjet e krime të shumta, po ashtu siç
vepronin edhe gjatë fushatave ushtarake. Vetë kronistët
osmanë bashkëkohës me ngjarjet e mësipërme
dëshmojnë për dhunën e spahinjve, për shkretimin
e krahinave të tëra gjatë fushatave ushtarake të
tyre, për grabitjen e pasurive të tundshme e të patundshme
të banorëve të viseve që sulmoheshin, të
gjësë së gjallë, si dhe të fëmijëve
e të të rriturve, të cilët shiteshin si skllevër.
include ("../reklama460.php");
?>
3. KRYENGRITJET ANTIOSMANE
NË SHQIPËRI
(VITET 30 TË SHEK. XV)
Qëndresa antiosmane në Shqipëri
Pas pushtimit të kështjellave të viseve perëndimore
shqiptare në fillim të shek. XV, osmanët vendosën
edhe në këtë rajon të Shqipërisë administratën
e tyre pushtuese. Nëpërmjet regjistrimeve të herëpashershme
të banorëve e të tokës dhe të ndarjes së
saj në prona të vogla feudale (timare), pushtuesit vendosën
sistemin feudal ushtarak osman të timareve, që ishte i
ngjashëm me sistemin e pronies bizantine. Kjo lloj prone ishte
në shpërbërje të plotë në prag të
pushtimit osman dhe shoqëria shqiptare ndodhej në fazën
e zhvilluar të feudalizmit, ku prona tokësore shitej e
blihej lirisht. Nëpërmjet këtyre regjistrimeve osmanët
i zhveshën fisnikët shqiptarë nga pronat e mëdha
tokësore dhe nga pozitat e tyre drejtuese. Përveç
kësaj, sulmet e njëpasnjëshme të ushtrive osmane
për pushtimin e trojeve shqiptare, të shoqëruara
me dhunë të egër e me shkatërrime masive, me
rrëmbim të fëmijëve për të mbushur
repartet e jeniçerëve si dhe me rrëmbimin e të
rriturve për t`i shitur si skllevër, e dëmtuan rëndë
jetën ekonomike të vendit dhe shkaktuan një pakënaqësi
të thellë në të gjitha shtresat shoqërore,
duke i bashkuar e duke i ngritur këta në luftë kundër
armikut të përbashkët, pushtuesit të huaj osman.
Qëndresa dhe lufta e shqiptarëve shpërtheu kudo në
forma të ndryshme deri në kryengritje të fuqishme.
Përballë një pushtuesi shumë të fuqishëm
e të organizuar mirë, siç ishte Perandoria Osmane,
një pjesë e shqiptarëve braktisnin përkohësisht
vendbanimet e veta, duke u strehuar në vise të thella
e malore, ku mund të përballohej më lehtë dhuna
e pushtuesve. Të tjerë morën rrugën e mërgimit
dhe u vendosën në Itali e në vende të tjera
të huaja.
Braktisja e fshatrave nga banorët u bë një dukuri
e përhapur në rajonet ku zhvilloheshin luftime ose që
gjendeshin pranë rrugëve nga kalonin ushtritë pushtuese.
Kjo dukuri është pasqyruar në regjistrin kadastral
osman të vitit 835 h. (1431-1432), në të cilin janë
shënuar me dhjetëra fshatra e qendërbanime të
braktisura plotësisht e toka buke të bëra djerrina,
që gjendeshin në rajonet pranë qendrave ushtarako-administrative,
si Gjirokastra, Kanina, Berati, Kruja etj.
Qëndresa e shqiptarëve ndaj pushtuesve osmanë shfaqej
në forma të ndryshme. Shumë familje përpiqeshin
t`u shmangeshin regjistrimeve kadastrale që administrata osmane
ndërmerrte herë pas here. Gjatë regjistrimeve ato
largoheshin përkohësisht nga vendbanimet e tyre e fshiheshin.
Spahinjtë, nga ana e tyre, përpiqeshin t`i zbulonin familjet
e fshatrat e fshehura dhe të vilnin prej tyre rentën.
Në regjistrin kadastral të vitit 835 h. (1431-1432) gjenden
mjaft shënime për zbulimin e familjeve, e deri të
fshatrave të tëra, që ishin fshehur e kishin mbetur
të paregjistruara. Kështu, p.sh., në krahinën
e Korçës e të Përmetit vetëm dy spahinj
(Sunkurxhe Beu dhe Abdullahu) kishin zbuluar dhe regjistruar për
herë të parë 212 familje.
Qëndresa e shqiptarëve ndaj pushtuesve osmanë shpërthente
edhe në forma më të ashpra. Masa të tëra
fshatarësh nuk pranonin të shkonin para komisioneve të
regjistrimit dhe me armë në dorë i kundërshtonin
ato, duke krijuar situata të rrezikshme për jetën
e personave që duhej të shkelnin nëpër fshatra
për të kryer regjistrimin e banorëve e të tokave.
Përballë një qëndrimi të tillë, në
shumë raste zyrtarët e kryenin regjistrimin formalisht
e në kundërshtim me ligjet e tyre, pa shkuar në fshatrat
përkatëse. Kështu p.sh. gjatë regjistrimit të
lartpërmendur, për një numër të madh fshatrash
të krahinave të Këlcyrës, të Kurveleshit
etj. ai u bë formalisht, sipas të dhënave që
ishin shënuar në regjistrat e mëparshëm. Kurse
shumica e fshatrave, që gjendeshin në krahinat ndërmjet
lumenjve Shkumbin dhe Erzen, u regjistruan sipas deklarimit gojor
të spahinjve të tyre. Me dhjetëra e dhjetëra
fshatra të tjera nëpër krahina të ndryshme nuk
iu dhanë menjëherë spahinjve, por u shënuan
nëpër regjistra si mevkuf (të bllokuar) për
t`ua shpërndarë atyre më vonë. Numri i familjeve
të fshehura arrinte në qindra.
Sanxhakbejlerët dhe funksionarët e tjerë osmanë
përdorën gjerësisht e vazhdimisht forcat e tyre ushtarake
për të zbatuar sistemin e timarit. Ata ndërmerrnin
sulme të herëpashershme mbi fshatrat e pabindura dhe i
shndërronin ato në gërmadha. Dhunës së
tyre shqiptarët iu përgjigjën me luftë të
armatosur, duke vepruar në bazë fshati, madje edhe banorët
e disa fshatrave bashkëvepronin kundër pushtuesve. Në
regjistrin e vitit 835 h. (1431-1432) ka shënime që cilësojnë
fshatra apo timare të formuara me disa fshatra si "çerdhe
qafirësh", "të hedhur në revoltë"
etj. Për fshatin Luzat të Kurveleshit është
vënë shënimi se "është fshat tradhtar,
tre-katër herë dërguan njerëz, por nuk u kthyen".
Objekt i luftës së fshatarësisë u bënë
edhe feudalët spahinj. Shënimet e regjistrit të vitit
835 h. (1431-1432) përmendin mjaft raste të vrasjes së
spahinjve dhe të zhdukjes së tyre pa lënë gjurmë.
Në rrethana të tilla shumë spahinj osmanë i
braktisën timaret. Rrjedhimisht pushteti osman detyrohej t`i
zëvendësonte spahinjtë me persona të tjerë.
Kështu p.sh. në vilajetin e Pavël Kurtikut, të
Çartallozit, të Tomoricës, të Këlcyrës
etj., gjatë regjistrimit të vitit 835 h. (1431-1432),
asnjë timar nuk ishte më nën zotërimin e spahinjve
me origjinë të huaj, që kishin qenë gjatë
regjistrimit të mëparshëm.
Kryengritja e Gjon Kastriotit (1429-1430)
Pushtimi osman i vendit dëmtoi rëndë interesat e
të gjitha shtresave shoqërore, duke përfshirë
edhe elitën drejtuese shqiptare. Një pjesë e fisnikëve
të Shqipërisë së Poshtme, që i humbën
plotësisht pronat e tyre, emigruan nga Shqipëria. Të
tjerë në viset e Shqipërisë Qendrore e të
Epërme, si Kastriotët, Arianitët, Muzakajt, Dukagjinët,
Zahariajt, Spanët etj. u përpoqën të shmangnin
rrënimin e plotë të tyre, duke u dhënë
garanci, tribute e pengje osmanëve, si dhe duke forcuar lidhjet
me Venedikun dhe vendet e tjera me prirje antiosmane. Sulmet e ushtrive
osmane mbi zotërimet e fisnikëve shqiptarë nxiteshin
edhe nga vjehrri i mëvonshëm dhe vasali besnik i sulltan
Muratit II, që ishte sundimtari i Despotatit të Rashës,
Gjergj Brankoviçi, i cili ishte në luftë me fisnikët
shqiptarë jo vetëm në rajonin bregdetar të Shqipërisë
së Epërme. Nën trysninë edhe të fisnikëve
shqiptarë, Gj. Brankoviçi u detyrua në vitin 1428
të zhvendoste kryeqytetin në veri të Despotatit të
tij, në Smederevë, në brigjet e lumit Danub.
Kur presioni i pandërprerë osman përshkallëzohej
aq shumë mbi fisnikët shqiptarë, sa që rrezikonte
tërësisht ekzistencën e tyre, ata nuk ngurronin të
rrëmbenin armët. Pakënaqësia e shtresave të
gjera shoqërore ndaj pushtimit osman u kishte krijuar fisnikëve
shqiptarë mundësi të reja e të panjohura më
parë për krijimin e ushtrive të mëdha e pa pagesë,
të karakterizuara nga një shpirt i lartë vetëmohimi,
që nuk njihet në kushtet e luftërave të zakonshme
feudale dhe tek ushtritë mercenare.
Kryengritja e parë në shkallë krahinore, që
njihet deri tani, i përket kohës së sulltan Mehmetit
I dhe duhet të jetë zhvilluar gjatë viteve 1419-1421.
Burimet historike, që e përmendin atë, nuk japin
hollësi për zhvillimin e saj, veçse tregojnë
që banorët e krahinës së Vagenetisë (Çamërisë)
u hodhën në kryengritje.
Në fund të viteve 20 të shek. XV dy ngjarje të
rëndësishme ndikuan në jetën politike të
fisnikëve shqiptarë: fuqizimi në drejtimin e pashasanxhakut
të Shkupit i familjes së Evrenozëve (veçanërisht
dy përfaqësues të saj Isak Beu dhe, pas vdekjes së
tij, i biri, Isa Beu, arritën të fuqizoheshin shumë
ekonomikisht duke shfytëzuar zgjerimin e pushtimeve osmane
në Ballkan) dhe sidomos lufta e ushtrive osmane për pushtimin
e qytetit të Selanikut, që në vitin 1423 kishte kaluar
nën zotërimin e Venedikut.
Konfliktin e armatosur ndërmjet sulltan Muratit II dhe Republikës
së Venedikut për qytetin e Selanikut, që zgjati afro
tre vjet (1428-1430), disa prej fisnikëve shqiptarë e
panë si një mundësi për shtrirjen e pushtetit
të tyre mbi viset që ishin nën zotërimet veneciane
dhe osmane. Kurse për Venedikun dhe sidomos për pushtuesit
osmanë lufta e mësipërme i vinte në provë
fisnikët shqiptarët nëse do të përmbushnin
apo jo angazhimet ushtarake që kishin ndaj tyre.
Qysh në gusht të vitit 1428 njoftohej se Gjon Kastrioti
ishte nën presionin e pandërprerë të sulltanit
që të sulmonte zotërimet veneciane dhe se një
djalë i tij, që ishte "bërë turk e mysliman",
i mbante trupat ushtarake pranë rajonit venecian të Shkodrës.
Kurse Stefan Spani, Kojë Zaharia dhe Stefan Maramonti, sipas
dokumenteve të fillimit të vitit 1430, kishin ndërmarrë
aksione të pasuksesshme kundër zotërimeve të
Venedikut në rajonin e Shkodrës. Ndërkohë Gojçin
Gjurashi (Cërnojeviçi) kishte çliruar zotërimet
e tij në Gentë, duke dëbuar prej tyre forcat e despotit
serb të Rashës, Gjergj Brankoviçit, djalë
i Vukut.
Edhe marrëdhëniet e fisnikëve shqiptarë me osmanët
acarohen shumë dhe pozitat e pushtetit osman në tokat
shqiptare qenë dobësuar, ndonëse mungojnë të
dhënat burimore për aksionet antiosmane të shqiptarëve.
Nëpërmjet tyre tërthorazi del se ushtria e Gjon Kastrioti
ka rrethuar Krujën dhe është përpjekur ta pushtojë
atë, kështjellë që nuk është marrë
ndonjëherë me forcën e armëve. Sidoqoftë,
pushteti osman në tokat e Shqipërisë Perëndimore
ishte tronditur thellësisht. Prandaj, pa pritur nënshkrimin
e traktatit të paqes më Venedikun (4 shtator 1430), por
sapo pushtuan Selanikun (29 mars 1430), ushtritë osmane të
komanduara nga Isak Evrenozi dhe me pjesëmarrjen e trupave
serbe, të komanduara nga djali i Gjergj Brankoviçit,
iu drejtuan shtetit të Gjon Kastriotit. Sulmi i tyre qe i papërballueshëm.
Gjatë muajve prill-maj 1430 ushtritë osmane shkatërruan
disa kështjella të Gjon Kastriotit dhe arritën në
Prishtinë. Prej këtu morën rrugën në drejtim
të Gentës dhe në fund të muajit qershor, pasi
thyen qëndresën e Gojçin Gjurashit, zbritën
deri në rrethinat e Shkodrës, duke plaçkitur vendin,
dhe morën Dejën.
Përballë një situate të tillë Gjoni kërkoi
marrëveshje me Isak Beun. Edhe me ndërhyrjen e Skënderbeut
dhe të Stanishtës pranë autoriteteve osmane, u rimëkëmb
shpejt shteti i Kastriotëve. Gjatë gjysmës së
parë të viteve 30 sërish ai u bë kufitar me
zotërimet veneciane të Lezhës e të Shkodrës,
siguroi dalje në det dhe kishte nën kontrollin e vet rrugët
tregtare që lidhnin bregdetin me Prishtinën dhe Shkupin.
Gjon Kastrioti vdiq në fillim të muajit maj të vitit
1437 (2 ose 4 maj). Emri i tij do të përmendet edhe në
dy dokumente të mëvonshme (mars 1438 dhe korrik 1439)
në kuadrin e përpjekjeve të Stanishës e të
Skënderbeut, si drejtues të rinj të shtetit të
Kastriotëve, për të vijuar me Venedikun dhe me Raguzën
po ato marrëdhënie që kishte pasur i ati i tyre,
Gjon Kastrioti.
Fitoret e Gjergj Arianitit (1432-1435) dhe zgjerimi i
luftës antiosmane
Regjistrimi kadastral osman i vitit 835 h. (1431-1432) u shoqërua
me dhunë të ashpër të forcave pushtuese. Dokumente
të kohës tregojnë se gjatë verës së
vitit 1432 shqiptarët masivisht emigruan në drejtim të
Puljes e të Venedikut. Pakënaqësia e përgjithshme
nga regjistrimi kadastral i vitit 835 h. (1431-1432), nxitja e revoltës
së tyre nga Selia e Shenjtë dhe oborri hungarez, si dhe
lajmi i pasaktë për vdekjen e sulltan Muratit II bënë
që shqiptarët të hidheshin në luftë kundër
pushtuesve osmanë.
Në ballë të kësaj vale të re e të
fuqishme kryengritjesh u vu Gjergj Arianiti. Shqiptarët, të
udhëhequr prej tij, i dëbuan spahinjtë osmanë
prej një pjese të konsiderueshme të zotërimeve
të Arianitëve. Qysh në fund të viteve 20, gjatë
luftës veneto-osmane për zotërimin e Selanikut, kufijtë
lindorë të shtetit të Gj. Arianitit duhet të
jenë shtrirë në atë kohë deri në Manastir.
Ndërkohë kryengritje shpërthyen edhe në krahina
të tjera të vendit dhe i paralizuan forcat osmane që
ishin në tokat shqiptare. Ato ndodheshin përballë
asgjësimit të plotë, prandaj sulltan Murati II vendosi
të merrej vetë me shtypjen e kryengritjeve shqiptare.
Gjatë dimrit të vitit 1432-1433 sulltani u vendos në
Serez. Këtu u grumbulluan ushtritë osmane dhe, duke ndjekur
rrugën Egnatia, do të marshonin e do të sulmonin
forcat e Gjergj Arianitit për ta nënshtruar atë.
Në Serez sulltani organizoi një ushtri prej 10 mijë
vetash dhe në krye të tyre vuri sanxhakbeun e Sanxhakut
Shqiptar, Ali bej Evrenozin. Ushtria osmane hyri në thellësi
të shtetit të Gj. Arianitit dhe arriti në luginën
e Shkumbinit pa u ndeshur me luftëtarët shqiptarë.
Por, kur përparuan në thellësi të luginës,
forcat e Gj. Arianitit u shfaqën befasisht dhe menjëherë
e sulmuan ushtrinë osmane pranë burimeve të Bushekut.
Shumë ushtarë osmanë u vranë ose ranë robër
në duart e shqiptarëve, ndërsa të tjerët,
bashkë me komandantin e tyre Ali bej Evrenozin, morën
arratinë.
Kjo ishte fitorja e parë e rëndësishme e shqiptarëve
kundër ushtrive të fuqishme osmane. Ajo pati jehonë
edhe në vendet e tjera dhe i dha hov luftës antiosmane
në Shqipëri. Fitorja, siç ka shkruar një bashkëkohës
i saj, kronisti bizantin Halkokondili, i solli "lavdi të
shkëlqyer" Gjergj Arianitit, që u bë personazhi
kryesor i jetës politike shqiptare të viteve 30.
Vala e kryengritjeve antiosmane u përhap edhe në rajonet
e Shqipërisë së Poshtme, edhe pse pozitat e osmanëve
ishin fuqizuar atje me pushtimin prej tyre, në tetor të
vitit 1430, të kryeqendrës së atyre viseve, të
Janinës. Kryengritësit thirrën nga emigrimi në
Korfuz dhe e vendosën në krye të tyre Depë Zenebishin,
djalin e ish-sundimtarit të vdekur të tyre. Pas kthimit
të D. Zenebishit kryengritësit rrethuan dhe sulmuan kryeqendrën
administrative të Sanxhakut Shqiptar, Gjirokastrën. Për
dëmtimin e mureve të kështjellës dhe çlirimin
e saj, sulmuesit përdorën makina gurëhedhëse.
Ndërkohë kryengritësit i shtrinë veprimet e
tyre edhe në krahinat fqinjë dhe arritën të
pushtonin kështjellën e Këlcyrës.
Kjo situatë i alarmoi osmanët. Prandaj, në kushtet
e vështira të dimrit, u organizua një ushtri e re
osmane e komanduar nga Turhan Beu. Në fillim të vitit
1433, duke marshuar me shpejtësi nëpër dëborë,
ushtria e Turhan Beut në bashkëpunim me garnizonin osman
të Gjirokastrës i sulmuan befasisht rrethuesit e kështjellës.
Shqiptarët, të vënë ndërmjet dy zjarreve,
nuk e përballuan dot goditjen dhe me humbje të rënda
u tërhoqën nga rrethimi i Gjirokastrës. Osmanët
e zunë rob Depë Zenebishin dhe e varën.
Valët e kryengritjeve antiosmane u përhapën edhe
në rajone të tjera të vendit. Në Shqipërinë
e Epërme, Nikollë Dukagjini mori në duart e tij kështjellën
e Dejës. Por këtë kështjellë Nikollë
Dukagjini e mbajti për pak kohë dhe ajo kaloi sërish
në duart e osmanëve. Në Shqipërinë Qendrore
kryengritësit e udhëhequr nga Andre Topia sulmuan kështjellën
e Krujës, por nuk e morën dot. Edhe në zonën
e Vlorës dokumentet e kohës tregojnë se në vitin
1434 krerët e vendit donin që "turqve t`ua hiqnin
nga duart kështjellën e Kaninës".
Gjatë viteve 30 të shek. XV zotërimet e Gjergj Arianitit
mbetën rajoni kryesor i luftës antiosmane, prandaj sulltan
Murati II, gjatë verës së vitit 1434, u vendos në
Manastir. Këtu u grumbulluan ushtritë osmane të Rumelisë
dhe nën komandën e bejlerbeut të tyre, Sinan Pashës,
në fillim të gushtit 1434 sulmuan zotërimet e Arianitëve.
Pasi hynë në thellësi të tyre, trupat osmane
u rrethuan dhe u goditën rreptë nga luftëtarët
shqiptarë. Në këtë betejë, shkruante ato
ditë Senati i Raguzës, shqiptarët "dolën
fitues në fushën e nderit dhe shumë turq u vranë".
Pas fitores së shkëlqyer të shqiptarëve në
gusht të vitit 1434, u ngarkuan Isak bej Evrenozi dhe sanxhakbejlerët
e rajoneve kufitare që të vazhdonin luftën për
shkatërrimin e forcave të Gj. Arianitit. Në dhjetor
të vitit 1434 ushtria e Isak Beut iu drejtua zotërimeve
të Arianitëve. Shqiptarët i dolën përpara
ushtrisë osmane dhe zhvilluan me të një betejë
të rreptë, që përfundoi me një fitore të
shkëlqyer të tyre. Për këtë betejë
Senati i Raguzës do të shkruante ato ditë: "Isaku
vetëm me një numër shumë të vogël
ushtarësh mundi të shpëtojë. Nga ushtria e tij
shumë turq, nga më kryesorët e të rëndësishmit,
u vranë në luftë e mbetën robër. Që
prej asaj dite turqit mbetën të tmerruar, duke mos pasur
guxim kundër arbërve".
Luftimet ndërmjet shqiptarëve dhe forcave osmane vazhduan
edhe në vitin 1435. Më 20 prill të këtij viti
luftëtarët e Gj. Arianitit u ndeshën rreptë
me një ushtri osmane, duke e shpartalluar atë dhe, siç
shkruhej ato ditë, "e mbajtën fushën e betejës
si ngadhënjyes".
Pas disfatave të njëpasnjëshme, që pësuan
trupat osmane prej luftëtarëve të Gj. Arianitit,
sulltan Murati II ndërpreu dërgimin e ushtrive të
tjera kundër shtetit të Arianitëve dhe gjatë
viteve 1435 -1437 i angazhoi forcat e veta në Anadoll kundër
emirit Ibrahim të Karamanisë. Përkohësisht në
Shqipëri u krijua një gjendje e tillë që, siç
shkruhej në fund të vitit 1435, "turqit e arbërit
po qëndrojnë të qetë në kufijtë e
tyre pa ndonjë trazim ose përleshje".
Kryengritjet e viteve 30 të shek. XV dhe fitoret e forcave
të Gj. Arianitit patën jehonë të madhe si në
Shqipëri, ashtu edhe në vende të ndryshme të
Evropës. Përpara bashkëkohësve të huaj
shqiptarët dolën si një nga popujt më aktivë
në luftën kundër pushtuesve osmanë. Rëndësia
e luftës së tyre i kalonte kufijtë e botës shqiptare
dhe me kohë tërhoqi vëmendjen e shteteve evropiane,
interesat e të cilëve lidheshin me ngjarjet e Ballkanit.
Gj. Arianiti u bë personalitet i njohur evropian, sepse fitoret
e tij erdhën në një kohë kur Evropa ishte mësuar
të dëgjonte për disfatat që pësonin forcat
antiosmane. Për këto fitore atë e përgëzuan
personalitetet më të shquara të kohës, si papa
Eugjeni IV dhe perandori gjerman Sigismund, që ishte njëkohësisht
edhe mbret i Hungarisë. Këta i dhanë luftës
së shqiptarëve një përkrahje të gjerë
morale.
Lufta e shqiptarëve përkonte me interesat e Hungarisë,
që gjendej përballë sulmeve të ushtrisë
osmane. Drejtuesit e kryengritjeve shqiptare si Gjergj Arianiti
e Andre Topia krijuan lidhje të ndërsjella me mbretin
e Hungarisë, Sigismundin, dhe dërguan përfaqësuesit
e tyre te njëri-tjetri. Ata projektuan që, duke u mbështetur
në viset e çliruara të Shqipërisë, të
organizonin një kryengritje të përgjithshme antiosmane
në Ballkan. Për këtë qëllim, në pranverë
të vitit 1435, mbreti i Hungarisë dërgoi në
Shqipëri Fruzhinin, pasardhës i mbretit bullgar Shishman,
dhe në pranverë të vitit 1436 princin Daut, pretendent
i fronit osman i strehuar në oborrin hungarez, me synimin që
kundërshtarët politikë të sulltan Muratit II
të ngriheshin kundër tij dhe ta rrëzonin nga froni.
Me gjithë këto përpjekje nuk u arrit të organizohej
një aksion i përbashkët ballkanik.
Jehona e luftës antiosmane të shqiptarëve u ndie
edhe në vendet e tjera evropiane. Situatën e trazuar politike
të viteve 30 në Shqipëri, Republika e Venedikut u
përpoq ta shfrytëzonte për interesat e veta. Ajo
arriti t`u merrte shqiptarëve Dejën dhe më pas, nën
presionin e osmanëve, ua dorëzoi këtyre. Ndërkohë
Venediku udhëzonte qeveritarët e saj në tokat shqiptare
që të respektonin traktatet e paqes me sulltanin, të
mos i ndihmonin kryengritësit shqiptarë, të lejonin
kalimin e qëndrimin e trupave osmane në zotërimet
veneciane etj.
Gjendja politike në Shqipëri pas kryengritjeve
të viteve 30 të shek. XV
Gjatë viteve 30 të shek. XV shqiptarët për herë
të parë i thyen ushtritë osmane në disa beteja.
Me gjithë këto fitore, lufta e tyre nuk dha përfundimet
e dëshiruara, sepse mungoi bashkimi i të gjitha forcave
shqiptare, mungoi bashkërendimi efikas i veprimtarisë
ushtarake të tyre dhe aksionet luftarake në rajonet kryengritëse
u zhvilluan të veçuara, prandaj përgjithësisht
qenë të pasuksesshme. Kjo situatë e përgjithshme
ndikoi negativisht edhe në shtetin e Gj. Arianitit, duke i
bërë të paqëndrueshme rezultatet e fitoreve
ushtarake të tij.
Situata politike në Shqipëri mbeti shpërthyese edhe
gjatë gjysmës së dytë të viteve 30 të
shek. XV, kur luftimet kishin pushuar. Në viset e Gjirokastrës
e të Vlorës si dhe në zonat pranë qendrave ushtarake
të pushtuara etj., qëndresa antiosmane vazhdoi në
forma të tjera. Për të vendosur në to plotësisht
pushtetin e vet, sulltan Murati II iu drejtua për ndihmë
Venedikut. Kështu, në tetor të vitit 1436, një
përfaqësues i sulltanit i kërkoi Republikës
së Venedikut të ndëshkonte ata shqiptarë që,
nga zotërimet e saj të Shkodrës, Pargës etj.,
sulmonin forcat osmane, si dhe të mos lejohej në to strehimi
i dezertorëve të ushtrisë osmane.
Gjendja e rëndë politike në Shqipëri për
pushtuesit osmanë dhe pamundësia e tyre për të
dërguar aty vazhdimisht ushtri të mëdha, ndërkohë
që kishte fronte të tjera lufte edhe në rajone të
tjera kufitare me Perandorinë Osmane, e detyruan sulltan Muratin
II të ndryshonte përkohësisht qëndrimin e vet
ndaj shqiptarëve. Ai ndërpreu sulmet ushtarake mbi zotërimet
e Arianitëve e të viseve të tjera shqiptare dhe i
largoi forcat osmane nga zonat, ku pozitat e tyre ishin shumë
të dobëta.
Osmanët i braktisën krahinat në veri të lumit
Mat dhe kështjellën e Dejës ia dhanë Lekë
Zaharisë. Me aktivizimin energjik të djemve të Gjon
Kastriotit, Stanishës e Skënderbeut, që ishin funksionarë
osmanë, shteti i Kastriotëve u rimëkëmb shpejt,
siguroi përsëri dalje në det, duke rimarrë skelën
e Shufadasë në grykëderdhjen e lumit Mat, si dhe
kontrollin e rrugëve për në Prishtinë dhe në
Shkup. Zotërimet e tij u bënë kufitare në perëndim
me zotërimet veneciane të Lezhës e të Shkodrës.
Edhe në rajone të tjera të brendshme e larg qendrave
osmane, si në krahinat malore e fushore që shtriheshin
ndërmjet lumenjve Devoll-Seman dhe Erzen u rivendosën
pozitat e zotërve vendas, ndonjë prej të cilëve
i mori zotërimet e veta në formën e timareve.
Për të ruajtur në viset shqiptare pushtetin e tronditur
osman, sulltan Murati II u përpoq të mbështetej te
ata fisnikë vendas që ishin të lidhur me administratën
vendore osmane. Krahas Evrenozëve, që vazhduan të
ishin në krye të pashasanxhakut të Shkupit, gjatë
viteve 1437-1438 sulltani emëroi sanxhakbe të Sanxhakut
Shqiptar të birin e Teodor Muzakës, Jakup Beun, dhe subash
të Krujës Gjergj Kastriotin-Skënderbeun. Kurse qysh
në verën e vitit 1434 ishte emëruar në postin
e dizdarit të Krujës Ballaban Beu, i njohur sipas rrëfimit
të M. Barlecit me titullin pashë, titull që realisht
nuk e ka pasur asnjëherë.
Gjatë qeverisjes së Sanxhakut Shqiptar prej Jakup Beut
dhe të vilajetit të Krujës prej Skënderbeut,
sipas rekomandimeve të tyre u bënë shumë ndryshime
në shpërndarjen e timareve e të fshatrave në
të mirë të elementit shqiptar, duke shprehur kështu
vijimin e lidhjeve familjare që ata mbanin me elitën drejtuese
shqiptare. Sa kohë që Skënderbeu qëndroi në
postin e subashit të vilajetit të Krujës edhe këto
vise mund të konsiderohen si pjesë e shtetit të Kastriotëve.
Por Jakup bej Muzaka dhe Skënderbeu nuk i mbajtën gjatë
pozitat drejtuese në Sanxhakun Shqiptar.
Në fund të vitit 1438 qenë të pasuksesshme aksionet
e trupave osmane kundër ushtrisë hungareze në Transilvani.
Më pas veprimet luftarake osmane u shtrinë pranë
viseve shqiptare, në Rashë e në Bosnjë. Në
vitin 1439 ata pushtuan kryeqytetin e Despotatit të Rashës,
Smederevën, dhe e nënshtruan atë.
Ndërkohë sulltan Murati II largoi Skënderbeun dhe
Jakup Beun nga funksionet e larta drejtuese që kishin në
Sanxhakun Shqiptar dhe i ngarkoi me funksionet e larta të sanxhkbejlerëve
në rajone të tjera më pak shpërthyese, me sa
duket larg viseve shqiptare. Në vend të tyre për
drejtimin e Sanxhakut Shqiptar u emëruan persona të huaj,
që ishin më të besueshëm. Këta bënë
ndryshime të shumta nëpër timaret e Sanxhakut Shqiptar,
duke favorizuar elementin e huaj. Pas një rrethimi të
gjatë njëvjeçar, në qershor të vitit
1441, osmanët pushtuan Novobërdën, qendra më
e rëndësishme e prodhimit të arit e të argjendit
në Ballkan, të cilin nuk arritën ta mbanin në
duar për një kohë të gjatë.
Pas kryengritjeve të viteve 30 të shek. XV jeta politike
në Shqipëri u zhvilluan në mënyrë të
tillë që çoi në forcimin shkallë-shkallë
të pozitave të pushtuesve osmanë në dëm
të shqiptarëve, gjë që rriti pakënaqësinë
e tyre. Elita drejtuese shqiptare u vu në pritje të rrethanave
më të favorshme për të rifilluar luftën
kundër pushtuesve osmanë, siç do të ndodhte
në nëntor të vitit 1443 në Shqipëri, kur
në krye të saj u vu Gjergj Kastrioti-Skënderbeu.
include ("../reklama460.php");
?>
|